Bol.com Laptop reparatieservice; indien na 15 werkdagen niet gerepareerd, milieuvriendelijk vernietigd??? wtf??

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.152
Locatie
-
Heb een laptop van Asus die kapot is.. net 'n jaar oud.. gekocht bij Bol.com..(winkel gekozen door snelle verzending ivm snel nodig).
Nu wederom een nieuwe moeten kopen omdat ik er van alles erop moest zetten voor een opkomende show.. Dit keer bij Coolblue, volgende dag geleverd :okdan:
Geen idee of deze winkel betere service heeft maar ik schrok wel ff toen Bol me dit hieronder stuurde.. na 15 werkdagen en geen fix zijn al mijn bestanden historie want ze zullen hem milieuvriendelijk vernietigen. Leuk dat ze het aankoopbedrag gaan terug sturen dan maar ik weet ff niet wat kostbaarder is.. laatste back-up dateert van 5 maanden terug gedaan en ben echt waanzinnig veel kwijt..

Is deze vermelding (vernietigen) misschien om je gerust te stellen dat privacy gevoelige informatie niet in handen van derden kan terechtkomen?? Ik ga ervan uit dat een laptop als deze te repareren valt maar er zou toch op z'n minst iets als overleg moeten zijn.. iemand ervaring hiermee?

1724441944639.png
 
Laatst gewijzigd:
De SSD (nvme 2280) kan er gewoon worden uitgehaald en die kan je dan op een andere laptop of pc gewoon lezen mits hij niet stuk is...
Ja.. ok.. maar het is meer de vraag of Bol.com een beetje het inlevingsvermogen heeft dat ik misschien waarde hecht aan wat er op mijn laptop aan bestanden staat.. aangezien ze hem met een beetje pech milieuvriendelijk gaan vernietigen.. Ik schrik me echt te pletter van dit bericht.. :(
 
Bij insturen voor reparatie wordt je vaak gewaarschuwd dat data gewist kan worden of sowieso gewist wordt. Punt is natuurlijk als je laptop het niet meer doet hoe maak je dan een backup? 😲

SSD eruit halen is dan een optie maar geeft mogelijk weer garantie issues en is ook niet voor iedereen weggelegd

Hopelijk is er voor de TS een oplossing mogelijk 🤞
 
Je wil het waarschijnlijk nu niet horen, maar echt, laat dit een wijze les zijn om regelmatig backups te maken. Ik was daar voorheen ook slordig mee en ben al een paar keer veel data verloren, maar vorig jaar heb ik voor elke computer een eigen backup schijf gekocht en sinds een paar weken wordt alles automatisch gebackupped naar een NAS. In principe nooit problemen meer met data dat ik kwijt ben, hooguit van het laatste uur.
 
Het lijkt me stug dat dit zomaar kan, op een computer kunnen persoonlijke bestanden staan, foto's of documenten die belangrijk zijn en die zijn van jou dus zomaar vernietigen ljkt me uitgesloten.
Maar als je het geld terug wil dan zal je 'm moeten inleveren, als eerste even bellen/mailen met ze en de situatie uitleggen en zeg je dat je de retourkosten voor je rekening neemt zodat je al de bestanden nog op een backup kan zetten en dan 'm weer terugstuurt zodat je je geld terugkrijgt.
Verloopt het niet naar wens dan ga je in overleg met je rechtsbijstand (als je die hebt)
Je legt niet uit of je ssd naar de filistijnen is, in dat geval heb je gespecialiseerde bedrijven die vaak nog wel je ssd nog kunnen uitlezen.
 
Zou ze inderdaad gewoon een mailtje sturen, op tijd voordat het te laat is, en uitleggen dat de ssd van groot belang is voor jou. Komt vast goed!
Ik hoop natuurlijk dat ik ergens binnen de 15 werkdagen een berichtje krijg dat ie retour komt. (waar maak ik me druk om.. ) maar ik ga zeker bellen maandag.. maar

Bij insturen voor reparatie wordt je vaak gewaarschuwd dat data gewist kan worden of sowieso gewist wordt. Punt is natuurlijk als je laptop het niet meer doet hoe maak je dan een backup? 😲

SSD eruit halen is dan een optie maar geeft mogelijk weer garantie issues en is ook niet voor iedereen weggelegd

Hopelijk is er voor de TS een oplossing mogelijk 🤞

De laptop gaf geen enkel teken van leven meer.. 2 voedingen geprobeerd. Indien de schijf kapot is zou er wel iets van een melding gegeven worden.. no boot device found, oid.. Het eruit halen zou de garantie doen komen te vervallen werd me gemeld.

Het was ook niet echt een goedkope laptop. Ik ben een beetje bang voor het scenario dat wanneer ik mijn laptop terug eis, ze onder de garantiebepalingen 'vervangende laptop / aankoopbedrag retour' uit gaan komen. Sowieso wordt dit ding al niet meer gemaakt.

Je wil het waarschijnlijk nu niet horen, maar echt, laat dit een wijze les zijn om regelmatig backups te maken. Ik was daar voorheen ook slordig mee en ben al een paar keer veel data verloren, maar vorig jaar heb ik voor elke computer een eigen backup schijf gekocht en sinds een paar weken wordt alles automatisch gebackupped naar een NAS. In principe nooit problemen meer met data dat ik kwijt ben, hooguit van het laatste uur.
Ja, dit is echt heel belangrijk om te doen. Ik heb eigenlijk altijd mijn oude laptop op reserve mee.. maar die kan ik nu al niet meer gebruiken met alles wat ik erop aansluit.. maar iets is beter dan niets. Het bestanden overpompen deed ik altijd zo; de bestanden weer actief krijgen op mijn oude laptop.. maar is altijd een behoorlijk werk.. mappenstructure die weer niet klopt en bestanden worden niet gevonden.. Ik gebruik een DJ en licht aamsturingsprogramma wat samenwerkt. En ben altijd weer blij als het werkt.. zo van, niet meer aankomen.. Maar ik moet het maar wat vaker gaan doen ja..
 
Het lijkt me stug dat dit zomaar kan, op een computer kunnen persoonlijke bestanden staan, foto's of documenten die belangrijk zijn en die zijn van jou dus zomaar vernietigen ljkt me uitgesloten.
Maar als je het geld terug wil dan zal je 'm moeten inleveren, als eerste even bellen/mailen met ze en de situatie uitleggen en zeg je dat je de retourkosten voor je rekening neemt zodat je al de bestanden nog op een backup kan zetten en dan 'm weer terugstuurt zodat je je geld terugkrijgt.
Verloopt het niet naar wens dan ga je in overleg met je rechtsbijstand (als je die hebt)
Ja, idd.. de voorwaarden van geld retour zullen ze wel onderuit proberen te komen als ze je laptop moeten teruggeven.. dat is dus waar ik bang voor ben.. en dan heb je wel je bestanden terug maar geen geld en geen vervangende laptop.. althans niet vergoed door garantie bepalingen.. echt niemand gaat zijn laptop zomaar inleveren.. met alles er nog op waar je niet bij kan. Maar maandag even proberen te bellen met ze.
 
De laptop gaf geen enkel teken van leven meer.. 2 voedingen geprobeerd. Indien de schijf kapot is zou er wel iets van een melding gegeven worden.. no boot device found, oid.. Het eruit halen zou de garantie doen komen te vervallen werd me gemeld.
Ah oké, onze berichten gingen tegelijk dus dit had ik nog niet gelezen.
Om volgende keer zoiets te voorkomen denk ik dat je het beste een extra HD kan kopen en zet je daar een kloon van je laptop op, logisch dat dit belangrijk is, je treed er mee op.
 
maar het is meer de vraag of Bol.com een beetje het inlevingsvermogen heeft dat ik misschien waarde hecht aan wat er op mijn laptop aan bestanden staat..

Ja, misschien wel, maar ik denk niet dat je op meer hoeft te rekenen. ICT-jurist Arnoud Engelfriet zegt vaak dat in een civiel juridische context data niets is. In dit geval waarschijnlijk ook niet, voor Bol.com gaat het om de laptop an sich, ze proberen het te repareren en als dat niet lukt, je krijgt netjes je geld terug. Een beroep doen op dingen als intellectueel eigendom, of andere redenen dat die data belangrijk voor je is, als het voor een rechter zou komen lijkt me de kans erg klein dat je daarmee een kans van slagen heb. Komt bij dat een bijkomend verweer erg gemakkelijk is, vijf maanden geen back-up is erg lang als de data belangrijk was. Zeggen dat je erop mag rekenen dat een nieuwe laptop het gewoon moet doen helpt niet, wat het blijkt nu juist dat zo'n laptop wel degelijk stuk kan gaan binnen de garantieperiode en de noodzaak van back-uppen ook dan van toepassing is.

Bol.com kan de kapotte laptop weer terugsturen, zodat jij kan proberen om de data van de harde schijf te halen, en als ze welwillend zijn dat Bol.com het daarna gaat repareren. Maar ik denk niet dat zo'n tweede poging afdwingbaar is, ze hebben immers al gedaan wat ze moesten doen, in juridische zin.
 
@Disharmonic het is de harde waarheid vrees ik.. De laptop staat nu bij Asus erkend reparateur.. Die em onderzoekt, en natuurlijk of het defect binnen de garantiebepalingen valt / is te repararen. Maar het beste er maar van hopen.. :engel:
 
  • Duimpje
Duimpjes: HJB
Offtopic: Goed om te weten dat de jaren geleden plots ingevoerde ' verwijderingsbijdrage' blijkbaar toch wordt gebruikt....
Ontopic: fingers crossed
 
Ik denk dat ze heus wel snappen wat voor jou het probleem is. Ze kunnen op hun strepen gaan staan, maar dat hoeft niet. Gewoon bellen en overleggen, best kans dat ze welwillend zijn om dit op een goede manier op te lossen. :)

Je kunt tijdens je belletje zeggen dat je een goede service op een veel gelezen forum flink gaat rondbazuinen, dus als ze meewerken is dat goede reclame voor Bol.com/Asus. :D
 
De laptop staat nu bij Asus erkend reparateur.. Die em onderzoekt, en natuurlijk of het defect binnen de garantiebepalingen valt / is te repararen. Maar het beste er maar van hopen..
Wat ook nog misschien kan is zeggen dat je vergeten bent een backup temaken voor je 'm wegstuurde omdat je er niet vanuit ging dat ie eventueel vernietigd zou worden maar dat de bestanden heel belangrijk zijn en dan kan je vragen of ze tegen een vergoeding van kosten zo vriendelijk willen zijn om die harde schijf naar je op te sturen als ie niet meer gerepareerd kan worden, eventueel vraag je de gegevens van dat bedrijf zodat je persoonlijk kontakt met ze opneemt.
 
Laptop terug. Hij doet het weer. Het toetsenbord bleek kapot (??) Maar bij aanzetten kreeg ik die welbekende OS install procedure... zoals op een nieuwe PC.. kortom, alles kwijt. =(
Ik begreep in een bericht ergens hierboven dat dit de standaard procedure is.. inintialiseren, maar toch..

Laat het een wijze les zijn voor iedereen met een laptop of computer die ter reparatie afreist.. maak em desnoods eerst open en haal de schijf eruit en haal je gegevens eraf.. als je back-up waardevol is. Fuck die garantie.. zo fokking bloed kokend slecht dit.. :(
 
Laatst gewijzigd:
Laptop terug. Hij doet het weer. Het toetsenbord bleek kapot (??) Maar bij aanzetten kreeg ik die welbekende OS install procedure... zoals op een nieuwe PC.. kortom, alles kwijt. =(
Ik begreep in een bericht ergens hierboven dat dit de standaard procedure is.. inintialiseren, maar toch..

Laat het een wijze les zijn voor iedereen met een laptop of computer die ter reparatie afreist.. maak em desnoods eerst open en haal de schijf eruit en haal je gegevens eraf.. als je back-up waardevol is. Fuck die garantie.. zo fokking bloed kokend slecht dit.. :(
Ik snap het wel, het is vaak standaard onderdeel bij computer troubleshooting. Ik heb ooit een tijdje bij apple gewerkt en daar ook altijd de procedure genomen met klanten om een backup van de drive te maken eer verder te gaan met troubleshooten van sommige problemen omdat een reinstall soms nodig is.

Wat ik hier echter niet snap is, bij een pc laptop kan je vaak makkelijk de drive eruit halen, dus met een service routine kan je makkelijk een andere drive met os erop zetten om te kijken of problemen zich nog steeds voor doen.
 
Ja echt heel erg balen. Waarschijnlijk was mijn aan/uit toets een beetje lam.. Ik had een tijdje terug ook het idee dat ie niet aanging.. maar toen ineens weer wel. Had ik dit geweten...
Ik heb het wel vaak genoeg geprobeerd om het op te geven en het aan een service over te laten.. Maar dan komen dus al die berichten over milieuvriendelijk vernietigen. Ik heb echt ff zitten overwegen wat is het me waard. Het was ook geen goedkoop ding.. eieren voor je geld en wel je bestanden terug. Maar hier valt niets te kiezen.. toetsenbord is vervangen en toch alles kwijt..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top