Vraag over computerscherm

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.334
Locatie
west gelderland
Ik ben bezig om een keuze te maken voor een nieuw scherm voor mijn muziek productie PC. Wil voor een enkel scherm met standaard beeldverhouding gaan van 43 inch.
Waar ik tegenaan loop is dat sommige schermen een resolutie aanbevelen van 3840 x 2160 terwijl ik met mijn windows instellingen (waarschijnlijk vanwege mijn grafische kaart) niet hoger kan dan 1920 x 1080.

Ik vraag me daarom af of ik in de problemen kom met mijn huidige grafische kaart of maakt het niet uit, is het alleen maar een kwestie van niet helemaal benutten van maximale resolutie van het scherm zonder erg? Ik heb geen zin in gedoe met vervanging grafische kaart.
 
3840x2160 is precies 4x zo groot als 1920x1080. Het beeldscherm zal dus 4 "hardware" pixels kunnen gebruiken per "software" beeldpunt die de computer uitstuurt. Dat geeft geen vervorming en de meeste schermen kunnen dit zonder problemen aan. Je kunt het voor de zekerheid wel contoleren in de specificaties van het scherm.

De meeste hardware koppelt terug aan Windows wat het aankan, een beeldscherm zal dus ook de beschikbare display modi doorgeven en Windows behoedt je ervoor dat je een modus uitstuurt die het beeldscherm niet aankan. De kans bestaat dat je grafische kaart de resolutie van 3840x2160 gewoon kan benutten, maar dat je huidig beeldscherm het gewoon niet ondersteunt. Ook dat kun je in de specificaties terugvinden.
 
Knoop doorgehakt, was even bang dat 43 inch te groot zou zijn maar blijkt mee te vallen. Werd me in 1 oogopslag duidelijk dat dit een verbetering van workflow geeft. 96 cm breed en 56 cm hoog.
Smart tv van LG. Iets van 370 euro. Niet voor wide screen gekozen omdat ik bang ben dat ik dan nog steeds naar onder moet scrollen. 3840 x 2160, scale op 150%.
 

Attachments

  • IMG_20240913_204735.jpg
    IMG_20240913_204735.jpg
    190 KB · Bekeken: 23
beetje mosterd na de maaltijd maar resolutie kan op sommige programmas wel invoed hebben als je oudere programmas gebruikt want soms scaled het lettertype niet lekker mee waardoor het erg lastig leesbaar wordt
 
Back
Top