(breek met) routine

rvanommen

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.514
Locatie
Noord holland
M'n vakantie staat voor de deur, en ik had bedacht dat dit een mooie gelegenheid was om de push 3 mee te nemen en wat te gaan zitten experimenteren met dingetjes die ik normaal eigenlijk niet doe.
1 ding wat in me opkwam is een keer experimenteren met andere tijd signaturen... een keertje wat doen in 5/4 of 7/8 bijvoorbeeld. ik heb eigenlijk zelfs nog nooit een serieuze poging gewaagd om iets in 3/4 te maken.

Dat zette me ook een beetje aan het denken. DAW's en templates zijn verrekte handig, maar ze wiegen je wel langzaam in slaap. Toen ik Ableton net een maandje op mn PC had staan merkte ik dat ik alleen maar experimenteerde op 120 bpm bijvoorbeeld... de standaard instelling... Dus toen maakte ik een template aan met de BPM absurd traag... 30 bpm ofzo... om me er aan te herrineren dat ik daar ff over na moest denken alvorens ik aan de slag ging.
Dat werkte vrij goed. ik begin nu bijna elk project met een korte tap-tempo actie... gewoon op gevoel... standaard setting staat nu weer normaal op 120, maar ik denk er altijd over na voor ik begin.

Ik dacht nu, misschien moet ik dat ook voor tijd signatuur doen.

in het begin vond ik het ook handig om alvast allerlei groepen klaar te hebben staan in een template met een pianootje en een standaard drum kitje om gelijk wat te kunnen proberen met melodie en ritme enzo.

Maar gaandeweg ben ik dat steeds meer als hinderlijk gaan ervaren omdat een liedje maken steeds op dezelfde manier begon. en zeker met de komst van de nodige hardware is mijn startpunt voor een project steeds dynamischer geworden... de ene keer is het een synthpatch op een stukje hardware waarmee ik in session view wat zit te klooien, de andere keer is het een melodietje of een drumloopje wat ik bedacht heb op de push3 of de TR8s of zoiets. Soms ben ik ook gewoon aan het klooien met effecten om te kijken wat ze doen, hoe ze werken... en als daar iets grappigs uitkomt ga ik daar soms ook mee verder.

Het kan ook voorkomen dat ik gewoon iet in mn hoofd heb en dat even wil omzetten in iets hoorbaars/deelbaars.
(word daar ook steeds beter in trouwens... is ook wel leuk; vroeger lukte het nooit om dat om te zetten naar een geluid, melodie of ritme... maar snap het allemaal steeds beter).

Ik ben er inmiddels achter dat vaste templates voor mij niet fantastisch werken omdat ik geen standaard startpunt heb. ik ben 'creatiever' (groot woord :D ) in een rommelige (software) omgeving zo blijkt.
Wel vind ik templates voor veel dingen nog wel handig (utility op zo'n beetje elke track, een reverb en een delay send, etc), maar ook voor die standaard dingetjes doe ik met enige regelmaat template aanpassen om te voorkomen dat ik weer "in slaap sukkel".
Wat ik wel ook nog standaard in mn template heb is een groep die ik "midi archive" noem. Als ik midi loopjes met externe gear heb opgenomen dan ben ik klaar met de midi tracks, maar die bewaar ik dan vaak in die groep (gemute en midi loop uit (met "0" in ableton). maar voor de rest is de tempalte helemaal leeg.
Wel heb ik een hoop templates die niet standaard geladen worden maar die ik vanuit de user folder van ableton naar het project kan slepen. Voornamelijk tracks met externe gear en/of een groep om snel externe gear mee op te nemen als ik wat leuks heb. dat soort dingetjes.

Dat werkt voor mij wel aardig, maar het ontwikkeld zich nog wel allemaal. ik weet niet of ik over 1 jaar nog steeds zo te werk ga.
En ik kan me voorstellen dat het voor anderen juist compleet anders moet. dat structuur juist belangrijk is voor consistentie binnen je eigen ouvre?
Geen idee hoor...

Ik vroeg me gewoon af hoe dat zich bij jullie ontwikkeld heeft... ga je voor routine? of juist niet?
Hoe en waar gebruik jij je DAW om je leven makkelijk te maken, en hoe juist niet?
En als je DAWless werk, hoe werkt dit process dan? heb je standaard settings in je setup? of werk je per definitie vanaf scratch?
 
Ik heb in Ableton Live een template voor al mijn i/o en sends naar mijn hardware fx, met op een aantal kanalen een tuner of gate. Verder niets vast. Voordeel daarvan is dat zodra mijn DAW aanstaat alle instrumenten en effecten direct beschikbaar zijn zonder dat ik iets in hoef te stellen, maar verder staat er niets vast hoe iets opgebouwd gaat worden.

Ik herken wel de irritatie van 'the grid', want een vast, strak ritme is ook eigenlijk maar een keurslijf. Natuurlijk nuttig voor dans of samenspelen met andere muzikanten, maar ook erg beperkend als je misschien meer verhalende muziek wilt maken. Ik probeer hier nog weleens uit te breken door gebruik te maken van de Soma Ornament-8, een sequencer zonder clock, sync of lineaire steps.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog nooit met templates gewerkt, ik heb 1x een template gemaakt met een drumrack en vervolgens nooit gebruikt. :D
Ik begin atijd maar met iets, een riedeltje of een sound of zo en bouw dat uit, daarom verschillen m'n tracks ook zo van elkaar, ik zou het niet kunnen om elke keer bijv op 120 bpm een four on the floor uit te zetten want waar begint de verrassing dan?
Soms ben ik in een funky mood en de volgende keer kan het weer drum 'n bass zijn of experimenteel, het kan alle kanten op.
Er zijn mensen die wel altijd in een herkenbare stijl spelen maar dat zou voor mij al gauw wat saai zijn, gelukkig mag muziek maken iets zijn waarbij niets moet om het zo maar te zeggen.
Nadeel van mijn werkwijze is dat het soms ook niets wordt want ik heb ik weet niet hoeveel "beginnetjes" die nooit afgemaakt zijn.
 
Volledig DAWless hier, en geen templates, behalve dat ik alle gear, pgm chngs en cc's beschikbaar heb in mijn sequencer (Cirklon), alle apparatuur (synths, drums en fx) is aangesloten voor zowel midi als audio via patchbays van en naar het mengpaneel.

Ik heb een basispatch voor mijn modular, wat wil zeggen dat alle clock / reset / cv / gate / triggers voor de sequencers, modulators, voices en drums zijn gepatched, en ook de outputs daarvan naar de modulaire mixers, de aux'en naar de effecten (via 2 matrix mixers) en de returns van de effecten naar de mixer. Als ik iets anders wil qua patch op mijn modular, dan breek ik de connectie (maar de kabels blijven hangen, zodat de basispatch weer makkelijk terug te zetten is) en maak ik nieuwe patches.

Het template is dus eigenlijk de wiring in mijn studio.

Ik begin meestal met een arbitrair bpm, en als ik wat verder ben met de track en het blijkt niet te werken, of ik wil iets anders proberen, pas ik de bpm alsnog aan. Verder vooral experimenteren, me mee laten voeren op gevoel. Ik kijk eens rond mijn studio en kies iets uit om mee te starten en bouw het dan verder op en uit.
 
Ik herken wel de irritatie van 'the grid', want een vast, strak ritme is ook eigenlijk maar een keurslijf.
Ja precies, het liefst wil je alle 'technische' aspecten direct in orde hebben maar alles wat ook een creatieve rol speelt open houden... niet wennen aan een standaard instelling.
Althans, zo ervaar ik dat steeds meer.
Nadeel van mijn werkwijze is dat het soms ook niets wordt want ik heb ik weet niet hoeveel "beginnetjes" die nooit afgemaakt zijn.
Dat is geen nadeel :)
Dat zijn allemaal leuke avondjes muziek maken geweest.
iets 'af' hebben is een subjectieve term ;)
 
Dat is geen nadeel :)
Dat zijn allemaal leuke avondjes muziek maken geweest.
iets 'af' hebben is een subjectieve term ;)
Het is wel subjectief natuurlijk maar het is ook leuk als je dingen zo nu en dan 'ns afmaakt.
Wat me gewoon niet zo goed lukt als ik weer 'ns een begin heb gemaakt om dan later weer opnieuw in die mood te komen die ik had toen ik er in zat en dan is het lastig om af te maken.
Maar zodra het een kwestie van moeten wordt is het wel voorbij met het plezier van een hobby, dan krijgt het wat meer het karakter van werken voor mij.
 
Ableton is mijn bandopnemer in zowat alle gevallen en dan is de vaste instelling iets wat ik pas opmerk als ik de metronoom aanzet en besef dat t geen 120 bpm is en al dat gewarp aan mijn reet kan roesten. Ik weet zelfs niet hoe ik t zou kunnen gebruiken in een project waar t enkel alles opneemt zonder slave te zijn of master. Vaak weet ik niet eens t tempo. Dat is een ext clock op t gehoor. Als t kon zou ik dat altijd uit zetten want het heeft bijna nooit enig voordeel integendeel.

Als ik warp uitzet kan ik vanalles niet meer doen met t spoor. Heel erg vervelend
 
Ableton is mijn bandopnemer in zowat alle gevallen en dan is de vaste instelling iets wat ik pas opmerk als ik de metronoom aanzet en besef dat t geen 120 bpm is en al dat gewarp aan mijn reet kan roesten. Ik weet zelfs niet hoe ik t zou kunnen gebruiken in een project waar t enkel alles opneemt zonder slave te zijn of master. Vaak weet ik niet eens t tempo. Dat is een ext clock op t gehoor. Als t kon zou ik dat altijd uit zetten want het heeft bijna nooit enig voordeel integendeel.

Als ik warp uitzet kan ik vanalles niet meer doen met t spoor. Heel erg vervelend
Zo probeer ik wel eens precies in de maat te spelen met midi. Met een harde klok tik die ik dan niet op de geluidsopname laat horen.
En dan probeer ik met Quantization de boel recht te trekken.
Iets wat vrij wel bijna nooit lukt.
Daarom houd ik de stukjes kort omdat er anders te veel tijd in gaat zitten.
Met de hand werk ik alle noten na om ze dan precies op hun plaats te zetten.
Al bij al doe ik het alleen als ik veel tijd heb omdat het anders toch uitloopt en langer duurt dan ik had gewild.
Meestal zijn de resultaten wel aardig.
En toch duurt het te lang allemaal.
Zo ga ik eens een beetje kijken of ik een beetje vals kan spelen wat eigenlijk niet zo netjes is.
Maar ik heb een bijna ondoordringbare verzameling van tienduizenden MIDI files die al meer dan twintig jaar oud zijn.
Korte stukjes er uit isoleren en combineren met weer ander korte stukjes.
Laat de auteursrechten autoriteit dan maar eens uitzoeken wat er niet van mij is.
Maar om wel een beetje origineel te blijven ga ik wel mijn eigen teksten verzinnen en zingen iets wat ook niet makkelijk is.
Anders wordt het regelrecht plagiaat en dat vind ik te ver gaan.
 
Ik rommel eerst een tijdje aan tot ik een juist ritme en sequence heb en daaruit ga ik verder met de strijkers, koren, melodielijn en effecten. Zo werk ik al jaren en bevalt me goed.
 
Ten eerste leuk onderwerp en ik snap je punt :-)
Alleen workflow is voor ieder persoonlijk.

Het enige dat ik momenteel heb, zijn naampjes van de I/O in de software van mijn geluidskaart. Voorheen had ik ook alle tracks in een template zichtbaar in mijn DAW

Alleen persoonlijk houd ik meer overzicht bij een start van een leeg project. Het voornaamste: Zolang ik maar weet wat op welke I/O zit aangesloten en foolproof de juiste tracks kan toewijzen:koffie:
 
Goed topic René! Ik kwam hier ook al achter. Templates vergemakkelijken je werk, zodat je je meer op het uiten van je inspiratie kunt richten. Maar breken met je routine kan verassende, echt andere resultaten opleveren (waar je later weer een template van kan maken:D)
 
Ik rommel eerst een tijdje aan tot ik een juist ritme en sequence heb en daaruit ga ik verder met de strijkers, koren, melodielijn en effecten. Zo werk ik al jaren en bevalt me goed.
+1 Probeer nog weleens niet eerst met het ritme te beginnen, maar dat gaat zelden goed.
 
+1 Probeer nog weleens niet eerst met het ritme te beginnen, maar dat gaat zelden goed.
Ik lees dit en wilde je graag even aanvullen.

Ritme blijft hoe dan ook de ruggengraat van een liedje. Eventueel kan je een basis idee van je liedje uitzetten a.d.h.v. een basisritme. Wanneer de puzzelstukjes op z'n plek vallen kan je vervolgens het hele zaakje naar hartelust arrangeren.

Tijdens het arrangeren onstaan ook weer ideeën/inzichten hoe de track zich van A naar B begeeft en krijg je ook een beter beeld met invulling: breaks, fills, introducties van geluiden, effecten, instrumenten etc. Zo ontstaan er weer extra lagen en frisse ideeën die het liedje voorzien van dynamiek en groei. :koffie:
 
Ritme blijft hoe dan ook de ruggengraat van een liedje. Eventueel kan je een basis idee van je liedje uitzetten a.d.h.v. een basisritme. Wanneer de puzzelstukjes op z'n plek vallen kan je vervolgens het hele zaakje naar hartelust arrangeren.
Dat ligt er maar net aan wat voor muziek je maakt, tegenwoordig is de beat en het ritme erg belangrijk maar voor veel songwriters zijn de melodie en of tekst het uitgangspunt.
Eigenlijk voor alle grote bands uit het verleden kwam melodie en tekst op de eerste plaats, Pink Floyd, Beatles, Rolling Stones, Abba en noem maar op gingen vooral uit van een liedje met tekst en akkoorden maar tegenwoordig is de beat/ritme belangrijker geworden en dan vooral in de dance/rap/electronic en hitparade muziek maar maak je ambiënt, experimentele of meditatieve muziek dan is ritme meer bijzaak.
 
Wanneer je een melodie maakt, dan maak je deze meestal ook in een bepaald ritme. Althans, voor mijzelf, kan ik geen melodie maken zonder enige vorm van ritme.
Klopt maar dan is het uitgangspunt wel de melodie of de tekst, als je geen akkoorden hebt of een melodie kan er geen ritme zijn alleen wanneer beat of ritme het uitgangspunt is en later er akkoorden of een tekst bij wordt gemaakt/gezocht.
Een ritme kan heel goed op zichzelf staan natuurlijk zonder tekst of melodie terwijl een liedje vroeg of laat altijd in een ritme gegoten wordt.
In de voorbeelden die ik noemde was het liedje vaak het uitgangspunt terwijl tegenwoordig vaker de beat bepalend is zoals bij EDM, techno of acid bijv tegenwoordig beginnen ze eerst met een kick en een beat zodat de groove lekker is of een sequence terwijl vroeger de nadruk meer op tekst en akkoorden lag en dan ontstaat er als vanzelf een ritme.

Om maar iets te noemen; the winner takes it all is geschreven toen Björn en Agnetha in een scheiding lagen, toen was de tekst leidinggevend en daarna kwamen er akkoorden bij en dan onstaat er een song in een ritme maar dan is ritme niet het startpunt zoals eerder werd gezegd.
Bekende voorbeelden waarin de tekst vaak leidend was; Hal David stuurde Burt Bacharach een tekst en Burt maakte er muziek bij en in Nederland is Lennart Nijgh een goed voorbeeld, die schreef teksten en de Groot maakte er muziek op, die vertelde een keer dat de teksten van Lennart voor hem heel natuurlijk waren en het hem niet veel moeite kostte om daar muziek bij te maken.
Maar goed; dat is hoe ik er tegenaan kijk, voor anderen zal het ritme het uitgangspunt zijn.
 
Ok, voor mij is het een combinatie wanneer ik muziek maak, ritme en melodie. Dan kan een simpele 1/16 arp zijn, en is voor mij belangrijk om de melodie te schrijven. Daarna, en dat is mijn proces in het maken van EDM, of trance om wat specifieker te zijn, waar de melodie een belangrijk element is, komt de kick en bass line en daarna de drums. Totaal creëren ze het complete ritme voor de song zelf. Zelf heb ik nooit tekst geschreven, maar daar lijkt me het ritme inderdaad het minst belangrijke. Daar is het gewoon zaak om de woorden die in je hoofd ronddwalen op papier (of iets dergelijke) te krijgen. Leuk om je toelichting van je laatste stuk te lezen, hoe tekst in sommige songs leidend waren.
 
Och wel nee, het is niks meer dat woorden en of een melodie een cadans volgt. Op basis van die cadans bepaal je het basisritme; de maatsoort

De melodie en de woorden in de tekst zijn slechts onderdeeltjes van de puzzel. Dit is wat ik bedoelde te zeggen :koffie:
 
Back
Top