Billen bloot: Welke gear heb jij (in aantal jaar bezit) nog lang niet doorgrond (In %)

😊Met alles werk ik vlot. 95% gemiddeld want er zit o.a een simpele synth bij met alleen maar drukknopjes met voorgeprogrameerd geluid en wat regelbare sustain 100% meer niet zit er op. Wel een Yamaha. simpel simpel simpel.

😒Alleen Ableton niet daar blijf ik uren in hangen dat is alweer een jaar of wat geleden dat ik dat opstarte.
Met de computer een aantal keren op tilt. Die sequenser is voor mij een marteling.
Het enige wat ik er wel eens uit kreeg is een preset geluid met de computer als synt.
Een geluid dat ook niet te veranderen was.
 
Ik zou ableton nou niet direct als gear beschouwen.....
Mocht die veronderstelling nou fout zijn, dan telt dat ook voor mij mee als grotendeels onbekend terrein, maar dát komt weer omdat ik ableton puur als aansturing gebruik voor apparatuur met de externe midi mogelijkheden.
 
Ruim op plaats 1: De Yamaha DX27S, maar dat is meer de complexheid om er iets moois / bruibaars uit te krijgen. Ik denk dat ik hem voor 25% doorgegrond heb.
Gevolgd met op plaats 2: De Microkorg. Daarbij vooral de vocoder die ik toch wel eens goed wil doorgronden. Denk dat ik die 50-60% heb doorgegrond.

Dan bonusplaats 3, Eurorack. Ik heb een ornaments & Crime en ik denk niet dat je ooit volledig doorgrond kunt krijgen. De rest van de modules spreken wel voor zich. Eurorack in zijn algemeen is gewoon zeer uitgebreid en ik denk dat je zoiets nooit volledig kunt doorgronden.
 
Voor mij is het net de charme om apparaten niet 100% te doorgronden. Heerlijk om steeds weer het oerwoud in te trekken en op ontdekkingsreis te gaan. Natuurlijk zijn er apparaten waar ik meer op teruggrijpt dan andere (bij mij zijn dat de MPC's en Virus) maar ook daar daar gebruik ik sommige functies eigenlijk nooit of nauwelijks omdat ze niets essentieels toevoegen en ik dat ook op andere manieren beter en sneller kan bereiken. Ik heb eigenlijk te veel apparatuur maar mijn synths en samplers komen zo nu en dan steeds weer aan de beurt in mijn 1 m2 studiootje. Werkt nostalgisch en tegelijk inspirerend op mij. Creëert daarnaast focus.
 
Laatst gewijzigd:
Ik bedenk me dat ik mijn modulaire systeem buiten beschouwing heb gelaten.
Voor mijn gevoel is dat iets da losstaat van de rest van mijn setup.
De moeilijkheid hier is ook niet het begrijpen van de individuele modules, maar het combineren van de functies.
Mijn modular zie ik als een grote speeltuin zonder dat dat meteen een muzikaal doel hoeft te hebben.
Patchen, pielen en knopjes draaien zijn hier reden genoeg. De weg is belangrijker dan het resultaat zogezegd.
Helemaal mee eens wat je hier zegt over modulair. Maar om goed te kunnen patchen is kennis van de modules ook zo belangrijk.
Na een tijdje vraag ik me soms af wat een bepaalde aansluiting nou precies ook al weer doet, want soms begin in sommige functies te negeren omdat ik simpelweg te weinig kennis heb van de module. Dat pak ik de manual er weer bij of gaat de YT aan om te kijken hoe andere mensen de unit gebruiken. Dat werkt soms erg vernieuwend.
Laatst heb ik via YT de MakeNoise 0-cntrl (semi-modulair) nieuwe leven in geblazen door te beseffen dat ik triggers kon geven aan de reset-functie, waardoor ik hem weer meer gebruik.

Ik denk overigens dat ik de meeste van mijn modules redelijk goed ken, totdat het blijkt dat dat niet zo is.
 
Gevoelig punt....Alleen mijn(hardware) eurorack, zeker de meer complexe modules doorgrond ik niet helemaal. Ik neem mij voor om geen nieuwe te kopen voordat ik deze doorgrond: Op mijn lijstje staan: Typhoon (70%), Morphagene (70%) en Scales (70%), Elements (85%), Plaids (85%). Percentage is een "doorgrondings" schatting. Software: Verder merk ik dat mijn dawn(Reaper)(40 a 60%) kennis erg beperkt is en Kontakt(60%) en Reaktor(70%) .,,, ook nog :-(.
Zou mooi zijn als ik ik een vaste avond plan om deze kennis op te doen.

Merk wel dat ik zonder deze kennis ook met veel plezier bezig ben. Betere kennis van je spullen en ook van muziektheorie verhoogt op de lange dure wel je plezier, denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Software blijft een lastige vindt ik. Veel functies ken je niet die wel een toegevoegde waarde kunnen hebben, maar achter wat menu's of knoppen verstopt zitten.
 
Ik lees de manual, doorgrond alles 99%, schroef het open en bestudeer de bouw.
Om dan alles wat ik niet nodig heb weer te vergeten door de jaren heen.

Zo grijp ik nooit mis, ken mn gear goed genoeg om te maken wat ik wil.
 
Vrijwel alles hier zal ik alleen maar de basis van kennen. Maar zulke spannende muziek (technisch gezien in ieder geval) maak ik niet dus ik vind 't wel gezegend.
 
Ik heb wel eens de hele manual gelezen van logic audio.voor windows

Respect!
Toen ik vorig jaar Logic aanschafte nam ik me voor de hele handleiding te lezen, maar toen dat meer dan 2000 pagina's bleken te zijn ben ik afgehaakt. ;)
 
omdat ik ableton puur als aansturing gebruik voor apparatuur met de externe midi mogelijkheden.
Dat deed ik ook midi aansturing naar ableton geluid terug.

Het modulair wat ik heb doorgrond ik echt voor 100%. De dingen die me niet duidelijk waren heb ik er uit gelaten / verwijderd / niet gemonteerd.
Maar het enige en belangrijkste wat ik heb is : ADSR, VCA, LFO, VCF. En daar is al genoeg mee te doen.
Dus als daar vragen over zijn.?
 
Laatst gewijzigd:
Ableton Push 2. Heb hem nu al een jaartje of 8 maar ik gebruik eigenlijk alleen de pads om stukjes te spelen. En dat ook nog maar af-en-toe.
Die interface heb ik wel geprobeerd onder de knie te krijgen maar ik vind het toch onhandig dat langwerpige schermpje. En die vele knopjes. Ik denk dat het routine kan gaan worden als je er vaak mee werkt maar daarvoor ben ik te veel een pragmaticus. ik ben gewoon stukken sneller klaar als ik het even op de mac doe. Dus editen doe ik op de mac en soms speel ik met de pads.
 
Back
Top