RE-501 delay sound probleem (attack slope ipv direct geluid)

vintageboy

Ingeburgerd
Lid sinds
23 juni 2008
Berichten
27
Beste forum leden,

Mijn RE-501 heeft een probleem met de delay sound. Zoals te zien (foto 1) heeft de delay sound een attack slope ipv dat de input sound direct 1 op 1 weergeven wordt. Ik heb het ook met mijn RE-201 getest (foto 2) en deze geeft wel gewoon een goede delay. Beide keren komt er alleen een wet signal vanaf de output van de RE-501 en RE-201.

Zou dit een calibratie issue zijn van de playback of recording heads? Iemand anders ervaring met dit probleem?
Ik hoor het graag!

Schermafbeelding 2024-07-26 om 19.59.27.png
Schermafbeelding 2024-07-26 om 19.59.20.png
 
Ik denk maar hardop. Zijn de koppen proper? Kan je de tape spanning chexken onderling, en eventueel de tapes wisselen?
 
Bedankt voor het meedenken! Ik weet zo niet of de koppen nog oke zijn. Heb hem een jaar geleden gekocht van iemand die hem een servicebeurt heeft laten geven, max 2 jaar geleden. Lijkt me dan dus van wel, maar weet ik niet zeker.

Heb zelf in beide units nieuwe Echo-fix tape loops gezet. De re-201 heb ik toen ook nieuwe felts gegeven en de pinch roller + tape arm op de juiste spanning gezet (volgens de manual). De tape spanning van de 501 checken is dus nog een goed idee inderdaad, ga ik testen!
 
Demagnetiseren en schoonmaken (met alcohol) van de koppen wil ook nog weleens helpen bij bepaalde kuren. Heb zelf een tijdje een RE-501 gehad, maar herken dit probleem niet.
 
Mogelijk is de compander/expander calibratie niet juist afgesteld. Dat zou onder andere tot dit soort problemen kunnen leiden. Afstellen is echter een secuur werkje en zomaar wat rommelen aan de trimpotmeters van dit signaalverbeterings/ruisonderdrukkingssysteem kan de boel ook vrij snel nog meer ontregelen
 
Bedankt voor het meedenken allemaal! Naar aanleiding van jullie feedback heb ik heb even contact gehad met een service man die over de juiste meet apparatuur beschikt om bovengenoemde afstellingen te meten en in te regelen. Ga hem daar even langs brengen :)
 
Ik verdenk in eerste instantie tape spanning.

Dat kun je makkelijk testen door de tapespanning te verhogen door met je vinger licht op de tension leaf te drukken, die zit direct na het punt waar de tape uit de "kamer" komt en naar de koppen gaat.
Ga ik nog even proberen voor ik hem weg breng, bedankt voor de tip! :)
 
Ter update; de tape spanning verhogen zorgde helaas niet voor een andere weergave qua envelope. Hij werd wel iets luider had ik het idee. Ga hem dus alsnog even door een tech man laten doormeten!
 
Back
Top