Wat me opviel na jaren geen *elektronische" muziek te hebben gemaakt aangaande hardware Grooveboxen.

Tjeerd23

Nieuwkomer
Lid sinds
9 juli 2024
Berichten
18
Locatie
Afval aan de Rijn
Ben onlangs weer begonnen met het maken van muziek op bijna uitsluitend hardware (vooral grooveboxen). Dus in vroege 200x maakte ik muziek en ben nu in 2023 weer begonnen.
Toentertijd hoorde je nog weleens iets als: "Ik ga niet op een laptop/PC muziek maken, want ik zit al de hele dag achter een computer in menu's te klikken".
Echter als ik vandaag de dag een stuk hardware bekijk, valt het me juist zo op (en juist zo tegen) dat alles nu veel meer als een computer te lijkt te werken dan ooit.
Menulaag na menulaag. Apparaten worden steeds kleiner gemaakt, met minder (vast aangewezen) hardware knoppen.
En mijn grootste irritatie van allemaal. Enorm kleine lage reso monochroom schermpjes, terwijl mn budget smartphone een 1080p kleuren touchscreen is.
Ik bedoel het hoeft allemaal geen MC-909 te zijn natuurlijk, maar wat is er gebeurd?
De Elektrons zijn in mijn ogen nog wel de grootste "offender" hierin >1000eu apparaten met een scherm waarvoor ik mn bril voor op moet zetten om de lettertjes te lezen.
Maar ook de Electribe 2 (heb zelf een ESX-1 als vergelijk) heeft een workflow waar ik gelijk flauw van wordt als ik het zie.
In plaats van dat elk drumpart een eigen knop heeft, moet je steeds wisselen met een knop van "drumpart aanwijzen" naar het "sequencen" van die part.
Ik kan dat enkel als een achteruitgang zien, aangezien de grootte van de ESX nooit als een negatief heb gezien.

  • Is dit iets wat de markt vraagt? Compacter=minder knoppen/meer menu. Liefst met batterij te voeden.
  • Of is dit eerder de doofheid van de fabrikanten, en sta ik niet alleen in deze?
  • Is het een conflict in wensen binnen de community zelf?! Team compact vs Team alles een eigen knop?
  • Is het vooral een financiële kwestie (minder knoppen = goedkoper)?
  • Is het een logische stap geweest omdat printplaten steeds kleiner kunnen en de behuizing daarom kleiner kan en daarom men ook maar kleinere apparaten maakt OMDAT het KAN? En hebben fabrikanten zich niet afgevraagd of wat kan ook is wat moet?
  • Zit ik er eigenlijk helemaal naast en was dit net zo zeer een issue/punt van discussie in de vroege 2000's als nu, maar kijk ik (onbewust) selectief?!
  • Kijk ik in de "verkeerde" hoek van het segment?!
Oh en de laatste ouwe-man-die-met-zn-vuist-zwaait-opmerking :beard:: Jack-MIDI-connectoren-verloopjes. Die ook nog eens merkspecifiek zijn. Ipv 5 DIN MIDI. Wie heeft dat ooit goedgekeurd?!
Sterker nog, je moet tegenwoordig als je een MIDI-keyboard koopt enorm goed opletten of deze überhaupt nog DIN of jack+verloop heeft en niet enkel USB.
Ja ik snap dat MIDI een signaal is en niet per se getrouwd is met een connector en dat die DINconnector onnodig groot is, maar ..... een 5 DIN MIDI op de achterkant van een apparaat is gelijk een soort pluspunt voor mij.

Ik zou graag uw gedachten erover horen. Of een verwijzing naar een al bestaande discussie over een van de onderwerpen is ook prima.

Mijn voorbeelden gaan dus vooral over grooveboxen, niet zozeer over synths
 
Laatst gewijzigd:
Als je budget behringer zooi koopt is dit idd het geval. Kost niets. Ziet er niet uit. Klinkt niet. Maar wel lekker goedkoop. De plofkip onder de synths zullen we maar zeggen.


Ga je een paar segmenten hoger zitten in serieuze merken zijn er zat spullen die gewoon degelijk aanvoelen en keurige afmetingen hebben. Bijv de Erica Perkons of een een Udo super six (bijv.)

“If you pay peanuts, you get monkeys”
 
En mijn grootste irritatie van allemaal. Enorm kleine lage reso monochroom schermpjes, terwijl mn budget smartphone een 1080p kleuren touchscreen is.

Om dit punt er even uit te lichten, zelfs een wat kleinere fabrikant van smartphones verkoopt hoogstwaarschijnlijk veel meer exemplaren van hun product in vergelijking met een wat grotere fabrikant van elektronische muziekinstrumenten. Verhoudingsgewijs kost een scherm die laatste fabrikant behoorlijk wat. Als de keuze voor een te verkopen instrument valt op een klein monochroom schermpje, maar wel met behoud van alle features wat ook de eigenlijke kerntaak is van het apparaat, dat is wel te begrijpen.
 

@19vierentachtig

Misschien te weinig nadruk opgelegd, of niet duidelijk geworden uit de voorbeelden. Maar ik heb het vooral over Grooveboxen. Ik zal even wat bijvoegen om duidelijker te zijn.
Heb even de titel en tekst wat aangepast.
 
Als je budget behringer zooi koopt is dit idd het geval. Kost niets. Ziet er niet uit. Klinkt niet. Maar wel lekker goedkoop. De plofkip onder de synths zullen we maar zeggen.


Ga je een paar segmenten hoger zitten in serieuze merken zijn er zat spullen die gewoon degelijk aanvoelen en keurige afmetingen hebben. Bijv de Erica Perkons of een een Udo super six (bijv.)
Haha, echt weer een opmerking van een Behringer hater.
Het is jammer dat sommige forum leden topics zo vervuilen.

@19vierentachtig; er is een speciaal topic waar je je gal kan spugen ipv topics te vervuilen met dit soort idiote opmerkingen.
 
@Tjeerd23 Ah enkel de grooveboxen. Daar kan die perkons weer net te weinig voor om dat label te krijgen. Al komt ie wel een end in de buurt. Elektron vind ik zelf dan weer wel ok qua bouw en lay-out. Schermpje wellicht wat klein maar goed leesbaar. Het is meer de UI die wat maf is. Ben zelf niet echt bekend met grooveboxen. Verder dan wat oude Korg Roland Yamaha kom ik niet.
 
Polyend Tracker en 1010music blackbox zijn (fijne) grooveboxen met giga schermen vergeleken met elektron (ook fijn) :)

het gaat vooral om de meeneembaarheid denk ik
 
Bedenk me net dat ik wel eens met een Pioneer groovebox heb zitten pielen onlangs bij een collega die ook wel ok was. Geen idee hoe dat ding heet. Maar was toch wel ok.
 
Gebruik nog steeds de Roland MC303 en ben er nog steeds tevreden over. Daarnaast nog een veel goedkopere groovebox staan, ook een leuk ding.
 
Ik ben er eens met veel punten. Vooral dat de kleinere apparatuur met lelijke knopjes zo futuristisch en "cutting edge" gezien worden (zie Teenage Electronics) en heel duur zijn. Er is niks meer belachelijk dan een volwassenen met zijn dikke vingers op zo'n kinderspelletje. Ik hoop dat men meer met grote instrumenten willen spelen, waar elke actie bewust is en dat de verbinding met het instrument dieper in gaat. Zoals met echte akoestische instrumenten.

Ik ben er niet eens met de schermen. Je klaagt dat de grooveboxes van vandaag lijken op computers en dan klaag je dat de scherm klein is en moeilijk om te lezen. In verdediging van Elektron ik vind ze allemaal heel inspirerende instrumenten. Vooral de grote maat: de Rytm, ΟΤ en A4. Schermpjes zijn om values te kunnen zien waar dat nodig is.
 
Ik heb totaal geen hekel aan behringer. Laat staan haat. Niets dan hulde voor wat ze doen.
Waarom je dan zo van leer trekt is mij een raadsel?
Je zegt dat het klotezooi is, het klinkt niet en het ziet er niet uit maar voorlopig hebben m'n Neutron, Grey Meanie en Deepmind het niet opgegeven, ik ben er happy mee en ik denk een aantal anderen ook.
En ja, er zit verschil tussen Rolls Royce en Toyota maar voorlopig hebben m'n Toyota's in het verleden me nooit in de steek gelaten.
Dat jij het er niet vindt uitzien en het niet vindt klinken is info waar de topicstarter geen behoefte aan heeft of dacht je dat ie daarop zit te wachten op die subjectieve mening van jou?
Maar dat terzijde; het was in dit topic helemaal niet nodig om zo uit de hoek te komen want je begint weer een discussie waar niemand op zit te wachten en die al zo vaak is gehouden op het forum.
 
.... grooveboxen ... Compacter=minder knoppen/meer menu. Liefst met batterij te voeden ... DINconnector ...

Kijk 'ns naar de Liven serie van Sonicware, die hebben het allemaal aardig in balans. Niet heel klein, ook niet echt groot, kan op batterijen, hebben nog "ouderwetse" MIDI-DIN, en een interface waarover goed is nagedacht. Heb de eerste uit de serie gehad, de bouwkwaliteit had iets beter gemogen, maar verder zijn het leuke dingen. Inmiddels zijn er veel meer modellen, behalve bv. de XFM zijn ze niet echt allround, de fabrikant zoekt duidelijk naar niches waarbinnen de diverse modellen werken. Maar zoek je net iets om mee te werken binnen zo'n niche, voor betrekkelijk weinig geld heb je een instrument dat prettig werkt en waarmee je je aardig kan vermaken.
 
Ja jee, je kunt niet alles hebben denk ik dan. Je krijgt of een groovebox in formaat 909 808 (lekker alles eigen knop, zonder scherm, of wellicht met een groot scherm) , wat ik vrij groot en lomp vind. Niet handig om mee te nemen, vergeleken met een digitakt of syntakt. Of je krijgt een wat kleiner scherm, wat voor ‘de oudere jongere‘ weer lastig is zonder bril.

Ik merk dat als ik sta tijdens het jammen, ik geen bril nodig heb, maar als Ik zit, dan zie ik geen fluit en moet ik m opzetten. Die 30 cm verschil is dan net genoeg voor betere focus.

De vraag is een beetje of je een groot kleurenscherm zo belangrijk vindt dat je er 5 of 600 meer voor zou neertikken. Ik ben erg blij met m’n elektrons, maar zou een iets groter display niet erg vinden.

Misschien eens naar een mpc kijken, die heeft een wat beter scherm geloof ik, maar de workflow moet je wel aanstaan.
 
Er is blijkbaar een markt voor kleine dingen die het liefst ook battery powered zijn. Kijk maar op youtube. Er moet ook een cactus en een zonnebril naast passen voor de instagram look. Blijkbaar is er een grote groep mensen die afgezonderd in een cafe met koptelefoon muziek wil maken en een Colossus synth niet op zn electrische step mee durft te nemen. Of…. De bureaus zijn kleiner geworden met de jaren. Heb zelf ook eurorack bijvoorbeeld, maar als ik dan zo’n modular systeem ziet met 6mm jack pluggen is dat wel stuk speelbaarder dat die spaghettikabel klittenbende waar ik nu de cutoffknop tussen probeer te vinden na 6 bier.
 
Ermaar als ik dan zo’n modular systeem ziet met 6mm jack pluggen is dat wel stuk speelbaarder dat die spaghettikabel klittenbende waar ik nu de cutoffknop tussen probeer te vinden na 6 bier.
🍻
 
Er is trouwens niks mis om lekker met zero's spul door te blijven spelen als dat je vibe is. Een MC-909 of MC-808 betaal je nu niet meer de hoofdprijs voor. Ik ben nog steeds superblij met m'n MC-808 en het feit dat die zo chuncky is.
 
Back
Top