Vraag over muziektheorie (waarschijnlijk)

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.334
Locatie
west gelderland
Beetje lastig uitleggen maar ik probeer het, waarschijnlijk ben ik op zoek naar een setting in Cubase die nootprioriteiten aangeeft.
Ik kom hier bij omdat ik de logical editor in Cubase ben gaan gebruiken.


Ik heb een loop van zeg maar 16 bar van 16/th nootjes, gewoon op zelfde rootnote. Van die reeks heb ik ongeveer de helft van die nootjes at random gemute.
(randomiseren velocities en dan velocities lager dan bijvoorbeeld 60 waarde van nul geven)

Daarna heb ik van alle noten in deze loop de lengte gerandomiseerd tussen een waarde van ongeveer 1/16e de tot 3/16e.
Op zich gaat dit goed.

Waar ik tegenaan loop is dat de aanwezige gemute nootjes over de verlengde (niet gemute) noten staan en daarmee het effect van de at random verlengde nootjes teniet doen.

Uiteraard kan ik gewoon de gemute nootjes 1 voor 1 handmatig deleten maar dat moet volgens mij anders kunnen.

Wat ik wil is dus dan een eenmaal aangeslagen noot gewoon afspeelt volgens zijn nieuwe lengte en gemute nootjes dus genegeerd worden.

Welke setting is dat? Hoe heet dat?
 
Ben er ondertussen wel achter hoe ik die gemute noten kan verwijderen (delete notes) , dus probleem in principe opgelost maar blijf nieuwsgierig naar het antwoord op bovenstaande.
 
Wat Exo zegt. Velocity op 0 is technisch gezien niet muten, de noot wordt wel gewoon afgespeeld, maar omdat velocity 0 is hoor je hem niet. Daarmee kapt 'ie de andere af. Je zou het zelfs kunnen zien als een feature (choken van een spelende noot incl release envelope voor een staccato effect)
 
Ja klopt wat jullie zeggen. En technisch gezien idd feature, nieuwe noot choked spelende noot.
Dat velocity naar nul gaat komt omdat een optie is in de logical editor.
Is inderdaad wat anders dan muten.

Bedankt voor deze input hiermee ben ik verder gekomen via het Steinberg forum


(ik misbruik dit forum maar even voor mijn eigen bookmark maar wellicht zijn er meer Cubase gebruikers hier met interesse -hoewel ik het idee heb dat Cubase een beetje uit de gratie is- )
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top