Welke hardware samplers hebben een sequencer en time stretch?

Tjeerd23

Nieuwkomer
Lid sinds
9 juli 2024
Berichten
18
Locatie
Afval aan de Rijn
Heb zelf een Korg ESX-1, maar m'n maat wil ook een hardware sampler(we werken DAWless) met de mogelijkheid tot timestretch (zoals ik het begrijp de mogelijkheid om een loop op elke BPM mee te laten lopen zonder pitch verandering). Aangezien m'n ESX uit 2003 dit al heeft gingen we ervan uit dat elke sampler dit wel zou hebben. Maar blijkbaar is timestretch toch niet zo evident als we dachten. Apparaten waarvan we in eerste instantie vermoeden dat het er opzat maar naar ons onderzoek (en verbazing) toch niet:

Geen Timestretch of Sequencer
- Novation Circuit Rhythm
- Korg Electribe (2) Sampler (de ~2014 variant)
- Korg Kaoss Replay (geen seq. wel timestretch)

Mogelijke kandidaten die volgens ons wel Timestretch & Sequencer bevatten
- Roland SP 404 MKII (SX ook?!)
- Akai MPC (allerlei varianten, maar een One lijkt de logische)
- Elektron Digitakt (2) & Octatrack
- Polyend Tracker
- Roland MC-909 / Yamaha RS7000 (beetje te oud en vooral te groot)
- Korg ESX-1 (jammer dat ze zo prijzig zijn)

Prijstechnisch is in onze ogen de Roland SP404 MKII interessant, zeker op de tweedehands markt.

Dus de vraag is kloppen beide lijsten, en zijn er nog toe te voegen aan de kandidatenlijst? Maar vooral zit er verschil in methode* van timestretch of zijn er nog andere dingen waar we aan moeten denken? Het gaat hem niet zozeer om timeslicing of fingerdrummen, veel meer om een zooi loopjes mee te krijgen in de set. *Ik las dat sommige MPC's cyclische timestretch zouden hebben, maar heb geen idee wat dat exact inhoudt.

Alle advies welkom!
 
EMU Ultra's hebben beat-munging en sequencer. Daarnaast superieur geluid en erg handige sample mogelijkheden.
Voordeel is dat ze tegenwoordig ook nog eens niet duur zijn.
 
Misschien een Ensoniq Asr-x kan met niet goed meer herinneren.
 
De polyend tracker kan wel timestrechen maar niet real time. Met andere woorden, als je de bpm aanpast al de sample niet automatisch veranderen.

Roland Sp404 mk2 kan dit geloof ik wel. Al kost dit apparaat even wat tijd om te doorgronden vind ik het een fijne sampler in een dawless setup.

De pioneer sp-16 is mogelijk ook een optie. Niet meer nieuw te koop, maar schijnt een goede performance sampler te zijn.
 
Ik zou voor een MPC One gaat. Ontvangt nog met enige regelmaat updates.

Heb er zelf ook een en beste aankoop ever voor mij persoonlijk.
 
De Ensoniq ASR-10 ook, maar ik heb de machine wel eens een nacht aan gelaten om de bewerking te laten uitvoeren, zo langzaam ging het. Tegenwoordig gebruik ik er de MPC X voor.
 
SP-404 Mk2 lijkt me prima keuze (of een moderne MPC). Betaalbaar, compact en krachtig. Ik zou vooral erg ver weg blijven van die oude hokken uit de jaren 90 tenzij je masochistisch genoeg bent voor wachtbalken, eindeloze laadtijden en floppy/scsi ellende.
 
SP-404 Mk2 lijkt me prima keuze (of een moderne MPC). Betaalbaar, compact en krachtig. Ik zou vooral erg ver weg blijven van die oude hokken uit de jaren 90 tenzij je masochistisch genoeg bent voor wachtbalken, eindeloze laadtijden en floppy/scsi ellende.
Die Akai `s is niks `K heb er tussendoor nog eentje geprobeerd. Zo moest je de stroom er altijd op laten staan.
Zo niet dan was je alles weer kwijt.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Das toch niet gek? Gewoon je files opslaan en als je op later moment verder gaat weer inladen... Zou voor mij persoonlijk geen dealbreaker zijn.
 
@Tjeerd23 wil je trouwens timet-streaaatch met een kleurtje a la prodigy? Want time-stretch is opzich in veel sampler/player gewoon te vinden. Tuning is eigenlijk ook een variant.
Ben je opzoek naar specifieke sound?
 
Das toch niet gek? Gewoon je files opslaan en als je op later moment verder gaat weer inladen... Zou voor mij persoonlijk geen dealbreaker zijn.
Het was indertijd een dingetje van €89 Later verhoogd tot over de honderd. Alleen al het hervullen daar was je twintig minuten mee bezig. Mocht het gelukkig direct terugbrengen.
 
Laatst gewijzigd:
Bedoel je dan geen MPX? Ipv MPC.

Want die mpx'en zou ik ook niet bepaald aanraden nee.
 
MPX4 of 8 of 16 ? weet ik niet meer.
Huilen met de pet. Knudde met een rietje.

Dat geloof ik gelijk ja. Is alleen een totaal ander soort apparaat dan een mpc. Mpx is simpel sample afspeelapparaat. Mpc is samplebased workstation, die wel kan sequencen, samplen, timestretchen, filteren et cetera. Totaal ander beestje dus. :)

Om misverstanden bij TS te voorkomen benoem ik het maar even.
 
hou er rekening mee dat de (realtime!) timestretch niet zo fantastisch klinkt in de (huidige) MPCs - zeker niet in vergelijk met Ableton etc - wanneer meer dan <> 10bpm verschil
-alle vorige MPC en / of AKAI samples hadden wel timestretch, maar off-line
-zelfde voor EMU
de timesstretch wanneer aan de computer gehangen klinkt nog OK
 
hou er rekening mee dat de (realtime!) timestretch niet zo fantastisch klinkt
Ik heb gemerkt dat als er precies een octaaf versneld of ook vertraagt wordt dat dan de kwaliteit normaal is.
Die twee geluiden mixen is ook nog acceptabel.
Het ligt eraan welke spullen er gebruikt worden.
De sampler (404) die ik gebruik kan stetchen bij het opgenomene maar gaat niet erg te ver af en toe.
Daar bij blijft het geluid wel redelijk.
Hoe het werkt weet ik eigenlijk niet want ik merk dat ik de ene keer verder kan stetchen dan de andere keer.
 
Back
Top