Wat me opviel na jaren geen *elektronische" muziek te hebben gemaakt aangaande hardware Grooveboxen.

@rasz Elektron vind ik ook niet echt een budget merk. Is gewoon degelijk goed spul. En klinkt als een klok. Het evt menu diven en kleine schermpjes zijn mi ook niet storend. Bijv Roland boutique vind ik wat prielerig in gebruik. Alleen dat zijn dan weer geen grooveboxjes.
Ik gaf elektron als voorbeeld dat het een beetje suf is om te zeggen het ligt aan die “goedkope Behringer troep”
 
H
Tja als het nou puzzelen was en je krijgt het op een gegeven voor elkaar dan vind ik dat ook leuk. Maar ik heb zelden het gevoel dat ik Ableton goed kan krijgen icm met externe sequencers. Misschien is het een skill issue.
Maar ik zag het topic idd al en was al van plan het door te lezen en wat te vragen erover. Van de zomer ga ik een liveset geven en we hebben besloten Ableton uit de mix te halen om van al het gedoe af te zijn en wat te kunnen opbouwen en niet elke oefen/productie sessie met latency ge-etter bezig te zijn :stupid
Na de zomer ga ik wel weer een poging wagen.

Oh korte vraag. Wat is in jouw ogen beter:
Ableton de MIDI master laten zijn, of juist externe sequencers. Het gaat me dus niet eens om opnames, puur om live afspelen.
Het strakst is een erm midiclock, oid kost wat maar dan heb je ook wat.
 
Een Novation Circuit of Novation Tracks is misschien wat voor je, geen klein schermpje of zoiets
Ja, had er al een gehaald :D Die doet op zich een hele hoop in een kleine formfactor zonder het verliezen van knoppen. Nou ja behalve dan het patchen van de synth wat enkel via software gaat, maar laten we dat voor een ander topic bewaren.

H

Het strakst is een erm midiclock, oid kost wat maar dan heb je ook wat.
Ah een andere maat van me heeft exact die. Is het uitproberen waard.
 
@rubbah
Korg ESX1 + EMX1 + Novation Circuit Tracks + een TB-03
En dan opzich een laptop met geluidskaart (die ook MIDI heeft).

Oh overigens ben ik niet naarstig op zoek naar een Groovebox op dit moment genoeg sequencers om drums uit te pompen :okdan:. Het was eerder dat ik niet zo snel een logische opvolger zag voor wat ik nu heb, de Korg Electribe (2)Sampler was even mn eerste gedachte tot ik er achter kwam hoe die workflow dus verminderd is door het weglaten van knoppen, en nog korter geleden begreep ik zelfs dat time stretch niet eens meer is ingebouwd in de sampler. Dus heb ik besloten om mn ESX sowieso te houden en te zoeken naar oplossingen om de knoppen weer goedwerkend te krijgen.

Dit topic was meer om te kijken of mn idee over de richting van gear klopt, of zoals ik nu al merk dit niet door iedereen gedeeld wordt of niet altijd als problematisch beschouwd.
In plaats van dat ik me ingraaf in een onjuist idee, kan ik ook kijken wat het idee van anderen erover is.
Toch weer wat meer het idee gekregen om toch een Elektron eens uit te gaan proberen, en door die initiële afkeer van veelmenu+kleinscherm heen te drukken zeg maar.
 
Laatst gewijzigd:
Ah dan gaat mijn truc niet op; elektron via overbridge syncen, en dan de rest mee laten lopen vanaf de midi thru van de elektron naar de rest. Dan loopt de rest namelijk op de strakke sync van overbridge mee.

Mijn latency issues waren weg nadat ik alles via OB liet lopen.

Met een erm midi clock heb ik geen ervaring, maar zie dat ie best betaalbaar is (200 nogwat op reverb)
 
@rubbah
Het is iig weer een goede om te weten aangezien een andere maar (niet degene waarmee ik een set geef) een Elektron heeft en ik hem (en zijn maat) ook nog wel eens hoor klagen over hetzelfde.
 
Met Logic had ik meer gedoe dan met ableton. Ook veel geklooid met aggregate device (elektron koppelen met geluidskaart). Wat ik merkte is dat mijn usb hub niet genoeg data aankon, waardoor t weleens haperde. Met overbridge moet je zorgen voor een directe verbinding naar je computer, of een goede usb 3 hub ertussen hangen (heb zelf die van thomann) daarna draaide alles 3 elektrons (en heel eventjes een novation circuit tracks ernaast gehad, maar weg wegens teveel vant goede) zo strak als een panty mee. Latency is zo verwaarloosbaar dat ik ableton instrumenten zonder gedoe kan laten meelopen.

Latency is een enorme biach, en we zijn er bijna allemaal mee getrouwd 😂
 
Als je niet van menutjes houd is push echt een drama, geloof me, ik heb een hele berg electribes gehad, de hele eerste serie, de emx en de esx, elektrons een a4 gehad, nu een digitakt en een syntakt, en een push 2 heb ik ook. De minst gebruiksvriendelijke vind ik een push. Te veel menu geduik en ik grijp vaak sneller naar mn muis. Dus voor mij is push meer een keyboard drum pad dan een daw controller.
 
Als je niet van menutjes houd is push echt een drama, geloof me, ik heb een hele berg electribes gehad, de hele eerste serie, de emx en de esx, elektrons een a4 gehad, nu een digitakt en een syntakt, en een push 2 heb ik ook. De minst gebruiksvriendelijke vind ik een push. Te veel menu geduik en ik grijp vaak sneller naar mn muis. Dus voor mij is push meer een keyboard drum pad dan een daw controller.
Wel mee eens. Grote voordeel van push (standalone) is toch vooral hoeveel ie kan (als je suite er op draait), maar voor een hoop dingen moet je er wel echt in duiken.

Maar het went wel, zeker omdat ik in standalone-mode niet uit gemakzucht naar de muis kan grijpen word ik er steeds handiger in. Als je niet meer hoeft na te denken over shortcutjes enzo... scheelt toch veel tijd.

Ik ben er zelf (net als met de analog rytm) erg blij mee, maar zou hem zeker niet blind aanraden aan iedereen (al helemaal niet voor die prijs). Je moet er wel even de tijd voor nemen om het soepel in de vingers te krijgen, maar dan heb je wel mooi spul.
 
Fijne aan die elektron shit is als je er een snapt je de rest ook makkelijk snapt. En overbridge vind ik echt geweldig. Als Roland met zoiets zou komen zou ik die tr8 ook niet verkocht hebben. Daarom heb ik ook geen octatrack. De analog 4 had ik in bruikleen dus die moest jammer genoeg weer terug. Maar het probleem met push standalone is dat ik niet genoeg native live plug-ins gebruik om de prijs te rechtvaardigen. Mijn push staat niet voor niks te koop 😂. En ik kijk nog altijd met een schuin oog naar een mpc maar dat is meer uit nostalgische redenen. Ik denk eigenlijk dat we in een geweldige tijd leven wat synths betreft. Alles is relatief goedkoop. Software is belachelijk goed. Het grote probleem is nu meer uitzoeken wat voor jou werkt. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat is fijn maar het is ook lastig want tja… misschien is dit of dat toch fijner of beter. Vroeger kocht je een elektribe en dat was het dat ding leerde je van binnen tot buiten, of een mc 909 of welke groove box dan ook maar dan had je nog geen synths, geen effecten…
 
De nieuwe groovebox van Yamaha heeft niet eens een schermpje :) dus het kan wel.


De reden voor menudiving is dat er niet aan valt te ontkomen als je veel features wilt. Maar wat de situatie nu is dat je niet per se meer alles-in-1 box hoeft. Met wat behringer clones kun je al snel betaalbaar knallen!

Als het werken met samples geen bezwaar is dan zou ik kijken naar de pioneer sp-16. Toch wel de meest gebruikersvriendelijke sampler met een groot touch scherm.
 
Ik ben ook van de knoppen en grote, duidelijke displays. De trend is compact, software, matige bouwkwaliteit, goedkoop…..helaas. Tot vorig jaar gebruikte ik een Elektron Digitakt en Octatrack voor grooves. Top sound en bouw kwaliteit, maar de user interface is niet simpel. Te veel pielen voor mij. Ik ben geswitched naar een Ableton Push 3 standalone. Je kunt hem dus zonder laptop gebruiken. De Push 3 heeft helaas geen DIN midi, wel 3.5 mm verloopstekkers (extra kopen). Per saldo bevalt de Push heel goed. Bouw kwaliteit is prima, de kleuren display is haarscherp, de pads top. Hij werkt ook lekker snel, en was voor mij veel makkelijker qua leercurve. Niet goedkoop, maar wel heel goed en veelzijdig. Beste aankoop sinds jaren.
 
Korg Drumlogue

Lees deze hele draad maar eens door.
Post in discussie 'KORG Drumlogue'
KORG Drumlogue

Bij vragen stuur me gerust een pm
 
Ik snap niet wat mensen moeilijk vinden aan een Digitakt of Digitone. Alles is te bereiken met 1 of 2 drukken op dezelfde knop of met een shift functie. Dit is geen menu-duiken. En het is zo logisch dat je hem een jaar kunt laten liggen en zo weer kan oppakken.
 
Ik snap niet wat mensen moeilijk vinden aan een Digitakt of Digitone. Alles is te bereiken met 1 of 2 drukken op dezelfde knop of met een shift functie. Dit is geen menu-duiken. En het is zo logisch dat je hem een jaar kunt laten liggen en zo weer kan oppakken.
Nou ja na een jaar heb je wel een kleine opfrisser nodig zeker als het om de lfo’s gaat 😂, maar wat ik er vooral fijn aan vind is dat het in de eerste laag super makkelijk is en je dan daarna lekker diep kan gaan duiken/programmeren. En laten we eerlijk wezen, het is bij lange na geen alesis micron, of dx7 of een alpha juno.
 
Had je al eens aan een Akai Mpc one gedacht? Onbeperkte en zeer uitgebreide sequencer, lekker groot kleurenscherm en een gigantische drum sectie met een onbeperkt aantal tracks.
Electribe 2 staat bij mij ook in de hoek, maar de novation tracks zet ik toch regelmatig aan, met 2 monosynths hangent aan de midi..best tof .
 
Ik snap niet wat mensen moeilijk vinden aan een Digitakt of Digitone. Alles is te bereiken met 1 of 2 drukken op dezelfde knop of met een shift functie. Dit is geen menu-duiken. En het is zo logisch dat je hem een jaar kunt laten liggen en zo weer kan oppakken.
De Digitakt 1 gaat nog, maar de Octatrack was voor mij too much qua UI/UX. Als je de Octatrack niet wekelijks intensief gebruikt, ben je het snel kwijt. Het sample management van de Digitakt 1 was voor mij een ergernis. Hoe dat met de Digitakt 2 is, weet ik niet.
 
Back
Top