Ruimtelijkheid creëren met EQ

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.572
Locatie
Zak met Friet
Meestal maak je een geluid ruimtelijk door het een delay achtig effect te geven.
Denk aan reverb, echo, chorus, enz...


Maar er is ook een andere manier:
EQ.
Dat is niet iets waar veel mensen aan denken.
Wat je moet doen is het linker kanaal anders eqen als het rechter kanaal.
Het probleem is dan natuurlijk dat het timbre van je geluid veranderd.
Maar doe je links en rechts precies het tegenovergestelde, dan hoor je geen timbre verandering.
De technische term is dat de beide kanalen gedecorreleerd worden.

Decorrelatie.jpg


Je kan hier zien wat ik bedoel.
Linker kanaal omhoog, dan rechter kanaal naar beneden.
In het voorbeeldje hoor je eerst de eq gebypassed, dan aan.


Het werkt heel goed op pads en achtergrond geluiden.

En grafische eq's zijn zeer geschikt voor dit effect.
Tegenwoordig kosten die erg weinig.
 
Leuk! Dit zou zo maar eens iets kunnen zijn waar ik naar op zoek ben. Ik wil meer de ruimte in, zonder het te verzuipen in reverb. Ik ga het eens in Ableton proberen. Dank voor de tip!
 
Op de ouderwetse manier iets stereo maken ?
Links ruis en rechts brom ;)

Ja, dat werkt ook.
Met mono versterkers is de ruis in het signaal niet gecorreleerd, je hebt immers 2 voedingen die ruis geven.
Dat klinkt dus als ruimtelijker!
Met een stereo versterker en 1 voeding is de ruis wel gecorreleerd.


Extra tip: voeg wat ongecorreleerde ruis toe aan de kanalen om het iets ruimtelijker te laten klinken.

En doe het niet in het laag!
 
Dat wist ik niet, bedankt voor de tip. Dat ga ik eens proberen!
 
Buiten links en recht kun je daar meer van het laag en/of hoog af te halen het ook meer naar achteren in de mix zetten. Geeft ook een ruimtelijk effect.
 
En grafische eq's zijn je vriend hier.

Tegenwoordig kan je ze voor een appel en ei kopen.

Merken als DBX, Rane, Ashly, BBS, Klark Technik maken prima grafische eq's, die voornamelijk in live FOH rigs zitten.
En die markt is eigenlijk helemaal over gegaan op digitaal.
Sla je slag.
 
Dat is niet iets waar veel mensen aan denken.
Wat je moet doen is het linker kanaal anders eqen als het rechter kanaal.
Of als het een video is, het ene kanaal voor mono houden.
Als dat het toch al is.
Het andere kanaal voorzien van commentaar.
Dan kan degene die het afdraait zelf een keuze maken of `t `ie het meer of minder wil horen.
 
dat zou ik niet doen, heel vervelend luisteren met koptelefoon of in een strak stereobeeld. Je hebt de commentaar dan altijd hard naar 1 kant gepand.
 
Dit werd in de 70s veel gedaan volgens mij. Het valt me bij samplen van 70s platen altijd op dat bijvoorbeeld een snare op het linker kanaal wat anders klinkt dan op het rechter. Ik sample ze dan alle twee mono zodat ik wat variatie heb qua sound van de snare.

Je kan het zelfde ook bereiken met andere effecten natuurlijk he. Gewoon links/rechts meer verschillend maken. Pitch shifter, distortion, etc.
 
Goeie tip.

lkjb QRange is een lineaire grafische EQ die je stereo kunt gebruiken, en is gratis.


Wel in de latency free mode zetten.


Je kan het zelfde ook bereiken met andere effecten natuurlijk he. Gewoon links/rechts meer verschillend maken. Pitch shifter, distortion, etc.
Tuurlijk.

Maar als je geen timbre verandering wilt, dan werkt de methode die ik hier heb beschreven goed.
Moet je wel links en rechts exact hetzelfde maken, maar geïnverteerd.
Dus iets beter je best doen als wat ik hier gedaan heb...
 
Ik gebruik het gratis Polyverse Wider om dit voor elkaar te krijgen (mono naar stereo zonder reverb, verschil in timbre of fasegedoe), maar weet niet precies hoe het onder de motorkap werkt. Misschien een vergelijkbare truc?

 
dat zou ik niet doen, heel vervelend luisteren met koptelefoon of in een strak stereobeeld. Je hebt de commentaar dan altijd hard naar 1 kant gepand.
Het is ook bedoeld zonder koptelefoon te gebruiken. Anders is het niet om aan te horen.
Als ik nog als eens wat instruktie films bekijk vind ik meestal dat er of dst er e veel gepraat wordt of te veel muziek is.
En als de muziek mono is dat kost het heel wat meer moeite om er wat van te maken.
 
Een manier die wellicht net iets beter is, wanneer je bv. muziek en commentaar hebt, zet eentje gewoon in tegenfase tov. het andere kanaal. Als de luisteraar de mogelijkheid heeft om het in mono te beluisteren, en je een optelling van links en rechts krijgt, de muziek of het commentaar valt weg en het andere blijft over.
 
Een manier die wellicht net iets beter is, wanneer je bv. muziek en commentaar hebt, zet eentje gewoon in tegenfase tov. het andere kanaal. Als de luisteraar de mogelijkheid heeft om het in mono te beluisteren, en je een optelling van links en rechts krijgt, de muziek of het commentaar valt weg en het andere blijft over.
Dat is een idee waar ik nog niet opgekomen ben. Heel goed. Zodoende blijft er zelf nog keuze over om te maken.
Zo is het mogelijk één van de twee weg te drukken met de mono knop. Maar welke? Meestal wil ik dat Engelse `gewouwel` weg.
En alleen horen hoe die Synth klinkt. In de praktijk blijkt het vaak een mix van uitleg en muziek.
 
Back
Top