Audio illusies (en hoe ze te gebruiken)

Nap

Geräuschmacher
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
15.878
Locatie
Den Bosch


Leuke video over hoe we vaak horen wat we willen horen of gemanipuleerd worden om iets te horen omdat onze oren en hersenen ontzettend makkelijk te foppen zijn. Leuk om te kijken en in je achterhoofd te houden in de volgende discussie over analoog vs digitaal, vintage vs modern of audiofiele high end audio waar mensen zich beroepen op hun onfeilbare gouden oortjes. En misschien leuke ideeën om je mixen ruimtelijker te maken of voor je sounddesign.
 
In deze video laat Veritasium, kijk al zijn video's, een aantal geluidsillusies horen.


De missing fundamental word besproken. Meer bas.
Het McGurk effect. Dit laat zien dat de hersenen alle input gebruiken om een perceptie te vormen.
En nog veel meer.

Laten we het bespreken.
 
1 aspect wat veel mensen niet van zichzelf beseffen, is het McGurk effect. McGurk effect - Wikipedia

Het betekend gewoon dat onze hersenen alle input gebruiken om tot een perceptie te komen.
Dit is de exacte reden dat je nooit "zelf moet gaan luisteren" in een winkel.
Je ogen, neus en alle andere vroegere inputs die je hebt gekregen veranderen je perceptie.
Je bedonderd jezelf zo makkelijk.
Als het om geluid gaat, gebruik alleen je oren! En dat is moeilijker dan je denkt.
 
Dit is ook een heel bekend voorbeeld:



maf, meestal hoor ik dan wel beide woorden, om en om natuurlijk...

nu hoor ik alleen 'green needle', niets in buurt van 'brainstorm', ook niet met koncentratie, het woord visueel...

moet toch lukken!
 
Kan ook met je gehoor te maken hebben, schijnbaar is het verschil in frequenties nogal hoog en kunnen ouderen of mensen met gehoorschade de variant in het hoge frequentiegebied niet of slecht horen.
 
Dit is ook een bekende, zelfde idee als 'green needle/brainstorm'.



Naast ouderdom of gehoorschade kan het ook aan de speakers liggen trouwens. Op mijn set thuis kan ik beiden horen, maar in dit geval over mijn laptopspeaker hoor ik consequent Yanni.
 
Dit is ook een bekende, zelfde idee als 'green needle/brainstorm'.



Naast ouderdom of gehoorschade kan het ook aan de speakers liggen trouwens. Op mijn set thuis kan ik beiden horen, maar in dit geval over mijn laptopspeaker hoor ik consequent Yanni.


ik hoor konsekwent Laurel....... over laptopspeakers....

had voor de vorige (green needle/brainstorm) ook een koptelefoon gebruikt, zelfde resultaat.

speakers zullen zeker invloed hebben, evenals ouderdom..... wellicht ook gehoorschade....

de OP video, o.a. over het invullen van de fundamental, is zeer interessant. legt het ook zeer goed uit. die ga ik nog eens bekijken, al wist ik sommigen, het wekt wel experimenteerdrift op....
 
…Dit is de exacte reden dat je nooit "zelf moet gaan luisteren" in een winkel.

Als het om geluid gaat, gebruik alleen je oren! …


Klinkt beetje tegenstrijdig? In de winkel kan je toch ook alleen je oren gebruiken?
Al is de ruimte natuurlijk ook anders dan waar je zelf speelt/luistert als je ‘t gekocht hebt 🤔

Pff, wat een gedoe, vroeger was alles makkelijker 😜
 
Klinkt beetje tegenstrijdig? In de winkel kan je toch ook alleen je oren gebruiken?
Al is de ruimte natuurlijk ook anders dan waar je zelf speelt/luistert als je ‘t gekocht hebt 🤔

Pff, wat een gedoe, vroeger was alles makkelijker 😜
In een winkel weet je welke speakers spelen. Je gebruikt dus meer dan alleen je oren.
En dan gaat het fout zoals deze testjes duidelijk laten horen/zien.
 
1 aspect wat veel mensen niet van zichzelf beseffen, is het McGurk effect. McGurk effect - Wikipedia

Het betekend gewoon dat onze hersenen alle input gebruiken om tot een perceptie te komen.
Dit is de exacte reden dat je nooit "zelf moet gaan luisteren" in een winkel.
Je ogen, neus en alle andere vroegere inputs die je hebt gekregen veranderen je perceptie.
Je bedonderd jezelf zo makkelijk.
Als het om geluid gaat, gebruik alleen je oren! En dat is moeilijker dan je denkt.
Maar dan heb je speakers uitgekozen helemaal alleen met je oren. Dan zit je in je studio en zijn er toch weer andere invloeden. Muziekbeleving is geen exacte wetenschap naar mijn mening. toch zie je regelmatig reacties op forums waar allerlei testen, of nog erger artiest/engineer X gebruikt product X dus dat is het beste, waarbij het wel die kant lijkt op te gaan. Kies wat het gewenste resultaat geeft.
 
Veel van die, wat-hoor-ik-meme's (of met de kleur van de jurk) hebben weinig te maken met de oren, maar vooral met subtiele manipulatie. Omdat we van te voren al de 2 mogelijkheiden hebben gekregen (zodat het lijkt alsof méér en andere mogelijkheden zijn uitgesloten) gaan we er vanuit dat het één van de twee, of eventueel allebei móet zijn en daardoor ontstaan de verschillende antwoorden waar iidereen dan heel erg verbaasd over is.

Terwijl als je deze opnames zou horen zonder vooraf de keuzes te hebben gezien, we zeer waarschijnlijk geen van beiden zouden noemen en er veel mee rmogleijkhedne wordne genoemd. Vooral niet omdat deze trucs steevast uitgaan van de Engelse taal en wij in het Nederlands iets heel anders horen. Zelfde geldt voor die mama appelsaps ('waar is toch dat zeebrahondje voor'). Eenmaal zo gehoord kan je het nauwelijks nog 'onthoren'.

Heeft allemaal niet zo veel te maken met wat Veritasium uitlegt. Verschil tussen wetenschap en goochelarij.
 
Maar dan heb je speakers uitgekozen helemaal alleen met je oren. Dan zit je in je studio en zijn er toch weer andere invloeden. Muziekbeleving is geen exacte wetenschap naar mijn mening. toch zie je regelmatig reacties op forums waar allerlei testen, of nog erger artiest/engineer X gebruikt product X dus dat is het beste, waarbij het wel die kant lijkt op te gaan. Kies wat het gewenste resultaat geeft.

Of muziek goed is of niet is een kwestie van smaak.
Op al het andere is de wetenschappelijke methode gewoon van toepassing.
Het beste wat je kan doen, in het geval van speakers/koptelefoons, is afgaan op de wetenschap.
En de wetenschap heeft na zo'n 70 jaar ongebiased testen uitgevonden wat goede speakers/koptelefoons zijn.
Doe er je voordeel mee.
Of niet.

Je ziet op forums/internet vooral hoe je absoluut niet moet perceptie testen.
Heb je geen verstand van perceptie testen, doe het niet.
 
Back
Top