Equalizers (EQ)

rvanommen

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.508
Locatie
Noord holland
in de effecten serie waarin ik de post Reverb en Distortion al eerder maakte nu de beurt aan Equalizers (eindelijk, he @MstrFX ! :D)
Er komt af en toe al iets heel interresants voorbij zoals de recente post van @Patat Met: Ruimtelijkheid creëren met EQ.

Dit is natuurlijk ook een van de grote effecten die de gemiddelde studio muziekant in zo'n beetje alles gebruikt.
Tijd voor een mooie plek om alles EQ te bespreken. Ook omdat het reverb en distortion topic mij echt wel geinspireerd hebben tot experimenteren, en ik datzelfde hoop van dit topic over EQ.

Ik heb zelf als beginner natuurlijk niet heel veel inhoudelijks te melden, maar begin zoals gewoonlijk met de EQ's die ik ken en gebruik en hoe ik die gebruik, maar voel je dus vrij om alles (wat dan ook!) wat zelfs maar zijdelings met EQ en Filters te maken heeft hier te delen. alles kan en mag.

Ikzelf gebruik 2 EQ's echt heel veel en een 3e in wat mindere mate:

1) EQ8 (Ableton stock plugin)
2) FabFilter- ProQ.
3) EQ3 (ableton stock plugin)

EQ8 gebruik ik vaak als ik snel en simpel iets wil doen, maar werkte ook goed voor de truc om ruimte te creeren met EQ in het eerder genoemde thread van patatmet (de tip in post #17 van dat topic van @Bathmutz over de -100% flip in EQ8 ). Ook verder om snel een om de laagste frequenties eruit te filteren of te verminderen (voor synth/drum geluiden die ik niet als bass gebruik) of een snelle low/high shelve bijvoorbeeld. Of om een instrument een stukje frequentie band te geven of af te nemen om ruimte te maken voor een ander component uit het project.

FabFilter vind ik iets fijner werken voor de langere, preciezere sessies, en ook mid-side EQ is makkelijker met FabFilter vond ik. En zeker op de mastertrack werk ik graag met FabFilter.
Daar begin ik vaak met een Utility (bass mono maken) en dan een ProQ om frequenties te cutten. Daarna een glue compressor gevolgd door nog een proQ die ik dan wat meer gebruik voor subtielere accenten/cuts.
Ik weet kwa mastering absoluut niet waar ik mee bezig ben en de chain die ik daar gebruik is grotendeels gejat van @NorthernLightX webpagina die daar een stuk over heeft staan.
Daar speel ik gewoon een beetje mee in de hoop dat het allemaal vanzelf een beetje beter word (baby steps).

Voor de in het distortion topic al besproken combinatie met distortion (EQ>distortion>EQ>distortion> etc) om hardcore kicks te maken pak ik de EQ3 wel eens ipv van een van de bovenstaande. maar dat doe ik meer voor de afwisseling dan dat ik dat doe voor een hele specifieke reden. Heb echter nog nooit een "echte" hardcore track afgemaakt... best moeilijk!!

Verder bevatten veel (ableton stock) plugins ook snelle EQ opties om al op een specifiek effect iets te doen... daar maak ik soms ook gebruik van (hybrid reverb heeft dat bijvoorbeeld).

De waldorf quantum bevat ook nog een EQ die ik wel eens inzet om al in de patch zelf iets te doen aan het frequentie gebied van een synth patch (meestal als ik meer of minder bass wil).
En ook de OpSix bevat daartoe simpele EQ opties. maar daar houd het een beetje op kwa EQ die ik gebruik.

Er is veel wat ik nog niet weet/begrijp en hoop daarom een hoop op te steken hier over EQ.
Ik begrijp bijvoorbeeld dat EQ ook wel gebruikt word vanwege het karakter van de EQ zelf? (beetje EQ specifieke saturatie?).
Ook dynamische EQ en midside EQ vind ik erg interresant... ik doe vaak maar wat experimenteren, en klint soms wel leuk, maar kan en wil er nog veel over leren!

Ook twijfelde ik even of we filters in hetzelfde topic zouden moeten bespreken, aangezien er wat overlap in de functionaiteit zit, maar ik dacht uiteindelijk dat de toepassing vaak dusdanig anders is dat daar op termijn best een dedicated topic over gestart kan worden in de lijn zoals ik die nu heb ingezet (?).

Nou ja, ik ben wederom erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en bijdrages!!
 
FabFilter vind ik iets fijner werken voor de langere, preciezere sessies, en ook mid-side EQ is makkelijker met FabFilter vond ik. En zeker op de mastertrack werk ik graag met FabFilter.
Daar begin ik vaak met een Utility (bass mono maken) en dan een ProQ om frequenties te cutten. Daarna een glue compressor gevolgd door nog een proQ die ik dan wat meer gebruik voor subtielere accenten/cuts.
Heb ik meteen een tip voor je; bas mono maken gaat veel fijner met Pro-Q dan met de utility. Gewoon een low-cut filter op je side kanaal zetten, en dan kun je frequentie en slope zo aanpassen als je wil. Zet er een Voxengo SPAN achter om te zien hoe laag je stereo signaal begint voor het precieze werk. Kind kan de was doen.

Ik weet kwa mastering absoluut niet waar ik mee bezig ben en de chain die ik daar gebruik is grotendeels gejat van @NorthernLightX webpagina die daar een stuk over heeft staan.
Daar speel ik gewoon een beetje mee in de hoop dat het allemaal vanzelf een beetje beter word (baby steps).

En wat mastering betreft; als je mix perfect is dan is mastering eigenlijk alleen maar compressie (harder maken). Maar in de praktijk heb je nog wat subtiele EQ nodig omdat je in je mix niet perfect bent geweest met EQ. Zie het maar als saus; soms heb je een patatje en dan is te weinig saus wat kaal, en soms heb je een biefstuk en wil je niet te veel saus. Adjust to taste.
 
Heb ik meteen een tip voor je; bas mono maken gaat veel fijner met Pro-Q dan met de utility. Gewoon een low-cut filter op je side kanaal zetten, en dan kun je frequentie en slope zo aanpassen als je wil. Zet er een Voxengo SPAN achter om te zien hoe laag je stereo signaal begint voor het precieze werk. Kind kan de was doen.
Dit is alvast een goed begin het topic 😁
Nooit over nagedacht, maar dat werkt natuurlijk ook! Leuk, ga ik zeker eens proberen👍
 
Mijn laatse soft aankoop was sqaler Eq en dat kwam eigenlijk wel door commentaar van @NorthernLightX
Sinds dien heb ik me voornamelijk met Eq bezig gehouden en het is FACINEREND :)

Soorten eq, maar ook de hardware technische kant. Zo divers en zo anders dan ik dacht.
 
Lekker, meteen een nieuwe eq gekocht ouwe influencer ;)
Screenshot 2024-07-30 at 16.10.39.png
 
Nou ik doe even rustig aan want het is echt complex, maar ik kan een paar goedkope hardware bakken echt aanraden als je Eq leuk vind.
Ik was even zoeken naar een hele goede uitleg op Yt. die wilde ik eigenlijk posten.. die komt nog hier.
 
Neeeee ik wil geen hardware hahaha
Mn hok is vol!

Geintje hoor :)
Ik denk niet dat ik hardware EQ ga aanschaffen, maar ben wel benieuw naar je ervaringen en aanraders.

Ook wel benieuwd naar je ervaringen met die scaler EQ en waarom je sindsdien zo in de EQ's bent gedoken
 
Twee zaken die ik over EQ heb gehoord, ze hangen samen:
-EQ alleen naar beneden, nooit naar boven (dus nooit boosten)
-gebruik EQ om plaats in de mix te maken, bv snij het hoog uit je bas en het laag uit je lead. (Stereobeeld is de ene dimensie waar plaats hebt om de stukken van je mix naast elkaar te passen, spectrum het tweede. Als je gevorderd bent blijkbaar fase ook nog, maar daar ben ik totaal niet in thuis.)

Tot zover de theorie, wat doen jullie ermee in de praktijk? Ik eindig meestal met EQ flink in de boost en een niet te mixen reeks veel te grote klanken. :D Dat gezegd zijnde probeer ik er wel op te letten als ik de boel weer eens niet gemixt krijg. Het is ook minder beangstigend om een klank dun te maken nu ik de boel steeds in de context van haar mix kan horen post-recorder ipv enkel geïsoleerd pre-recorder.
 
Laatst gewijzigd:
Nou wat ik heb meegekregen en ik lig nu even te chillen dus vergeef me dat ik even geen typenummers uit de mouw schut.

Om alleen naar beneden te eq’n is een goede mindset. Maar sommige uit m’n hoofd premium 500 series waarvan ik het weet kunnen alleen maar up. En dan komt het type Eq ook nog. Maw de componenten of het gebruik. Zet je een eq na je Synth de daw in of doe alleen een filter in je daw per kanaal of alleen een mastering Eq en hoeveel? Want sommige engineers gebruiken wel 3 Eq’s en dat is a lot of phase. Waarin je dus ook weer 2 kampen hebt. De fasepolitie en de op gevoel mixert.

Eq’n is een rabbit hole die begint met fase verschillen voor mijn idee.

Wat betreft Scaler Eq ik vermoed dat het een rip-Off van Fabfilter is. Dat je heel mooi op odd/even harmonische of scales, mineur, maj.. enz enz kunt fine tunen waardoor minder belangrijke of door jou niet mooi gevonden frequenties weg of meer op de achtergrond komen.

Als ik effe de kracht heb met Eq’n en niet loop te rommelen meet ik ook luf en db omdat harder killing kan zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben erg enthousiast over de Elektron Analog Heat mk2.

2 bands eq en een reeks aan filters waaronder een notch..(pulteq curve ja hoor)
met patch opslag te koop voor 500,- 2e hands.. echt dat niet iedereen zo’n ding heeft..

Ps ik heb wel de psu geüpgraded
 
Twee zaken die ik over EQ heb gehoord, ze hangen samen:
-EQ alleen naar beneden, nooit naar boven (dus nooit boosten)
-gebruik EQ om plaats in de mix te maken, bv snij het hoog uit je bas en het laag uit je lead. (Stereobeeld is de ene dimensie waar plaats hebt om de stukken van je mix naast elkaar te passen, spectrum het tweede. Als je gevorderd bent blijkbaar fase ook nog, maar daar ben ik totaal niet in thuis.)

Tot zover de theorie, wat doen jullie ermee in de praktijk? Ik eindig meestal met EQ flink in de boost en een niet te mixen reeks veel te grote klanken. :D Dat gezegd zijnde probeer ik er wel op te letten als ik de boel weer eens niet gemixt krijg. Het is ook minder beangstigend om een klank dun te maken nu ik de boel steeds in de context van haar mix kan horen post-recorder ipv enkel geïsoleerd pre-recorder.
volgens mij zijn dat wat van die regels bij mixen. En dan vooral als uitgangspunt maar geen absolute regel natuurlijk. Voor sound design/kleuring van geluid is boosten heel normaal.
 
Dat is inderdaad vooral met mixen in gedachte. Als synths een ingebouwde eq hebben (Crumar Performer, CP70...) ga je met plezier (zwaar) boosten om op de gewenste plek uit te komen. In dat geval kan zelfs alle banden boosten een leuk effect geven.
 
De eq's die ik in vrijwel ieder project gebruik zijn.
- Pro-q 3 voor het meeste eq werk
- UAD pultec en slate digital FG-N (neve emulatie)
- Violet eq van de ssl fusion (hardware)
 
Wat is je indruk en plezier van de Violet eq?
 
Mijn filosofie als het gaat om eq is:

Eerst analytisch luisteren.
Dan weghalen wat slecht is.
Vervolgens boosten wat mooi is.


Het maakt niet zo veel uit welke plugins je gebruikt, de UI is belangrijker.
Uiteindelijk is het dezelfde wiskunde, al dan niet met extra vervorming erbij.

Voor hardware idioten zijn een paar grafische eq's erg nuttig en zeer goedkoop tegenwoordig.
 
Wat ikzelf ook voor hou..

1. Als dj eq je altijd de tracks voor optimale sound naar omstandigheden.
2. Als je perfect afgemixte tracks hoort lukt het toch bijna altijd om het op je eigen setup weer net even beter te laten klinken met eq.

conclusie: were does it stop!?!?!
 
Als je commercieel afmixt is het doel niet dat het bij jou in de afmixstudio zo goed mogelijk klinkt. Het doel is dan dat het overal, van de meest crappy telefoonspeaker tot de hi-end audiofiel, de club en het festival zo goed mogelijk klinkt. Een gigantische evenwichtsoefening dus want je gaat op die manier in geen enkele situatie 100% bereiken (vandaar dat je achteraf nog kan optimaliseren voor 1 situatie), maar in zoveel mogelijk situaties toch nog zo goed mogelijk klinken. Daar stopt het. (niet dat ik dat ook maar enigszins kan ofzo :)). En natuurlijk is het ook een kwestie van smaak. Want wat is "beter" laten klinken voor jou en voor een ander. Onze oren zijn al niet hetzelfde, hou je handen maar eens achter je oren.
 
Back
Top