Wat me opviel na jaren geen *elektronische" muziek te hebben gemaakt aangaande hardware Grooveboxen.

Had je al eens aan een Akai Mpc one gedacht? Onbeperkte en zeer uitgebreide sequencer, lekker groot kleurenscherm en een gigantische drum sectie met een onbeperkt aantal tracks.
+1
De Digitakt 1 gaat nog, maar de Octatrack was voor mij too much qua UI/UX. Als je de Octatrack niet wekelijks intensief gebruikt, ben je het snel kwijt. Het sample management van de Digitakt 1 was voor mij een ergernis. Hoe dat met de Digitakt 2 is, weet ik niet.
ja het grootste gemis van de digitakt 1 vind ik het gebrek aan kits. Dus ik heb gewoon een project met m’n 808/909 en nog wat samples. Ik heb die 128 plekken niet eens vol. Als ik moeilijke sample shit wil doen pak ik wel een simpler of sampler in live of die van tal. Ik gebruik de digitakt alleen als sequencer en basic drum computer. Voor sound design heb ik een sub 37 en tegenwoordig een syntakt. Sowieso heb vind ik bladeren door mappen vol met samples het sufste wat er is.
 
Oh en ik zie een aantal maal het argument voorbij komen prijs:

ZTE Blade A31 Lite Blauw - Kenmerken - Tweakers

Als men een 5" 480p touch kleurenscherm kan proppen in een smartphone van <50 eu, waarom zou een 1600 eu Elektron dat dan niet voor elkaar kunnen krijgen zonder al te significante prijsstijging?
Beetje late reply, maar het probleem zit in product ontwikkeling, oplage en looptijd van bepaalde componenten.
Voor Elektron kan het ontwikkelen van een instrument pas uit als ze het minstens jaren kunnen fabriceren. Langer is natuurlijk beter; ze zullen doorgaan tot er geen interesse meer is of de onderdelen echt op zijn (anders hadden we ook nog wel Machinedrums en Monomachines nieuw kunnen krijgen).

Die ZTE telefoon is een enkele batch gebouwd met op dit moment gangbare onderdelen. Goede kans dat die nu al niet meer leverbaar zijn, laat staan over 5 jaar.
Zulke onderdelen gebruiken in een nieuw apparaat is gewoon een enorm risico lopen dat je het product heel snel opnieuw mag designen, weer nieuwe problemen hebt en het opnieuw gekeurd moet worden. Dat is domweg een groot risico en daar houden bedrijven niet van ;)

Zelfde zie je met auto's, de ingebouwde schermpjes zijn meestal ook net 'on par' met een 8 jaar oude telefoon qua scherpte en snelheid...
 
Die aversie die Tjeert23 tegen de latentie / vertraging van microprocessors heeft heb ik ook. En is te begrijpen.
Het werkt niet diect genoeg. Steeds maar weer even wachten tot er weer wat gebeurd.
Knop in drukken en dat er dan wel onmiddelijk iets gebeurd en niet 1\3 seconde later.
 
De Digitakt 1 gaat nog, maar de Octatrack was voor mij too much qua UI/UX. Als je de Octatrack niet wekelijks intensief gebruikt, ben je het snel kwijt. Het sample management van de Digitakt 1 was voor mij een ergernis. Hoe dat met de Digitakt 2 is, weet ik niet.

Zeg maar gerust bijna dagelijks met de Octatrack, althans zo is het bij mij. Het gaat dan niet eens om de basis functies, maar meer om hoe je je FX en scenes (met de crossfader) heb ingesteld. Ik heb daar geen systeem in dus het is elke keer weer even puzzelen hoe het staat ingesteld. In die zin is het echt meer een project sampler, waarmee je met een leeg project begint en dat organisch opbouwt. En dat sluit niet zo aan met mensen die ook veel andere dingen in de studio hebben en gewoon direct een bepaald resultaat willen. Als je dus alleen snel samples wilt afspelen en opnemen dan is de Digitakt een betere keuze.
 
Die aversie die Tjeert23 tegen de latentie / vertraging van microprocessors heeft heb ik ook. En is te begrijpen.
Het werkt niet diect genoeg. Steeds maar weer even wachten tot er weer wat gebeurd.
Knop in drukken en dat er dan wel onmiddelijk iets gebeurd en niet 1\3 seconde later.
Vrijwel alle moderne microprocessors zijn in staat om 'direct' feedback te geven. Audio moet gebufferd worden maar ook dat kan instant Denk aan de genoemde Electribes, die zijn ook vrijwel helemaal digitaal en microprocessor gebaseerd.
Het probleem zit veel meer in de software. Als die van de grond opgebouwd is met real-time afhandeling als prio is er niks aan de hand, maar als er begonnen wordt met bouwen op of hergebruik van software die dat niet garandeert kan je vrijwel zeker zijn van incidentele glitches.
 
Zo wil ik bij Midi out kijken of deze in staat is om twee samplers aan te sturen.
Dat heb ik nog niet gedaan maar is vrij simpel. Gewoon drie die ouderwetse Philips midi conectoren door solderen om twee samplers gelijktijdig aan te sturen. I.p.v. Microprocessors gebruik ik liever digitale techniek wat sneller is.
Hier alvast een probeersel voor zover je het nog niet gezien mocht hebben.
 
Zo wil ik bij Midi out kijken of deze in staat is om twee samplers aan te sturen.
Dat heb ik nog niet gedaan maar is vrij simpel. Gewoon drie die ouderwetse Philips midi conectoren door solderen om twee samplers gelijktijdig aan te sturen.
Gefeliciteerd met het opnieuw uitvinden van een passieve MIDI splitter. Het zijn trouwens DIN (Duitse industrie norm) connectoren, vroeger ook gebruikt voor audio onder meer door Philips.
I.p.v. Microprocessors gebruik ik liever digitale techniek wat sneller is.
Microprocessors zijn digitale techniek.
 
Zo stuur ik mn s950 en eps16+ aan, midisplitter op de midi uit van mn microkorg. Werkt perfect.
 
Gefeliciteerd met het opnieuw uitvinden van een passieve MIDI splitter. Het zijn trouwens DIN (Duitse industrie norm) connectoren, vroeger ook gebruikt voor audio onder meer door Philips.

Microprocessors zijn digitale techniek.
Helemaal gelijk maar ik kon even niet op dat woord DIN komen. En over die splitter weet ik nog niet wat makkelijker is kant en klaar of zelf met de soldeerbout. Dat zocht ik nog niet uit. Het leven is complex en er valt meer te doen.
 
Microprocessors zijn digitale techniek.
Omdat ik het altijd wel interessant vond heb ik allebij de cursussen gevolgd.
Te beginnen bij de 7400 serie daarna de Z80 micro professor.
Zo programmeerde ik daarvoor een eprom die daar in nog steeds werkt. (klokje gemaakt)
Wat wat achterhaald is omdat er altijd spanning op moet blijven staan als het om een ram gaat.
Al die jaren is er wel iets veranderd met de eeproms maar daar in ben ik nog niet bij.
Maar om het af te ronden. Ik heb geen zin in aldoor maar updates.
Die Roland doet daar niet aan.
Japanners brengen zelfs ongewijgd de SUZUKI Omnichord uit. Uit 1984.
 
Laatst gewijzigd:
Japanners brengen zelfs ongewijgd de SUZUKI Omnichord uit. Uit 1984.
Sorry om je perfecte updateloze wereld in te laten storten, maar de nieuwe Omnichord is kleiner en heeft nieuwe mogelijkheden.
 
Sorry om je perfecte updateloze wereld in te laten storten, maar de nieuwe Omnichord is kleiner en heeft nieuwe mogelijkheden.
Een beetje strummen en een paar hoempa riedeltjes meer op de begeleiding. Leuk ding maar geen wereldwonder.
Het geluid van een `sleutelbordje`. Heb ik niets op tegen. Heb er namelijk ook een die oude.
 
Back
Top