Stroom! Ac opslaan als Ac ipv DC batterijen

454858905_483789201071504_32068549680521148_n.jpg
 
Je kunt een AC lading opslaan in een vliegwiel. Het werkt zeer snel, maar de capaciteit is redelijk beperkt.
Tenminste in vergelijking met grootte ten opzichte van een accu pakket.

Een vliegwiel gebruiken ze wel eens in datacentra om het omschakelen van netstroom naar generatorstroom op te vangen.
 
Wat in een accu wordt opgeslagen is ook geen stroom maar een lading. En omdat de lading zich bij AC heen en weer verplaatst schiet dat niet op. Je zou met AC in principe wel een LC-kring kunnen aanslingeren die dan daarna blijft resoneren totdat de opgeslagen energie door weerstands- en stralingsverliezen is opgebruikt.
 
Mm vind net met google ( gebruik ik normaal niet)


 
Ik ben zelf met een zandbatterij bezig en zat te denken aan de wrijving van een A-C motor.
 
Mm vind net met google ( gebruik ik normaal niet)


Dit ziet eruit als een soort studentengrap😂
 
Je kunt een AC lading opslaan in een vliegwiel. Het werkt zeer snel, maar de capaciteit is redelijk beperkt.
Tenminste in vergelijking met grootte ten opzichte van een accu pakket.

Een vliegwiel gebruiken ze wel eens in datacentra om het omschakelen van netstroom naar generatorstroom op te vangen.
Ik zag er een vliegwiel in werking op een scheepswerf om de snel wisselende beginsspaningen (het aan tikken met een bijna kortsluiting) bij het lassen wat te vereffenen.
 
Een electrisch aangedreven voertuig heeft (meestal) ac motoren die omgekeerd ook als rem gebruikt kunnen worden, in principe is dat ook opgeslagen kinetische energie gebruiken als ac spanning/stroombron.
Dus DC vanuit de accu omzetten naar AC, daarmee de motoren aansturen die het omzetten in kinetische energie, en bij (af)remmen gaat dat proces precies andersom: Kinetische energie omgezet in AC en dat gebruik om de accu weer op te laden danwel om te zetten in warmte en op die manier het voertuig af te remmen.
 
Je kunt een AC lading opslaan in een vliegwiel. Het werkt zeer snel, maar de capaciteit is redelijk beperkt.
Tenminste in vergelijking met grootte ten opzichte van een accu pakket.

Een vliegwiel gebruiken ze wel eens in datacentra om het omschakelen van netstroom naar generatorstroom op te vangen.
Is ook wel bij stadsbussen gebruikt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top