Koptelefoonkabel

DIno Jay

Stamgast
Lid sinds
14 februari 2004
Berichten
109
Locatie
In een huis
De koptelefoonkabel dient te vervangen te worden want in een van de twee kabels die naar de oorschelp loopt zit een kabelbreuk. Wanneer ik de kabel dubbelknip op het punt waar het van een in twee kabels overgaat, komt er geluid uit beide oorschelpen.
Eerder vandaag ben ik online weer op zoek gegaan naar een vervangende koptelefoonkabel maar kan niet vinden wat ik zoek. 't Zou helpen als ik wist hoe dit type koptelefoonkabel (zie afbeelding) heet en in welke winkel(s) ik een vervanger kan kopen. Al de drie de pluggen zijn 3.5mm.
 

Attachments

  • Koptelefoonkabel.png
    Koptelefoonkabel.png
    2 MB · Bekeken: 51
Zo denk ik dat het niet eens nodig is om een mantel-met-kern-coax te gebruiken.
`Twisted pair` of zelf gedraaid met drie . Soepele kern.
Ik zie dat er een letter ontbreek/ontbrak in het "dubbeknip". Dit moet zijn "dubbelknijp". Wellicht zal het antwoord dan ook anders zijn?
 
Zo'n Y-kabel is met wat soldeerkunsten ook wel zelf te maken, alleen zijn deze plugjes wel erg smal uitgevoerd. Om wat voor koptelefoon haat het?
 
Wat is dubbelknip? of knijp?
D[...] Wanneer ik de kabel dubbelknip op het punt waar het van een in twee kabels overgaat, komt er geluid uit beide oorschelpen.
[...]
Hij bedoelt dus dat er een breuk in de kabel zit op de splitsing. En bij het dubbelvouwen/knijpen wordt de verbinding weer gemaakt en heeft hij weer geluid uit beide oorschelpen.
 
Hij bedoelt dus dat er een breuk in de kabel zit op de splitsing. En bij het dubbelvouwen/knijpen wordt de verbinding weer gemaakt en heeft hij weer geluid uit beide oorschelpen.
Nu begrijp ik het. Bij zulke dingen doe ik er nooit langer dan twintig minuten over om het te maken. En dan werkt het ook.
Daarvoor heb ik zo`n mini-boormachientje (ook een op gelijkstroom) net een heel klein circelzaagje er in, uiteraard bril op voor bescherming van de ogen. Alles wat gesloopt is lijm ik weer aan elkaar. En ik schrik er ook niet voor terug verschillende soorten plakband te gebruiken. Het werkt maar het is een stijl die niet iedereen bevalt.

Uit nieuwschierigheid heb ik me aangemeld bij een reparatie-clubje. Alles werkte als een tierelier. Maar men vond het niet mooi. Dus ik heb doei moeten zeggen. Een clublid kwam het nog eens extra zeggen aan huis onder een bakje koffie/thee. Sorry voor dit lange stuk maar nu ga ik weer verder met het repareren of slopen of weggooien. Want als je niet uitijkt kom je te vol met rommel te zitten.
 
Back
Top