Rookvrij

Vibe010

Ingeburgerd
Lid sinds
24 juli 2021
Berichten
57
Locatie
Zuid Holland
Veel mensen vermelden bij het verkopen van gear dat het spul betreft die (altijd) in een rook-vrije ruimte heeft gestaan. Nu begrijp ik wel dat als de nicotine uit de mixer druipt, en je synth van binnen er net zo uitziet als je longen, dat dat niet bevorderlijk is. Maar er zijn wel meer zaken waar dit voor zou gelden: heeft nooit in vochtige kelder gestaan, of is niet in de buurt van zout geweest, of heeft nooit in een gebouw gestaan waar bluspoeder is gebruikt. of er zitten geen kakkerlakken in deze drummachine. Als deze zaken worden voor lief genomen, maar " heeft altijd in een rookvrije studio gestaan" is het melden waard. Nu rook ik niet (meer) maar toen ik dat nog wel deed, had het me denk ik worst geweest. sterker, als het betekend dat het voor minder verkocht wordt: prima! Bovendien lijkt het me sowieso een goed idee om even een doekje met alcohol over je nieuwe 2dehands aankoop te gaan.
Wat is jullie gedachten bij rookvrije gear? Mis ik iets?
 
Nou, gear die in rookhokken heeft gestaan STINKT. En die stank gaat er ook niet zomaar uit. Dat is wat mij betreft het grootste probleem, niet dat het toestel daardoor minder goed zou werken of eerder kapot gaan ofzo. Zeker bij oudere gear die warm wordt en/of waar een ventilator in zit komt die rooklucht er uitwalmen en dat gaat ook nooit echt weg tenzij je echt een dieptereiniging doet van die dingen (en zelfs dan blijft het vaak nog een beetje hangen).
 
Apparatuur die in een rook hok hebben gestaan stinken voor mensen die niet roken.
Zelfs als ze regelmatig aan de buitenkant gereinigd worden.
De stank zit in het hele apparaat.
 
zeker, dat begrijp ik, maar stank is nog te verhelpen, vocht / zout / ongedierte / is toch net zo goed nadelig voor je gear plezier als de stank?
 
Ooit al in zo een oude Belgische treinwagon gezeten met doorzakkende zetels en genoeag plaats om met zijn zessen een kaartspel te spelen? Na 30 jaar rookvrije treins heb je nog steeds de indruk dat je in een bruine kroeg zit.
 
Apparatuur die in een rook hok hebben gestaan stinken voor mensen die niet roken.
Zelfs als ze regelmatig aan de buitenkant gereinigd worden.
De stank zit in het hele apparaat.
Ik heb wel eens een mixer ergens opgehaald en zelfs als roker zijnde was dat echt niet te doen qua stank. Gelukkig was ie ook nog eens defect en kon ik hem terug brengen. Die stank had je daar nooit meer uitgekregen…

Ik heb een keer bij iemand aan de deur gestaan voor een synth, waar ik hem bij de deur kon testen. Rook de lucht al uit het huis komen en ja hoor, synth zelf stonk ook erg. Gelijk weg gelopen.

Wat mij betreft fijn als het bij een advertentie staat, anders vraag ik erom voor ik ergens naartoe rijd.
 
Het ergste dat ik wat dat betreft ooit kocht (kreeg) was een oude Photoplay die jarenlang in een kroeg of cafetaria had gestaan waar gerookt mocht worden. Photoplay is een spelautomaat met een PC een CRT touchscreen erin van eind 90s/begin 00s technologie. Dat wordt dus goed warm en dan gaan de ventilatoren lekker blazen. Iedere keer als ik dat ding aanzette, rook mijn zolder binnen een paar minuten naar een oude bruine kroeg van voor het rookverbod. Ik heb het ding open gehad en zo goed als mogelijk schoongemaakt, maar het is er nooit helemaal uitgegaan.

Voor mij is rookmeur in gear niet altijd een dealbreaker, als het goed schoon te maken is of passief gekoeld maakt het meestal niet zo heel veel uit. Maar toch liever zonder. Dus ik vind het fijn als het in ads wordt vermeld.
 
Ik ruik altijd aan gear (net vandaag aan een DVD die ik kocht) want ik ruik erg goed en rokersspul stinkt gewoon minstens maanden, en de stank vult je ruimte, elk keer je binnenkomt denk je 'bah shit'
De DVD stinkt maar t kan veel erger btw :)

Ik poets spul dat ik koop altijd en je hebt geen idee hoe smerig veel dingen zijn. Ik ben steeds versteld van hoe vuil mensen foto's online zetten als ze wat verkopen. Zouden ze hun auto ook zo te koop aanbieden?
En je zou verbaast kunnen zijn hoeveel schoonmaak scheelt in looks. Veel "schade' poets ik er zo weer af. En dat verkoopt toch weer n stuk beter?
Van wat spinnen of andere dode beesten in gear lig ik niet wakker, zoals ze maar geen pis achterlaten of zaken opvreten.

Als ie naast zout heeft gestaan en de binnenkant ziet er uit als opgevreten alu of natte kelder zodat de rifa's gezwollen op barsten staan en de zaak rot is (en de connectoren zwart uitgeslagen) geeft dat de nodige ellende. Ik had zo een DX drummer die telkens de verliesstroom schakelaar deed uitvallen, dat bleken zwart uitgeslagen pins op de 220V euro stekker even oppoetsen en genezen.
Ik koop graag spul dat niet werkt voor weinig om t dan met een beetje elleboogvet op orde te zetten.
 
maakt natuurlijk ook uit of het bewuste spul uit een oude bruine kroeg komt, of een zolder-man-cave waar af en toe ook eens gerookt is. ik zou persoonlijk weg blijven bij door water of zout aangetaste boards, maar een module opfrissen ( knoppen en board) zie ik nog wel zitten
 
Het stinkt enorm. En bij een apparaat dat ik van een roker heb gekocht komt de kleverige bruine troep nu bij de plastic knoppen omhoog.

Ik heb geen zin om alles wat ik tweedehands koop open te maken. Ik ben onhandig. Als er iets met het apparaat is: zeg het!

Ben sowieso een beetje klaar met hoe oneerlijk en slordig mensen handelen. Naast buiten het verhaal hierboven o.a. een drumcomputer waarbij de kick pad het niet goed deed 'Ja, er zat gewoon stof onder, je had 'm ook schoon kunnen maken ipv terug sturen', niet werkende aftertouch op een Alpha Juno 'Oh, dat gebruik ik nooit', een reverb unit met een krakende mixpot, etc. ben ik er zo langzamerhand wel klaar mee. Gelukkig heb ik geen GAS meer en hoef ik dus weinig tot niets te kopen.
 
Laatst gewijzigd:
Denk dat er ook nog wel een verschil is tussen een plek waar af toe eens gerookt is, of waar een kettingroker al zijn vrije tijd beleefd ;)
 
Veel mensen vermelden bij het verkopen van gear dat het spul betreft die (altijd) in een rook-vrije ruimte heeft gestaan. Nu begrijp ik wel dat als de nicotine uit de mixer druipt, en je synth van binnen er net zo uitziet als je longen, dat dat niet bevorderlijk is. Maar er zijn wel meer zaken waar dit voor zou gelden: heeft nooit in vochtige kelder gestaan, of is niet in de buurt van zout geweest, of heeft nooit in een gebouw gestaan waar bluspoeder is gebruikt. of er zitten geen kakkerlakken in deze drummachine. Als deze zaken worden voor lief genomen, maar " heeft altijd in een rookvrije studio gestaan" is het melden waard. Nu rook ik niet (meer) maar toen ik dat nog wel deed, had het me denk ik worst geweest. sterker, als het betekend dat het voor minder verkocht wordt: prima! Bovendien lijkt het me sowieso een goed idee om even een doekje met alcohol over je nieuwe 2dehands aankoop te gaan.
Wat is jullie gedachten bij rookvrije gear? Mis ik iets?
Het percentage synths dat bij rokers heeft gestaan is een veelvoud van synths die op het strand gebruikt zijn, te vochtig geweest zijn, bij een brand hebben gestaan etc. Waarom zou je in je adv dingen vernoemen die hoogstwaarschijnlijk toch niet gebeurd zijn?

En aangezien niemand vermeldt dat hij wél in een rookhok gebruikt is en veel kopers dat belangrijk vinden, moet de rest dan maar melden wanneer het niét zo is.
 
Toen ik nog rookte heb ik een ouwe PC aan een collega weggegeven.

Toen hij die thuis aangezet had beschuldigde zijn vrouw hem van stiekum roken 🤣
 
Tja, ik rook al jaren niet, voor mij is het normaal dat het een rookvrije studio betreft, maar het benoemen van iets dat niet is, vind ik vreemd. Bovendien zal het in het geval van vintage nog lastig worden om van rookvrij te spreken. Dus je weet alsnog niet zeker of het zo is. Die 808 heeft misschien wel meer geclubbed dan jezelf..
het viel me op dat de geur van gear blijkbaar een dealbreaker kan zijn, dusdanig dat het vermelden van niet roken de gewoonte is geworden
 
Ben ooit nog 2 dagen kwijt geweest om een MC-505 volledig rookgeur vrij proberen te krijgen en nog steeds rook het naar het meubilair van mijn grootvader. Dit nog even los van de plakkerige aanslag op alle printplaten en de buitenkant, subjectief vind ik het gewoon goor. Zo een sterke geur zit echt wel mijn creativiteit in de weg. Voel me ook nooit op m’n gemak als ik kom samenwerken in iemand zijn asbak studio.

Ik vraag sindsdien er eigenlijk altijd naar, geen zin in het gedoe. Heb liever een huis wat gezellig ruikt dan naar onverzorgde tokkie.
 
Tja, ik rook al jaren niet, voor mij is het normaal dat het een rookvrije studio betreft, maar het benoemen van iets dat niet is, vind ik vreemd.
Rookvrij is net zoiets als krasvrij: een positieve eigenschap die je benoemt.
 
maar het benoemen van iets dat niet is, vind ik vreemd
Nog steeds ja? Na het lezen van de overduidelijk vervelende ervaringen? Zoals eerder gezegd vind ik het juist erg fijn als dat bij een advertentie staat, scheelt me weer een vraag.

overigens rook ik zo nu en dan ook nog graag een sigaretje, maar hou het wel buitenshuis mocht iemand mee lezen ;)
 
Het stinkt enorm. En bij een apparaat dat ik van een roker heb gekocht komt de kleverige bruine troep nu bij de plastic knoppen omhoog.
De enige uitzondering die ik ooit gemaakt heb met kopen van een verstokte roker, was toen ik een defecte Roland Space echo voor een paar tientjes mocht meenemen. De bruine aanslag zat er als koeken op, en de lucht uit dat ding was WAL-GE-LIJK, vermoedelijk de reden dat ie de geest had gegeven. Maar goed… paar tientjes :) :duivels: en dus heb ik iemand gevonden die 'm kon opknappen en repareren, en er echt hele dikke vette winst op gemaakt. Dat was de enige keer in mijn leven dat ik blij was met een roker.

Roken en gear gaat ook echt niet samen. Maar goed, ik zal vast een rokers-gen missen of zo :engel:
 
Je kan moeilijk garanderen dat al die 3e en weet ik hoeveelste hands synths nooit in de rook hebben gestaan. Ik spreek uitervaring. Vooral dj mixers hebben nog wel eens een “geurtje” maar goed als gestopte in huis blower durf ik wel te zeggen dat er wel een verschil is tussen een ketting roker en iemand die af en toe een peuk of wat dan ook rookt in de studio.
 
Ok, duidelijk. Het wordt door veel potentiele kopers gewaardeerd als er niet gerookt is in de studio dat dat dan gemeld wordt. En misschien als het niet gemeld wordt, opgevat als dat het gebodene stinkt. Ik zal het er bij zetten. 👍
 
Back
Top