Advies over ModX+ 7/8 of Montage 7/8

TanjaV2891

Nieuwkomer
Lid sinds
6 juli 2024
Berichten
8
Locatie
Wijchen
Hoi allemaal,

ik heb een hele vergelijking gemaakt tussen de ModX+ en de Montage, maar kom er niet helemaal uit.
Ik was heel stellig dat ik de Montage ging aanschaffen, maar twijfel toch weer tussen deze en de ModX+. Aftertouch speelt wel een redelijk belangrijke rol, maar het schijnt dat die met een expressiepedaal ook in te stellen is. (Evenals de Superknob) De M-serie is me trouwens wat te prijzig; ik kan maximaal 2500 euro uitgeven. Ook bouwkwaliteit vind ik heel belangrijk. In hoeverre heeft het aantal sliders (4/8 invloed op het spel bij de beide synths? (Bediening en gemak.) (Afbeelding toegevoegd)
De ModX+ heeft niet dezelfde hoeveelheid knoppen als de Montage; is dat beperkend? (Afbeelding toegevoegd)
De Montage is natuurlijk al wat jaartjes oud, is er bij de ModX+ veel veranderd?
De synth gaat één keer paar jaar mee op vakantie maar gewicht is niet zo belangrijk aangezien ik alles m.b.t. muziek in flightcases vervoer. (Dat verklaart gelijk waarom we altijd een volle bus + aanhanger meenemen op vakantie. 😂)
De ModX+ en de Montage komen op heel veel punten overeen; daarom twijfel ik zo.

Daarom mijn vraag: wat zouden jullie doen? Heeft iemand een ModX+/Montage en wie kan er wat over vertellen? Wat zijn in jullie ogen voor- en nadelen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Tanja
MONTAGE8_EC_site_page06-OPT.jpgyamaha-montage-7-6070757.jpgScreenshot 2024-07-17 at 00-36-30 MODX Drawbar control (part 1) - Sand software and sound.png
 
heb ze allebij niet, maar zou jezelf vooral even vragen wat je doel er mee is en waarom zijn met zon budget alleen deze 2(4) je keuze? zeker als je AT belangrijk vind, genoeg goeie opties in die range volgens mij

aftertouch of expressie pedaal is toch wel een flink verschil imo (en al helemaal afhankelijk of je poly of mono AT hebt) het speelt toch best wel anders + dan kun je je expressie pedaal eventueel voor iets anders gebruiken
same met het aantal sliders, voor sound design voegt het wel wat gemak toe maar maakt het meestal niet zo uit zolang het redelijk makkelijk toegangkelijk is maar voor live opname/optreden kun je daar wel wat meer mee afhankelijk van wat je speelt natuurlijk
 
Voor live gebruik zou ik voor de Montage gaan. Deze is robuuster qua bouw, heeft (denk ik) ook een 230V stekker ipv een adapter, beter keyboard met aftertouch, gebalanceerde outputs. De Montage 6 en 7 zitten waarschijnlijk binnen je budget. Er zijn nog winkels die ze nieuw op voorraad hebben. De MODX+ 6/7/8 valt sowieso binnen je budget. Het prijsverschil is trouwens niet heel groot meer sinds de Montage M uit is.
 
Montage lijkt me in ieder opzicht superieur en sinds de M serie uit is, zijn de tweedehandsprijzen ingestort. Voor minder dan 2500 koop je nu al het 88 toetsen model.
 
heb ze allebij niet, maar zou jezelf vooral even vragen wat je doel er mee is en waarom zijn met zon budget alleen deze 2(4) je keuze? zeker als je AT belangrijk vind, genoeg goeie opties in die range volgens mij

aftertouch of expressie pedaal is toch wel een flink verschil imo (en al helemaal afhankelijk of je poly of mono AT hebt) het speelt toch best wel anders + dan kun je je expressie pedaal eventueel voor iets anders gebruiken
same met het aantal sliders, voor sound design voegt het wel wat gemak toe maar maakt het meestal niet zo uit zolang het redelijk makkelijk toegangkelijk is maar voor live opname/optreden kun je daar wel wat meer mee afhankelijk van wat je speelt natuurlijk

Bedankt voor je reactie.

Ik ben volledig nieuw in de wereld van synthesizers. Ik houd van muzikale experimenten, vind overdubbing erg gaaf en laat me graag inspireren. Eigenlijk vind ik heel veel stijlen leuk, maar de sound van de sixties-eighties is toch favoriet. Van jongs af aan speel ik Yamaha (heb ook een Genos), dat is eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik nu weer voor Yamaha wil gaan. Ik heb wel eens uitstapjes naar andere merken gemaakt, maar dat beviel nooit zo. Maar: ik sta zeker open voor suggesties w.b. andere/betere synths, dus drop ze vooral hier! :)

Op podia zul je me overigens niet tegenkomen. ;)
 
Van binnen zijn het praktisch dezelfde synths.
Maar de grootste voordelen van de Montage t.o.v. de MODX/MODX+ lijken mij het andere/betere klavier en de gebalanceerde outputs.
Ik heb een MODX8 gehad en het gewogen klavier daarvan was eigenlijk best wel ruk (glibberig plastic, veel herrie, toetsen speelden wel aardig maar dat kan (veel) beter). Dan kun je nog beter een ongewogen synth klavier van enige kwaliteit hebben.
Ook zat er behoorlijk veel ruis op het line uit signaal, waardoor ik sowieso USB audio moest gebruiken voor opnames.

Bij Oostendorp Muziek staat al een tijd een aantal tweedehands Montage te koop.
 
Sanderswi als Sjaak, Bahamut hebben goede punten.
Nu is gebalanceerde uitgangen op een keyboard niet zo'n issue (enkel handig bij TRS naar XLR male kabels) meeste geluidsmensen hebben wel een DI-box op zak.

De Montage is een luxepoes, maar wel eentje die vooral een veilig gevoel geeft op een groot podium. O.a. de druktoetsen aan de rechterzijkant zijn een meerwaarde, de aftertouch en het aflezen van de led encoders is prettig. (Podium is presteren. De Montage doet zijn ding en dat robuuste gevoel voelt alsof je de wereld aankunt)


In een low-level setting in de homestudio/jamsessie of vakantie accommodatie daar volstaat de Modx. Een nadeel zou kunnen zijn dat het toetsenbord niet goed bevalt (Het FSX toetsenbord voelt luxueuzer). De reactietijd van het touchscreen in de Modx reageert voor mijn gevoel sneller dan op de Montage, ik heb regelmatig dat ik perongeluk parameters selecteer die ik niet wil selecteren in een adhoc situatie. (kan ook aan mijn ruwe vingertoppen liggen :koffie: )


Hopelijk heb je iets aan mijn reactie.
 
Van binnen zijn het praktisch dezelfde synths.
Maar de grootste voordelen van de Montage t.o.v. de MODX/MODX+ lijken mij het andere/betere klavier en de gebalanceerde outputs.
Ik heb een MODX8 gehad en het gewogen klavier daarvan was eigenlijk best wel ruk (glibberig plastic, veel herrie, toetsen speelden wel aardig maar dat kan (veel) beter). Dan kun je nog beter een ongewogen synth klavier van enige kwaliteit hebben.
Ook zat er behoorlijk veel ruis op het line uit signaal, waardoor ik sowieso USB audio moest gebruiken voor opnames.

Bij Oostendorp Muziek staat al een tijd een aantal tweedehands Montage te koop.
Dank voor jullie reacties!
Ik heb voor a.s. zaterdag een afspraak gemaakt bij Oostendorp.
Voor nu neig ik steeds iets meer naar de Montage.
 
Ik heb zelf ook voor dat dilemma gestaan en heb uiteindelijk voor een tweedehands Montage 6 gekozen (ipv een MODX7+).

De extra sliders en knoppen hebben me al veel functionaliteit opgeleverd voor wat betreft sounddesign. Het touchscreen van beiden is niet zo super responsief en dan kan je met de Montage verder via de vele buttons en sluiers. Bij de kleinere broer blijf je steken met dat schermpje.

Misschien iets om mee in overweging te nemen.
 
Dank je wel!
De gevoeligheid van het scherm kan idd een "ding" zijn, dus dit is zeker iets om mee te nemen. Mijn Genos had ook last van verminderde responsiviteit; deze heb ik gekalibreerd en werkt nu weer top. Morgen ga ik op zowel de ModX+ als de Montage spelen, maar vooralsnog lijkt de Montage de grote winnaar.
 
Vanmiddag ben ik bij Oostendorp geweest en ik heb de Montage 7 gekocht. Ik heb eerst op de Montage 8 gespeeld en vervolgens bij de ModX7+ alleen even kort het toetsenbord aangeraakt, maar dat toetsenbord sprak me helemaal niet aan. Ik ben het FSX-keybed al gewend van mijn Genos en dat vind ik helemaal top dus dat maakte de keuze voor de 7 gemakkelijker.

Op termijn wil ik misschien nog een meubel gaan maken waarin ik zowel de Genos als de Montage kan bespelen. Dan is het toch wat meer "af".

Nu ga ik 'm eens goed ontdekken, maar wat ik tot nu toe zie en ervaar, bevalt me goed.
Dus ik ben blij en ik wil jullie allemaal graag bedanken! :)
 
Back
Top