Goeie avond, iedereen.

NoelVD

Ingeburgerd
Lid sinds
22 juli 2024
Berichten
33
Locatie
Zwijndrecht (BE)
Ik kijk al een tijdje mee op het forum, maar ik heb me nu ingeschreven, zodat ik ook bijdragen kan posten.
Mijn 'studio' bestaat uit een Roland Fantom-08, een E-mu Proteus 2000 en een E-mu MP-7 Command Station.
Die toestellen van E-mu zijn bijna 25 jaar oud, maar nog in prima staat. De mogelijkheden van die apparaten zijn volgens mij zwaar onderschat. Ik ben momenteel bezig mij daarin te verdiepen.
 
Ik kijk al een tijdje mee op het forum, maar ik heb me nu ingeschreven, zodat ik ook bijdragen kan posten.
Mijn 'studio' bestaat uit een Roland Fantom-08, een E-mu Proteus 2000 en een E-mu MP-7 Command Station.
Die toestellen van E-mu zijn bijna 25 jaar oud, maar nog in prima staat. De mogelijkheden van die apparaten zijn volgens mij zwaar onderschat. Ik ben momenteel bezig mij daarin te verdiepen.
Mooie eigenwijze set. En welkom.
 
Welkom Noel,

Ja die EMU synthesizers zijn volgens mij inderdaad onderschat.

Misschien komt het omdat sommige presets vrij droog zijn en net niet de wow factor geven.

De synth engine en de samples zijn daarentegen heel goed.

Met een beetje programmeren kan je met de ruwe samples zelf veel betere klanken maken.

Vaak is 1 layer voldoende al heel goed bruikbaar.

Het programmeren vraagt wel om wat studie in de zeer uitgebreide handleiding.

Mijn interesse voor EMU is begonnen met de Vintage Pro Module en toen volgden er meer.

Inmiddels heb ik nu ook nog de VK-6 Vintage Keys en XK-6 Xtreme Keys.

In beide keyboard versies zitten elk ook nog een Composer ROM.

Daarnaast heb ik ook nog een lege Proteus 2000 en Extreme Lead modules.

Van de Vintage Pro en de Xtreme Keys heb ik gelukkig de originele handleiding er nog bij.

Zowel de VK-6 als XK-6 heb ik net als de P2K en XL1 als een opknapper kunnen kopen.

Jammer genoeg zijn de prijzen momenteel behoorlijk hoog.

Voor de Vintage Pro Module heb ik 5 jaar geleden toen al de hoofdprijs betaald.

Namelijk € 470,- (Ik had toen net mijn Akai VX-600 voor een mooie prijs verkocht)
 
Ps.

Voor Windows XP zijn er nog editors te vinden zoals Prodatum en Proteum.
Daarnaast is op internet ook nog de Emu E-loader software te vinden voor de laatste firmware versies.

Voor de VK-6 en P2K modules werkte deze goed.
Voor de XK-6 heb ik hem om onduidelijke oorzaak nog niet met succes gebruikt
 
Dag, Klaas.

De standaard presets van de E-mu modules zijn inderdaad niet de meest fascinerende. Waarschijnlijk heeft men die 'braaf' gehouden om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.

Op Gearspace staat een hele uitleg over het aanmaken van eigen presets: E-mu tutorials. Daar heb ik al veel van geleerd.

Bovendien zijn 2 enthousiastelingen er in geslaagd om een volledig nieuwe ROM te produceren :) Die 'SHOCK'-ROM is hier te koop.

Mijn P2k heeft ook een TSCY-rom, en de MP-7 heeft een XLEAD-ROM als extra. Die laatste is dus in feite ook een XL-7.

De prijzen zijn momenteel inderdaad heel hoog. Zo zag ik laatst een XL-7 voor €3500 (!). Ok, daar zaten 4 ROMs in, maar dan nog. Bovendien zijn de modules dikwijls goedkoper op de kop te tikken, dan de losse ROMs. Vreemd.

Prodatum werkt gelukkig ook op MacOs. Helaas niet op mijn PowerBook Pro M1, maar gelukkig heb ik mijn PowerBook Pro met Intel nog bijgehouden :P

De MP-7 (in Amerika gekocht, want zelfs met vervoerkosten+invoerrechten+invoertaksen was het nog goedkoper dan wat je in Europa vindt) was een beetje verwaarloosd (zaten een aantal vlekken op, en de volumeknop was verbogen). Maar met een beetje geduld is dat allemaal in orde gekomen. Er stond ook nog een ouwe firmware op, maar dankzij de online E-loader heb ik er nu de laatste versie op draaien.

Een tijdje geleden heb ik mij ook bezig gehouden met het 'ontcijferen' van de presets (sysex). In bijlage het resultaat voor de VROM.

Momenteel doe ik testen met een BCF2000. De eerste resultaten zien er goed uit. Er is '2-wegs verkeer' tussen de BCF2000 en de MP-7. De MP-7 reageert op handelingen met de BCF2000, en de faders van de BCF2000 lopen mee, wanneer ik aan de knoppen van de MP-7 draai.

In de toekomst hoop ik nog andere modules en ROMs van E-mu in huis te halen. Maar €400 voor een ROM (zoals sommigen vragen) ga ik echt niet betalen.
 
Hoi Noel, welkom hier.

Ik heb nog 2 EMU modules en een XK-6
Die mogen weg in september, als je ze wil stuur maar een PB.
 
Hoi Noel, welkom hier.

Ik heb nog 2 EMU modules en een XK-6
Die mogen weg in september, als je ze wil stuur maar een PB.
Dank je wel, Vic.

Voor de duidelijkheid: Het is niet mijn bedoeling om ALLE modules/ROMs te hebben.

Ik stuur je een PB.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Back
Top