Wat me opviel na jaren geen *elektronische" muziek te hebben gemaakt aangaande hardware Grooveboxen.

Als je budget behringer zooi koopt is dit idd het geval. Kost niets. Ziet er niet uit. Klinkt niet. Maar wel lekker goedkoop. De plofkip onder de synths zullen we maar zeggen.


Ga je een paar segmenten hoger zitten in serieuze merken zijn er zat spullen die gewoon degelijk aanvoelen en keurige afmetingen hebben. Bijv de Erica Perkons of een een Udo super six (bijv.)

“If you pay peanuts, you get monkeys”
Beetje kort door de bocht dit. Tussen Behringer en die boutique dingen die je noemt zit nog een hele berg merken die hier aan meer of minder mate mee doen. Neem de syntakt. Als je daar knop per functie doet heb je een heel bureau nodig. Als je wil optreden heb is het wel fijn dat dingen compact zijn, en neem de 808 en 909 emulatie’s van Behringer die zijn juist weer wel knop per functie.
 
Ik ben er niet eens met de schermen. Je klaagt dat de grooveboxes van vandaag lijken op computers en dan klaag je dat de scherm klein is en moeilijk om te lezen.


Ja voor mij is die klacht logisch.
Laat ik het beter uitleggen wat ik probeer te zeggen, want ik snap je punt dat het wellicht wat tegenstrijdig lijkt.
Ik vergelijk met mn ESX want die heb ik nu eenmaal. Het scherm daarvan is niet veel meer dan een DRO readout.
Ah je zegt zelf: "Schermpjes zijn om values te kunnen zien waar dat nodig is."
Precies, en dat is nu juist wat niet meer het geval is met een Elektron* of MC707 zou ik stellen.
Die misbruiken imo een schermpje wat een vrij simpele readout is voor wat je eigenlijk zou willen tonen op een echt scherm.
Het menu van een ESX is zo minimaal dat het uitgeschreven staat onder het menu zelf. En dan is ~helft instellingen die niet echt muziekproductie zijn.
Als je dan kijkt wat je allemaal door MOET lopen bij een Elektron dan is dat niet meer enkel het tonen van waardes, maar veel meer dan dat.

OK dat is dan zo, zo is het apparaat. MAAR dan moet je dat dus van een etterig klein schermpje halen met kleine lettertjes in een lage resolutie.
Waar je bij een PC tenminste de juiste grootte scherm voor de gegeven informatie krijgt. En de ESX echt imo echt enkel waardes toont.

En geen icoontjes en waveforms en menu's over menu's en tekst die zo lage reso heeft dat je de letters kan verwarren:

elektron.jpg



Anders verwoord: Ik houd niet van menudiving (zijn er wel mensen fan van?)
In hardware battle je dat door elke knop een eigen functie te geven (of met shift een tweede functie)
In software battle je dat door alles/veel te tonen op een monitor
Maar vandaag de dag lijken grooveboxfabrikanten imo een spagaat te doen waarin men complexiteit (dus menustructuren) en visuele weergave(icoontjes, waveforms) niet schuwt maar dat gewoonweg op een veredelde readout gooit die en klein is en je toch ook nog met gemak de pixels kan tellen.


*Ik ben oprecht geïnteresseerd naar deze apparaatjes, juist omdat ze veel leuks kunnen, maar de menudiving + kleine scherm/lettertjes (naast de kosten) doen me dan denken: tsja dan ik ook overstappen op Ableton met een controller, en ben ik in veel gevallen qua UI/weergave beter af.

Hoop dat mijn punt zo duidelijker is. Het is meer een verhouding die ik mis. Meer complexiteit/menustructuur/visualisering schreeuwt om een groter+hoger reso scherm imo, maar fabrikanten lijken er meer een spel op na te houden om te kijken hoeveel ze wel niet weg kunnen duwen achter een menu/klein schermpje. Zie het ook vooral niet een aanval op Elektron oid, ik zie dit als een meer algemene trend (zie ook het MC707 voorbeeld) waar ik geen fan van ben. Ondanks dat ik wel kan waarderen wat de apparaten proberen te doen, lijken ze voor mij nu een workflow te bewerkstelligen die lastiger lijkt te worden dan software.
 
@rasz Elektron vind ik ook niet echt een budget merk. Is gewoon degelijk goed spul. En klinkt als een klok. Het evt menu diven en kleine schermpjes zijn mi ook niet storend. Bijv Roland boutique vind ik wat prielerig in gebruik. Alleen dat zijn dan weer geen grooveboxjes.
 
@Tjeerd23 Abelton met een Push3 is wellicht dan niet eens zo’n hele slechte keuze. Als je de stand alone versie koopt heb je best wel een ultieme groovebox lijkt me zo.
 
Een DAW is natuurlijk helemaal menu duiken. Wel met een groter scherm, dat wel.

Veel grooveboxen willen teveel waardoor menu duiken onontkoombaar is.

De Polyend Play doet dat niet, maar kan ook niet zo veel als andere grooveboxen.
Het is de meest inspirerende bak die ik heb.



En als je echt wilt tekno knallen, dan is er maar 1 bak die alles weg blaast: Erica Perkons.
Hier is een voorbeeldje wat ik gemaakt heb.
Distortion
Geen menu's, gewoon rammen rammen rammen.
 
Ja zat ook al te kijken naar Polyend Play (minder naar Tracker).
Haha die Perkons is idd een leuke, ik denk dat ik mn ouders ga vertellen dat ik weer in Sinterklaas geloof en de Kerstman! Holy 1700 kletsers :D
 
Ik heb me eigenlijk nooit gestoord aan het schermpje van de analog rytm. Klein, maar voor mij duidelijk en functioneel.

Menu diven op veel apparaten blijkt vaak wel mee te vallen, maar (zeker op elektron spul) word vaak wel van je verwacht dat je de shortcuts (knop combinaties) leert kennen. En anders word het inderdaad traag navigeren door veel menuutjes...

Overigens zou ik ook willen zeggen/waarschuwen dat hetzelfde geld voor ableton+Push 3. Voor mij was de psuh workflow ook niet direct heel intuitief en heb ik ook eerst een studietje van gemaakt :)
 
@Tjeerd23 Abelton met een Push3 is wellicht dan niet eens zo’n hele slechte keuze. Als je de stand alone versie koopt heb je best wel een ultieme groovebox lijkt me zo.
Tja en dan heb ik dus ook nog de pech met iemand te werken die absoluut niet met laptops wil werken, en het aansluiten van Ableton en hardware echt nooit lekker werkt qua latency en timing-jitter in mijn ogen.
(of is er iemand die hier de gouden truc heeft)?
Of is dat probleem juist weg met Push3? Is toch gewoon stiekem een laptop met dezelfde problematiek op dat gebied?!
 
"Menu diven op veel apparaten blijkt vaak wel mee te vallen, maar (zeker op elektron spul) word vaak wel van je verwacht dat je de shortcuts (knop combinaties) leert kennen. En anders word het inderdaad traag navigeren door veel menuutjes..."

Ook goed om te horen. Ben hier natuurlijk niet om alleen te klagen (is ook lekker), soms is een tegengeluid datgene wat toch een ander inzicht verschaft.
Heb iig al weer heel wat dingen om over na te denken dankzij deze en andere topics hier!
 
Push3 in combo met Ableton loopt volgens mij gewoon wel aardig. Ik heb zelf geen push. Dus kan het niet uit 1e hand beamen.

Met die standalone versie hoef je in principe geen labtop te gebruiken. Enkel de push3 zelf volstaat dan.

Blijft uiteindelijk wel een soort computert.
 
Nee sorry je begrijpt me niet denk ik.
Ableton 3 = een omgebouwde laptop/PC gewoon met Intel CPU (zover ik het zie)

Dus ik vervang mijn ESX+hardware voor een Push3
MAAR mijn maat komt gewoon weer aan met zn EMX en zijn hardware synth
Nu sluiten we Push 3 aan op EMX en krijgen we (zo gok ik) dezelfde ellende die ik krijg als ik nu mn laptop(met geluidskaart) aansluit op ESX+EMX via MIDI.
Namelijk gezeur dat er altijd iets niet helemaal lekker in de maat meeloopt omdat moderne PC's niet gemaakt zijn voor muziekproductie (WACHT dit moet je niet lezen als een aanval op mensen die muziek maken op de PC maar als een ontzettend technisch verhaal hoe een moderne CPU met timings omgaat).
Als ik enkel op Ableton werk is er niks aan de hand. Maar zodra ik ableton + groovebox probeer is het altijd wat.
 
Ik heb toevallig deze week dit topic gemaakt:

Dus tja... blijft soms puzzelen...
Ik houd daar zelf wel van, maar ik kan begrijpen dat het voor sommigen een nachtmerrie kan zijn 😄
 
Tja als het nou puzzelen was en je krijgt het op een gegeven voor elkaar dan vind ik dat ook leuk. Maar ik heb zelden het gevoel dat ik Ableton goed kan krijgen icm met externe sequencers. Misschien is het een skill issue.
Maar ik zag het topic idd al en was al van plan het door te lezen en wat te vragen erover. Van de zomer ga ik een liveset geven en we hebben besloten Ableton uit de mix te halen om van al het gedoe af te zijn en wat te kunnen opbouwen en niet elke oefen/productie sessie met latency ge-etter bezig te zijn :stupid
Na de zomer ga ik wel weer een poging wagen.

Oh korte vraag. Wat is in jouw ogen beter:
Ableton de MIDI master laten zijn, of juist externe sequencers. Het gaat me dus niet eens om opnames, puur om live afspelen.
 
Laatst gewijzigd:
het aansluiten van Ableton en hardware echt nooit lekker werkt qua latency en timing-jitter in mijn ogen.
(of is er iemand die hier de gouden truc heeft)?
Overbridge (niet op Octatrack) is megastrak. En dan heb je het voordeel van de elektron plug-in voor je snufferd, en alle tracks in losse sporen je ableton in. De elektron doos gebruik je dan als controller
 
DAWs zijn inmiddels zo compleet en gebruiksvriendelijk geworden (en portable in laptopvorm) dat een groovebox een beetje overbodig is geworden, daarom zijn er ook niet zoveel meer. Voor zover ze er nog zijn, willen ze vooral erg portable zijn en ramvol features zitten (inclusief uitwisselbaarheid met DAWs) zodat ze een beetje kunnen voldoen aan moderne wensen/verwachtingen.
 
@Nap
Ja dat was al een beetje mn vermoeden. Hoewel ik moet zeggen dat ik eigenlijk vind dat er best nogal wat grooveboxen zijn of igg apparaten die een beetje die werking hebben.
Mijn voorspelling was in 200x tijd juist dat rond deze tijd niets meer hardware was en alles software.
Je kan alles in de airfryer bakken maar de frietzaak is toch leuker en lekkerder.
Oh, u bent bekend met de dame die bij ons in de frietzaak staat?! :dubbel:
 
Oh korte vraag. Wat is in jouw ogen beter:
Ableton de MIDI master laten zijn, of juist externe sequencers. Het gaat me dus niet eens om opnames, puur om live afspelen.
Ik loop over het algemeen nooit tegen issues aan als ableton de baas mag zijn.
Maar ik ben zeker geen expert ... ik klooi ook maar wat aan.
 
Ik loop over het algemeen nooit tegen issues aan als ableton de baas mag zijn.
Maar ik ben zeker geen expert ... ik klooi ook maar wat aan.
Meestal doe ik het andersom, dus dan ga ik na de zomer dit maar eens proberen.
Het voelt altijd het minst ideaal aan, maar als dat iig werkt is het het proberen meer dan waard!
 
Back
Top