Billen bloot: Welke gear heb jij (in aantal jaar bezit) nog lang niet doorgrond (In %)

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
10.259
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik besef net dat antwoorden op deze vraag een hele studie is hier dus ik begin met wat me te binnen schiet:

Koma field kit met alle toebehoren: 2 jaar in bezit, nog niet uit de doos gehaald
sampler SP404 mkII: 1 jaar bezit, geen manual gelezen, ik speel de standaard geluiden - zelfs niet mee gesampled
nord rack 2: +10 jaar in bezit, nog geen manual gelezen, ik ga m nooit gebruiken met meerdere sounds tegelijk
Pulsar 23: al heel veel filmpjes gezien, 4 jaar in bezit gok ik, geen idee meer hoe t werkt, ben t allemaal vergeten
korg prologue 16: 2 jaar bezit, jexus sounds op gezet, staat sindsdien in de kast
ensoniq esq1: idem
jp8080: +10 jaar bezit, lang geleden eens gebruikt voor n pad sound, vermoedelijk 10 jaar geleden

ik vul t nog wel aan maar nu eerst even sporten voor t donker wordt :)


edit: best moeilijk er % kennis op te zetten zo
 
Niets, ik heb van alles wel meer dan basiskennis en ik pak graag de manual erbij om te weten wat het apparaat kan en hoe het werkt. Binnenkort wel eindelijk een keer met TG33 een multitimbraal nummer maken, dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik heb 5 synths, 1 home keyboard/synth, 4 drumcomputers en 2 fx en dat vind ik eigenlijk nog te veel. Maar ik heb niets waarvan ik echt afscheid wil nemen, ik hou van al die dingen.

Een onaangeraakte ESQ1, dat doet mij toch pijn! Zulke vette sounds in dat ding.
 
Komt zeker wel eens aan de beurt, die ESQ1, ik neem nl gear in functie van het genre dat ik wil maken. En ik maak verschillende genres, maar vraag me geen hokjes
 
Al mijn gear ruim beneden de 50% .. behalve misschien een elektrische gitaar.

Nee, die ook niet.. misschien dan behalve een djembé..

Hoewel..
 
Ik herinner me dat 2 many dj's toegaven ze amper wisten wat die ene pioneer video clip mixer speler allemaal kon en ze stonden ermee main stage te touren.
Dat helpt in toegeven hoe t bij jullie zit, toch :)
 
Ik herinner me dat 2 many dj's toegaven ze amper wisten wat die ene pioneer video clip mixer speler allemaal kon en ze stonden ermee main stage te touren.
Dat helpt in toegeven hoe t bij jullie zit, toch :)
Och, ik schaam me niet heel erg over mijn onkunde 😁
 
ik heb bij mijn modwave(1jaar) vooral het gevoel dat ik het meeste wel ongeveer weet functioneel gezien.. zeg 70%, maar het gewoon niet gebruik. ik denk dat ik slechts 30-40% van de potentie gebruik

de custom sequencer is bijvoorbeeld erg krachtig maar tenzij je vaste lijntjes speelt vind het moeilijk om deze muziekaal te gebruiken vind ik.
beetje het zelfde met de fx, ik weet dat je deze zelf helemaal kan tweaken/instellen maar aangezien dit op de pc moet is het makkelijker om iets te zoeken wat ongeveer doet wat je wil

en voor sound design ben ik in het algemeen ook nog steeds aan het leren, ik weet ongeveer wel wat de meeste dingen voor effect zullen hebben.. maar om te voorspellen hoe het gaat klinken blijft vaak toch een kwestie van uitproberen.. en laat de modwave nou ff stampvol zitten met zon 11235 mogelijkheden hierin..
 
Ik lees meestal de manual van tevoren door om een idee te krijgen wat een apparaat allemaal kan. Zelfs als je niet precies weet hoe iets moet, weet je in elk geval waar je het kunt vinden. Sommige dingen zitten echter zo ramvol functies dat het soms wat veel is, dit is bijvoorbeeld het geval bij de SP-404 Mk2. Niet alleen zit er ontzettend veel in, er zijn nadien ook nog enorme updates geweest met bakken nieuwe functies. En om menudiven te minimaliseren, zit het vooral onder sneltoetsen die je maar in je hoofd moet zien te krijgen. Inmiddels heb ik hem wel goed onder de knie, maar met een paar onderdelen heb ik nog weinig tot niets gedaan. DJ Mode heb ik nog niet eens aangeraakt, maar daar heb ik ook niet veel aan denk ik. Ook de sequencer heb ik nog maar matig beroerd, daar wil ik nog wel dieper induiken.

De Barp 2600 snap ik zo ongeveer van ieder patch point en slidertje wel wat het doet, maar hoe je de 'interplay' tussen de verschillende onderdelen kunt gebruiken voor sounddesign moet ik nog voor een groot deel uitproberen. Kortom, de theorie weet ik wel, maar ik moet de meters nog maken om alles eruit te halen wat erin zit.

Push 3 gebruik ik maar een fractie van de mogelijkheden, maar dat is ook omdat ik de meeste dingen makkelijker vind om met muis op het grote scherm te doen. Ik gebruik hem vooral als clip launcher en MPE controller. Ik weet wel hoe de meeste dingen werken, maar als ik er een track op zou moeten maken van A tot Z (voor zover mogelijk) zou ik toch wel flink moeten zoeken.

Moog One heb ik al dik 5 jaar en de meeste onderdelen heb ik helemaal in de vingers. Echter zit er nog een enorme wereld aan diepte in de mod matrix, die sinds 1.3.0 bijna een visuele programmeeromgeving is geworden met functies en variabelen. Hier heb ik nog maar een fractie van benut.

Mijn recentere fx aankopen - de Microcosm, Nightverb en Specular Tempus - moet ik ook nog verder uitdiepen. Ik weet wat ze kunnen en hoe ze werken, maar ik heb nog niet eens alle beschikbare algoritmes uitgeprobeerd.

In de Solar-42 zit naast de 5-stap sequencer ook nog een sequencer in het keyboard gedeelte, waar ik nog helemaal niets mee gedaan heb. Ook heb ik nog lang niet alle FX kaartjes getest die erbij horen.

De Komplete Kontrol S61 Mk3 heeft net een grote update gehad en ik wil daar MIDI templates maken voor wat hardware devices. Moet ik ook nog uitzoeken.

En zo komen we de avonden wel door...
 
De bediening is bij de meeste apparaten geen probleem, maar het doorgronden is een ander verhaal.
Ik lees vaak handleidingen voordat ik een instrument koop, dus ik kan vaak wel meteen uit de voeten met een instrument.
Met veel instrumenten is het zoals Nap zegt: meters maken en voelen wat je eruit kunt halen.
Dat 'meters maken' is een doorlopend proces en ik weet niet precies wanneer je kunt zeggen dat je een instrument volledig hebt doorgrond, maar ik leer zelfs van mijn oudste instrumenten nog nieuwe dingen.

Instrumenten die ik relatief slecht ken zijn de Iridium en de Jupiter-X.
De Iridium vind ik qua bediening echt een heel fijn instrument, maar het komt er maar niet van om echt aan de slag te gaan met het leren begrijpen van de kernel mode.

De Jupiter-X zit zo vol met met van alles en ook veel in menu's. Dat is op zich niet zo erg, maar na een aantal updates waarin bepaalde zaken zijn veranderd ben ik van sommige functies het overzicht een beetje kwijt.

Wat ook een rol begint te spelen is de leeftijd. Ik leer een instrument niet meer zo snel kennen als vroeger en moet er meer moeite voor doen om iets te doorgronden. Als een apparaat dan een tijdje minder in de belangstelling staat ebt kennis ook weer weg en moet ik het betreffende apparaat weer een beetje opnieuw leren kennen.
Hoewel ik niet mag klagen over de gevolgen merk ik dat de tia die ik vorig jaar doormaakte daar ook effect op heeft gehad.

Voor mij intussen allemaal redenen om mijn setup niet dramatisch te veranderen en ook zeker niet uit te breiden.
Op het moment zijn zijn er wat veranderingen in mijn studio, maar het netto resultaat is toch twee apparaten minder.
 
Van de Wavestate en Emulator IV ken ik nog niet zo veel. De rest valt wel mee, behalve links of rechts een sequencer die ik niet gebruik.

Met de Neuron ben ik behoorlijk op weg.

De HD recorder blijft deels ook onbekend terrein, en van de DAW gebruik ik enkel basisfuncties.

@klinkske ESQ1 is nogal eenvoudig. Maar je moet even opletten als je layers en splits wil ontdekken.
 
Laatst gewijzigd:
1 van mijn synths ken ik 90% door-en-door
Dit is een monosynth, volledig analoog zonder mod-matrix.
Alleen van het sequencer deel weet ik vrijwel niets. Maar dat is omdat ik alleen live speel (geen sequencers, geen DAW)
Qua klank mijn favoriet.

Van de 2 polysynths gebruik +/- 50%
Beperkt gebruik van de mod-matrix en ook hier geen gebruik van sequencer/arpeggiator
Ook beperkt gebruik van ingebouwde fx.

Van mijn stage keyboard gebruik ik zo'n 80%. Split en layering gebruik ik weinig.
Ook maar beperkt gebruik van fx.
Die laatste omdat deze lastig te programmeren zijn.
 
Leuk om dit te lezen. Meestal koop ik pas iets nieuws als ik klaar ben met doorgronden. Buiten het maken van muziek vindt ik dat doorgronden juist super interessant en leuk om te doen. Betekend in de praktijk wel dat je er achter komt dat een hoop functies gewoon niet bij jouw of workflow passen, of je merkt dat een aantal functies leuk zijn, maar gewoon eigenlijk niet heel handig geïntegreerd of bruikbaar zijn. Er zijn 2 uitzonderingen. De pedaal ingangen van mn synths en Analog Heat. Nog nooit de moeite genomen een paar pedalen te kopen om die functionaliteit te testen. En de Expert Sleepers Disting MK4. Die heeft zoveel functies dat ik niet eens zin heb deze allemaal te doorgronden, staat meestal in een sampleplayback mode zn ding te doen. Gekke is dat ik met software helemaal nul drive heb functies te doorgronden en met hardware 100%. Wat overigens best zonde is. Neem bijvoorbeeld Omnisphere, daar zitten zoveel presets in dat je niet snel de impuls krijgt meer dan basic instellingen te tweaken omdat je dan vaak al iets bruikbaars hebt, maar als je gewoon even verdiept dan kom je er wel achter wat een achterlijk diepe uitgebreide engine daar achter zit.
 
Ik bedenk me dat ik mijn modulaire systeem buiten beschouwing heb gelaten.
Voor mijn gevoel is dat iets da losstaat van de rest van mijn setup.
De moeilijkheid hier is ook niet het begrijpen van de individuele modules, maar het combineren van de functies.
Mijn modular zie ik als een grote speeltuin zonder dat dat meteen een muzikaal doel hoeft te hebben.
Patchen, pielen en knopjes draaien zijn hier reden genoeg. De weg is belangrijker dan het resultaat zogezegd.
 
Zowel van m'n hardware als software kan ik op het meeste spul wel redelijk de weg vinden maar er is niets waar ik echt mee kan lezen en schrijven en dus moet ik soms de manual er weer bij pakken omdat ik bepaalde gear alweer een tijdje niet gebruikt heb zoals m'n Blofeld, Grey Meanie, DM 12 of m'n Basstation 2, Pro-800 en Minibrute 2S, die staan allemaal al langer dan een jaar ongebruikt dus als ik er dan iets mee wil wat verder gaat dan simpel aan een paar knoppen draaien dan moet ik toch weer even zoeken.
En m'n modular daar ken ik ook niet alles van al kan ik er wel aardig mee werken als ik wat wil experimenteren en voor de rest is het gewoon wat stekers in de kontakten stoppen. :D
Ik heb ook veel te veel om alles goed te leren kennen en zou makkelijk wat dingen kunnen verkopen maar dan denk je toch van stel over een jaar wil ik weer 'ns een tijdje met dat apparaat flink aan de gang en dan is ie weg dus laat 'm nog maar even staan en zo heeft een mens al gauw teveel spullen, het is een luxeprobleem.
 
Leuke variatie op typische GAS topic...

Duit in het zakje:

1. KORG SQ-64 denk ik 2 jaar + in mijn bezit, alleen gebruikt om eurorack drums te triggeren. Wel vast van plan om er binnenkort eindelijk in te duiken, is eigenlijk precies waar ik naar zoek...8~ Had het al bijna verkocht...

Ik merk dat ik geen plezier beleef aan manuals en dat ik het frustrerend kan vinden dat je kennis ook weer vergeet als een apparaat niet logisch of gebruiksvriendelijk genoeg is. Ik merk dat dit een steeds belangrijkere overweging in aankopen is, in hoeverre iets WYSIWYG is.
 
Ik ga ook (net als @Nap altijd eerst intensief door de manual heen (maak aantekeningen om beter te onthouden), dan weet ik wat ie kan. En dan kan ik dat weer opzoeken als het relevant word.
Wat ik vaak weer vergeet zijn "live" achtige functies, of songmode achtige dingetjes op drumcomputers... dat gebruik heel erg weinig. Ook overdreven technische zaakjes met de I/O mogelijkheden of alternatieve manieren van DAW integratie kom ik soms pas laat (opnieuw) achter.

Over het algemeen ken ik mn hardware synths wel beter dan mn software synths (ableton en ableton stock spul ken ik beter omdat ik daar natuurlijk veel tijd mee doorbreng en alleen maar meer sinds de push 3 standalone)

Per stukje hardware:

BassStation 2:
Niet super complex, maar onder de motorkap veel extra functies verstopt die ik niet altijd op muscle memory kan vinden nog, maar ik weet van veel dingen dat het bestaat.
Als ik een percentage moet schatten... (en dat is lastig als je niet weet hoeveel je nog niet weet :D) zou ik zeggen 85%

Opsix:
Zie bass station maar meer menu diven en obscure trucjes mogelijk doordat deze synth best een diepe flexibele is. En niet alle functies nodigen heel erg uit tot experimenteren door het vele menu diven als je buiten de lijntjes wilt kleuren. Wel veel meer tijd in gestoken dan in de bass station, maar ik denk dat ik de manual nog een 2e keer door wil om het echt even uit te vogelen weer. 75%

Waldorf Quantum:
By far de diepste synth die ik heb, maar ik woon achter dat apparaat. En heb de manual meer dan eens gelezen (ook na de 3.0 update opnieuw gelezen). De meeste modes ken ik erg goed, maar kernel mode en sampling doe ik minder. Opsix heeft veel overlap met kernel en sampling is meer een regenachtige zondag middag activiteit voor mij. Maar af en toe maak ik er een punt van om iets nieuws/anders te doen... zoals recent door mezelf te dwingen eens iets met live granular te doen.
Ik durf ondanks de complexiteit wel een 80% kennis op deze synth te knallen. Maar dat is alleen een technische 80%... creatief benut ik waarschijnlijk nog niet eens de helft van de mogelijkheden... deze synth gaat nooit vervelen.

Analog rytm:
Supergaaf ding, maar ik gebruik lang niet alle functies. Ik gebruik hem 80% van de tijd puur voor de synth engines en sounddesign.
Meestal sequence ik ook wel op de rytm, maar niet altijd. De rest van de functies (songs, pattterns, etc) gebruik ik eigenlijk niet veel. Wel ben ik (denk ik) aardig op de hoogte van de mogelijkheden, maar noet zo sterk als met de eerder genoemde synths. 70%

Tr8s:
Zie analog rytm, maar heb m korter en menu diven is intensiever. Daardoor minder thuis op de tr8s. Maar die is ook minder uitgenbreid, en dus zou ik die ook op 70% inschatten.

Motorsynth:
Nieuwste aanwinst. Nog maar kort in huis, maar niet super complex maar wel flexibel en leuk om op te werken. Veel functies die ik al kende van andere synths. Ik heb er ook al heel erg veel tijd al aan gespendeerd en denk dat ik er al aardig op thuis ben. Zeker omdat het nu nog maar kort geleden is dat ik de manual uitlas en de tutorial videos keek voel ik daar nu wel een 90% (hoger als je die leuke easteregg meetelt uit het easter egg topic ^^), maar dat zakt vast over tijd weer wat weg.
Moet vooral nog een keer goed de diepte in met de onboard sequencer en de vocoder functies.
 
Laatst gewijzigd:
Veel hands-on controle, niet moeilijk te doorgronden. Maar kort nadat ik een jaar of drie terug de originele MegaFM kocht heb ik ook een opsix gekocht en heb daar zoveel FM plezier van dat de MegaFM nog steeds onaangetast in zijn / (haar klinkt niet zo netjes) doos zit.
 
MAQ 16/3 sequencer... Er even een leuk lijntje op maken is geen probleem, waarbij dan bijv. de 2e rij random loopt en een filter moduleert en de 3e rij ook random loopt en bijv. de decay van een adsr moduleert of zo, ja dat gaat allemaal wel. Maar er kan zo ontzettend veel méér met dat ding en je hebt maar een heel klein displaytje met cryptische boodschappen er op. Kortom steeds weer de manual erbij halen is noodzakelijk en die vind ik persoonlijk geen toonbeeld van duidelijkheid. Daardoor gebruik ik de sequencer niet vaak en zeker niet optimaal.
Verder moet ik echt nog eens duiken in bepaalde eurorack modules zoals het Doepfer Xtreme filter, de Phase Locked Loop en de MI Tides. Die heb ik zeker nog niet doorgrond!
 
Bij mij alleen de Behringer JT-4000, die moet ik nog eens goed doornemen, de rest weet ik het meeste wel van.
 
Back
Top