Karakter(-loze) bakken

rvanommen

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.498
Locatie
Noord holland
Tijd voor een leuke, subjectieve, non-discussie!! :D

Ik kwam de term hier een paar keer tegen... "Karakter bakken" ...
synthesizers met een heel eigen geluid dacht ik altijd.

vooral in discussies die ik volgde over de Waldorf Quantum/Iridium kwam vaak voorbij dat die juist geen karakter hadden.
Ik snapte dat commentaar wel ... zijn zijn prachtig clean, strak en naturel.
De ziel van het geluid moet je zelf toevoegen met je sound design keuzes. het karakter van de sound is van mij, en niet van de synth.
En deze synths geven daar heel veel mogelijkheden toe met al hun oscillator opties en een absurde hoeveelheid modulatie opties...
maar goed... dat is denk ik inderdaad wel het tegenovergestelde van wat ik me voorstel bij een karakter bak dus!

Tot nu toe dacht ik dat een karakterbak dus simpelweg een synth was die echt zijn eigen herkenbare geluid heeft.
In mijn eigen collectie dacht ik altijd aan de Analog Rytm mkII... die heeft wel een herkenbaar geluid... dacht ik...

Maar de recente aanschaf van de Motorsynth mkII heeft mij opnieuw doen nadenken over de definitie "karakter bak".
Dit apparaat heeft heeft zeer zeker een specifiek en waarschijnlijk herkenbaar geluid (veeeeeeeel meer dan de Analog rytm)
Dit brengt een nieuwe uitdaging met zich mee, want hoe zorg je dat geluid uit deze synth "de jouwe" word?!

Dat is dus best een challenge bij deze synth... mogelijkheden zat kwa modulatie, enveloppen, filters, etc, maar er blijft een ruwe rand hoorbaar die echt van de synth komt en niet van mijzelf!
Dat mag natuurlijk; ik moest ook een beetje denken aan conventionelere instrumenten... pinao's, gitaren, etc... allemaal instrumenten met veel eigen karakter...
Toch beperkt dit de muziekant niet altijd, en geven veel muziekanten een stuk muziek hun eigen herkenbare stijl mee.
Je hoort nog wel dat het een piano is natuurlijk, maar vakmanschap, creativiteit van de meester is ook soms ook dudielijk hoorbaar.

Daardoor ben ik dat "karakter" van een instrument nu een beetje gaan zien als een beperking die inspirireert tot creativiteit en vakmanschap vereist om er wat eigens van te maken... (werk aan de winkel dus, haha)
Maar nu even filosofisch.... een "karakterloze" bak als die Waldorf Quantum vereist eigenlijk precies dezelfde eigenschappen (creativiteit en meesterschap).
Alleen het doel is bij deze synths wel anders... namelijk: 'voorkomen dat je naar een steriele zielloze bak herrie zit te luisteren...'
Dan worden de lijntjes van mn definitie weer vrij vaag (mijn definitie is waarschijnlijk gewoon te zwak! :D)...
Ik vind het in elk geval allebij geweldige apparaten om mijzelf mee te verleiden tot muziekale/tonale ondekkingstochten

Maar het is soms ook wel leuk om te filosoferen over iets wat niet zo belangrijk is, toch?!

Neem dit topic vooral niet serieus, en zie het als een leuke smoes om eens wat te vertellen over hoe jij je synths ziet in relatie tot dit onderwerp.
Welke synths heb je die echt een eigen sound hebben, en wat voeg jij zelf toe!
 
Een Moog haal je vrij makkelijk er tussen uit en een Buchla heeft ook een eigen sound, een DX7 ook maar ik vind het geluid van de DX7 niet echt fijn.
Misschien komt dat ook door die herkenbare eighties sound die ik toen toch in veel gevallen een beetje plastic vond, ik hou meer van die analoge sound.
Een Korg M1 komt ook uit die periode maar daar zitten wel weer wat klanken in die me wel aanspreken.
Ik heb zelf een Blofeld die je net als de Quantum van jou heel makkeljk herkent maar velen vinden Waldorf idd synoniem voor karakterloos en da's niet waar, als je juist die ijle of soms verstilde klanken hoort dan kan dat heel mooi zijn en het is ook heel eigen aan Waldorf.
Ik denk dat mensen vaak bedoelen met geen karakter datgene wat hun qua sound niet aanstaat maar Waldorf heeft wel een eigen herkenbare sound.
Zelf vind ik bijv een Pulsar 23 een heerlijke klank hebben terwijl sommigen het misschien een wilde, ruige bak vinden.
Ik denk dat veel synths (niet allemaal) op zich best goed kunnen klinken maar het moet je aanspreken.
 
Met karakter bedoel ik vooral dat iets in de basis een specifieke, herkenbare maar vooral ook aansprekende klank heeft. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Moog Matriarch of OB-X8. Karakterloos zijn voor mij synths die wellicht goede kanten opgestuurd kunnen worden, maar die daar weinig eigens aan toevoegen. En dus inwisselbaar zijn met talloze andere synths of zelfs plugins. Voor mij vallen de Waldorfs maar ook de Novation Peak/Summit daar onder. Uiteindelijk kun je met alle synths en plugins natuurlijk toffe dingen doen, maar uit karakterbakken haal ik meestal een stuk meer lol en inspiratie. En dikke munten betalen voor een generieke klinkende uitwisselbare bak vind ik een beetje zonde van het geld, hoe lang de featurelijst ook is. Eentje van de buitencategorie is voor mij de Moog One, deze heeft op het eerste gehoor met de initpatch niet buitengewoon veel karakter, maar kan wel naar plaatsen waar vrijwel geen enkele andere analoge synthesizer komt.
 
Is 'karakterbak' niet weer heel erg persoonlijk? Ik heb bv niet zo veel met de Moog-sound. Klasbakken hoor, maar ik kan er weinig mee omdat je altijd direct met dat Moogsausje zit, waardor het weinig 'eigen' wordt (en ja, dat zegt alles over mij en niks over Moog). Ik denk dan qua karakter meer aan de MS10 of MS20 en qua poly aan iets Oberheims.

Dat de Iridium of Quantum geen eigen karakter zouden hebben, boeit me ook helemaal niet. Het zijn juist de bijna onbeperkte mogelijkheden en variaties die me aantrekken. Zelfde als met Wavestate of Modwave. Karakter is wat je er zelf aan geeft

Maar als 'karakterbak' betekent: herkenbaar, dan scoort wmb Moog hoog qua analoog (en de DX7 qua digi). Maar in dat geval lijkt me de 303 de grootste karakterbak.
 
2 synths die bij mij gelijk opkomen: de Prophet Rev2 en de Hydrasynth. Allebei prachtige synths, goed gebouwd en met talloze modulatie- en sound design mogelijkheden, maar wel errug weinig karakter voor mij
 
Ook al ben ik fanboy vh eerste uur: een Moog One vindt ik karakterloos. Maar kan wel lekker veel. Dus ook al heeft ie totaal geen signature sound imho is het NU al een future classic.
 
Eentje van de buitencategorie is voor mij de Moog One, deze heeft op het eerste gehoor met de initpatch niet buitengewoon veel karakter, maar kan wel naar plaatsen waar vrijwel geen enkele andere analoge synthesizer komt.
Dit vind ik wel een leuke, want ondanks je kritiek op de Waldorfs zou ik l, als eigenaar van de quantum mk1, deze opmerking 1 op 1 toepasbaar vinden (behalve dat 'analoge' dan :D) ook op die synths.

Ik voel helemaal niet de neiging om de waldorfs te verdedigen hoor, en jou mening is de jouwe en daar heb ik ook helemaal geen kritiek op of zelfs een eigen mening over... maar ik ben wel benieuwd waar de verschillen volgens jou dan in zitten als je Quantum/Iridium vergelijkt met de One.

Als dat dat enkel zit in dat "kille" geluid (dat geld, denk ik, toch ook op de quantum voornamelijk voor de init patches en/of onvoldoende geprocesste geluid.), dan zou je beide bakken toch als even karaktervol/karakterloos omschrijven? En hebben deze synths gewoon een andere rol in de studio?
Maar eerlijk is eerlijk... ik heb nog nooit een Moog live gehoord :)
 
Ik hou van smeerlappen qua karakter, dus een wasp, pro one, korg ms20, malevolent zet ik eerder aan dan een cs15
Het is dus smaak, denk ik dan, welk karakter je kiest.
En als ik t verkeerd heb begrepen, een summit kan een beetje vanalles, mss heeft ie dan géén karakter, maar is ie een kameleon?
Een minibrute had zeker ook karakter: we konden het niet met elkaar vinden en hij bleef ellendig klinken ondanks ik m had gewaarschuwd.
 
het hangt ook nog een beetje af van of je effecten mee telt of niet, zo vond ik de microfreak echt wel een aparaatje met karakter door de aparte sound design mogelijkheden met die toetsen maar het geluid had echt 0.0 karakter van zichzelf als je er geen effecten over gooit klonk het super plat
 
Ik vind de valse ex analogie wel goed!
Karakter is niet per se iets goeds.

En zoals sommigen dus terecht al iets serieuzer, en on topic opmerkten kan dit dus prima een kwestie van smaak zijn 😁

Mag ik mn Waldorf Quantum dan de prostitue noemen die gewoon alles doet voor geld :D?
 
Heb nog steeds een Minibrute van het eerste uur. Die heeft echt wel karakter, alleen is echt een egotripper. Het karakter matcht heel slecht (lees bijna nooit) met andere karakters in de mix. Als solo instrument, of gelayerd in overdub met zichzelf kan je er wel wat mee. Ook fx reageren goed met de MB als bron geluid, zeker als je de sliders van de osc mixer minimaal open zet maar op onbegrijpelijke wijze klinkt ie voor geen meter in combinatie met welke andere synth dan ook. Raar karakter.
 
Is 'karakterbak' niet weer heel erg persoonlijk? Ik heb bv niet zo veel met de Moog-sound. Klasbakken hoor, maar ik kan er weinig mee omdat je altijd direct met dat Moogsausje zit, waardor het weinig 'eigen' wordt (en ja, dat zegt alles over mij en niks over Moog). Ik denk dan qua karakter meer aan de MS10 of MS20 en qua poly aan iets Oberheims.

Dat de Iridium of Quantum geen eigen karakter zouden hebben, boeit me ook helemaal niet. Het zijn juist de bijna onbeperkte mogelijkheden en variaties die me aantrekken. Zelfde als met Wavestate of Modwave. Karakter is wat je er zelf aan geeft

Maar als 'karakterbak' betekent: herkenbaar, dan scoort wmb Moog hoog qua analoog (en de DX7 qua digi). Maar in dat geval lijkt me de 303 de grootste karakterbak.
Met die omschrijving is karakterbak niet persoonlijk, maar wel of het karakter je aanspreekt. Die moog sound is juist het karakter van die synths, maar dat maakt niet dat je het mooi hoeft te vinden.
 
Dit vind ik wel een leuke, want ondanks je kritiek op de Waldorfs zou ik l, als eigenaar van de quantum mk1, deze opmerking 1 op 1 toepasbaar vinden (behalve dat 'analoge' dan :D) ook op die synths.

Ik voel helemaal niet de neiging om de waldorfs te verdedigen hoor, en jou mening is de jouwe en daar heb ik ook helemaal geen kritiek op of zelfs een eigen mening over... maar ik ben wel benieuwd waar de verschillen volgens jou dan in zitten als je Quantum/Iridium vergelijkt met de One.

Als dat dat enkel zit in dat "kille" geluid (dat geld, denk ik, toch ook op de quantum voornamelijk voor de init patches en/of onvoldoende geprocesste geluid.), dan zou je beide bakken toch als even karaktervol/karakterloos omschrijven? En hebben deze synths gewoon een andere rol in de studio?
Maar eerlijk is eerlijk... ik heb nog nooit een Moog live gehoord :)
Ik zie het verschil vooral in dat je geluiden als de Quantum produceert ook wel uit de meeste deftige plugins* kunt halen, terwijl de Moog One sounds kan produceren die nergens anders uitkomen en in die zin wel weer uniek zijn. Maar daar gaat het niet vanzelf door lukraak een initpatch te kiezen en aan wat knoppen te draaien zoals bij een Prophet-10 of OB-X8.

* Tikje gechargeerd wellicht
 
Dat karakter van de DX7... is de herkenbaar heid van de DX7 niet stiekum gewoon de herkenbaarheid van de presets die je echt overal tegenkomt?

Of telt dat gewoon?

Of heeft ie wel echt een eigen geluid ook buiten de herkenbare presets?
 
Back
Top