Ableton midi jitter naar externe gear fixen (Usamo) maar *ook* note data doorsturen..?

Led

Stamgast
Lid sinds
20 juli 2007
Berichten
306
Locatie
Amsterdam
Ik wil midi jitter (vanuit Ableton naar externe hardware) fixen, de Usamo is daar prima voor.
Maar de Usamo stuurt enkel klok-signaal uit.
Ik wil in sommige gevallen ook nog note data kunnen sturen vanuit Ableton (live extra noten invoegen in de patterns die gesynced worden).

Dan zou ik dus de Usamo midi clock weer moeten mergen met note data uit Ableton.
Ik ben vast niet de eerste die zoiets zou willen dus heeft iemand goede tips hoe ik dit het best kan doen?
 
E-RM MultiClock mengt de gegenereerde MIDI clock met normale MIDI note data. De strakke timing geldt wel alleen voor de MIDI Clock data (deze krijgt ook prio over note data), dus verwacht geen strakkere drums of baslijntjes op basis van MIDI noten, alleen strakkere clock. Dit geldt overigens voor al dit soort oplossingen. Voor strakkere note data moet je toch meer naar hardware sequencers kijken zoals MPC of Cirklon.
 
Voor strakkere note data moet je toch meer naar hardware sequencers kijken zoals MPC of Cirklon.
vind ik anno 2024 toch niet meer zo relevant. In mijn tests met Logic enkele jaren terug was de timing perfect, technieken zoals timestamping onder de motorkap werken volgens mij tegenwoordig met de meeste daws en interfaces?
 
Mijn structurele tests zijn alweer een paar jaar geleden, maar destijds kreeg ik met geen mogelijkheid note data vanuit een DAW zo strak als direct vanuit de Cirklon. En dat kwam niet doordat ik grote bergen poly-noten tegelijk stuurde, maar door pure USB-timing-jitter op losse arp-nootjes.

Zou best kunnen dat dingen weer verbeterd zijn, maar dan ben ik benieuwd wat er dan nu anders is dan een paar jaar geleden? Wel leuk om dit nog eens opnieuw te vergelijken.
 
Ff snel een testje gedaan want was nieuwsgierig, en de softwarematig virtuele IAC Driver MIDI bus lijkt in ieder geval niet ultra-stabiel (bij mij). Binnenkort nog eens met een USB hardware MIDI interface testen.

Setup:
  • ~30 seconden lang 1/16 nootjes in Ableton op 120 bpm, dus er zou dan 125ms tussen de nootjes moeten zijn.
  • MIDI output vanuit Ableton richting IAC Driver Bus, oftewel de virtuele MIDI Bus van MacOS.
  • Data gemonitored met MIDI Monitor, daarna in Excel geplakt en de timestamp diffs berekend (delen van Excel-sheet gehide om een screenshot te kunnen nemen).
  • Af en toe jitter-spikes van 6-8ms die wel in de waarneembare range komen.
Nou ja, het is allemaal maar puristisch geneuzel natuurlijk en schiet me niet af op de matig wetenschappelijke aanpak, maar ik had verwacht dat puur binnen software zonder USB devices alles in ieder geval strak op 125ms gemeten zou kunnen worden.

Screenshot 2024-08-23 at 14.03.39.png
 
Mijn structurele tests zijn alweer een paar jaar geleden, maar destijds kreeg ik met geen mogelijkheid note data vanuit een DAW zo strak als direct vanuit de Cirklon. En dat kwam niet doordat ik grote bergen poly-noten tegelijk stuurde, maar door pure USB-timing-jitter op losse arp-nootjes.

Zou best kunnen dat dingen weer verbeterd zijn, maar dan ben ik benieuwd wat er dan nu anders is dan een paar jaar geleden? Wel leuk om dit nog eens opnieuw te vergelijken.

Wat zou er veranderd moet zijn? USB protocol is nog steeds wat het was. Overigens dacht ik zelf dat de midi note data via de Usamo ook strak moesten lopen maar kennelijk dus niet.

Wat ik zelf doe is, iig voor drums, is alleen sync sturen naar hetzij een drumdoos met eigen sequencer, of de octatrack om vanuit daaruit te sequencen. Voor pads of andere geluiden kan het wel direct vanuit de daw. Maar eigenlijk is bij mij alles vanuit de octatrack aan te sturen als ik dat wil.
 
Back
Top