Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

Ja zit wat te grappen.

Maar ja ik woon op 11 minuten van Schiphol.. heb er kwa geluid 0 last van gezien de start landing. Maar door dit DE hub van Europa te maken haal (inhaleer) je wel wat binnen.

Ik kies bij voorkeur de trein. Veel relaxter

P.s. Lees nu Samsung AI boom en omzet. Nu voor het eerst in geschiedenis staken Samsung medewerkers
 
Nog iets. De CO₂-uitstoot van Google is door AI het afgelopen jaar met 13% gestegen. En sinds 2019 zelfs met 48%. Dan doe je aan de ene kant je best, en vliegen de tientallen procenten er aan de andere kant kneiterhard uit.
Nou geloof ik best dat Google een hoop uitstoot maar zonder context zeggen deze getallen niet zoveel. Mogelijk heeft Google veel gedaan om het slechts dit te laten zijn of was hun vertrekpunt erg goed waardoor 48% daar relatief meevalt tov andere.
 
Nou geloof ik best dat Google een hoop uitstoot maar zonder context zeggen deze getallen niet zoveel. Mogelijk heeft Google veel gedaan om het slechts dit te laten zijn of was hun vertrekpunt erg goed waardoor 48% daar relatief meevalt tov andere.
Dit valt wel in de lijn der verwachting zonder 100% facts te kunnen bemachtigen.

Internet, crypto mining. Mega bestanden. Quantum.
 
Nog iets. De CO₂-uitstoot van Google is door AI het afgelopen jaar met 13% gestegen. En sinds 2019 zelfs met 48%. Dan doe je aan de ene kant je best, en vliegen de tientallen procenten er aan de andere kant kneiterhard uit.
Wereld redden is een illusie, enige wat help is minder mensen op de wereld zo dat er minder vraag is naar grondstoffen.

Ik zou niet durven beweren dat ik het beter doe dan anderen, maar het frustreert me wel dat het vaak erg ingewikkeld is om uit te maken waar je nu wel en niet goed aan doet en dat het de meeste mensen (althans, die ik zie/hoor) geen moer interesseert. 'Na mij de zondvloed' en 'Het zal mijn tijd wel duren'.
Vooral die laatste was het adagium van mijn ouders en ze hadden in zekere zin gelijk. Het zal hun tijd wel duren. De mijne niet meer vrees ik.

Als ik dan een artikel lees met daarin het nieuws dat er inmiddels aantoonbaar minder planten en bloemen bloeien kan ik daar wel enigszins moedeloos van worden.

Veel mensen is een probleem, maar een ander probleem wat mij betreft is dat zelfs de mensen die zich bewust zijn en vinden dat er oplossingen moeten komen vooral vinden dat anderen daarvoor moeten zorgen. Laat ik daarmee

Een paar weken geleden leidde dat tot het volgende....
Het had eigenlijk een nummer moeten worden, maar mijn stem paste niet bij de muziek.
Het luchte in ieder geval op.

 
Dit valt wel in de lijn der verwachting zonder 100% facts te kunnen bemachtigen.

Internet, crypto mining. Mega bestanden. Quantum.

Klopt helemaal en ik ken de details ook niet. Op termijn voorspellen ze dat de uitstoot door AI ook afneemt. Maar... die datacenters vreten stroom en zuipen water. En de hele wereld (vergeef me de generalisatie) zit nu lekker te AI'en. Dat zie je wel in de cijfers.

En dat het de meeste mensen (althans, die ik zie/hoor) geen moer interesseert. 'Na mij de zondvloed' en 'Het zal mijn tijd wel duren'.

Dat zit gewoon in de mens. Als we mogen kiezen tussen gemak en verstand valt de keuze voor 99 van de 100 mensen op gemak. Ook als het slecht voor ons is. Bijvoorbeeld bij privacy, voeding etc. Daarom zouden er veel duidelijke grenzen moeten zijn. We kúnnen het zelf niet.

Terug ontopic. Ik koop graag bij partijen die ik sympathiek vind. Van de week een set plugins van Kilohearts, omdat hun video's op YouTube top zijn (en ik een zwak heb voor Scandinaven). Dat is iets wat ik wél kan doen. Om dezelfde reden probeer ik ook koopjesmarkten zoveel mogelijk te vermijden, zowel offline als online. Dat scheelt weer onnodige aanschaffen onder tijdsdruk, omdat het eventjes lekker voelt.
 
Laatst gewijzigd:
Een paar weken geleden leidde dat tot het volgende....
Het had eigenlijk een nummer moeten worden, maar mijn stem paste niet bij de muziek.
Het luchte in ieder geval op
Ik heb me ook eens laten inspireren door het thema, leverde deze track en video op. In elk geval intens genoeg gebleken voor een 18+ slotje van YouTube :D aardig detail, eerste beelden Covid-19 ztten er in, maar nog voordat het hier was....

 
Ik zou niet durven beweren dat ik het beter doe dan anderen, maar het frustreert me wel dat het vaak erg ingewikkeld is om uit te maken waar je nu wel en niet goed aan doet en dat het de meeste mensen (althans, die ik zie/hoor) geen moer interesseert. 'Na mij de zondvloed' en 'Het zal mijn tijd wel duren'.
Vooral die laatste was het adagium van mijn ouders en ze hadden in zekere zin gelijk. Het zal hun tijd wel duren.
ik maak me geen zorgen hoor. De aarde overleeft ons wel. Het helpt om de mensheid niet te zien als t middelpunt. We zijn maar een plaag.
 
We beschouwen onszelf als een soort halfgoden die recht hebben op leven, gezondheid en welvaart, maar in de praktijk vreten we de aarde kaal als een bijbelse plaag sprinkhanen. Uiteindelijk zal het deel van de mensheid die op het juiste stukje aarde geboren is misschien 2-3 eeuwen lol gehad hebben, en dan is de koek waarschijnlijk wel een beetje op. Kunnen we weer terug naar jagen en verzamelen. Maar maakt niet uit, want vroeger was alles beter, toch? :D
 
ik maak me geen zorgen hoor. De aarde overleeft ons wel. Het helpt om de mensheid niet te zien als t middelpunt. We zijn maar een plaag.

Ik ook niet om mezelf en kinderen heb ik niet, maar het verbaast me soms wel dat het hebben van kinderen blijkbaar geen reden is om je meer te bekommeren om hun erfgoed.
 
Om iets moreel verantwoord te kunnen doen moet je eerst ook vast stellen welke uitgangspunten voldoen aan moreel verantwoord handelen.

Neem je het millieu als uitgangspunt of een meer eerlijke verdeling van welvaart.
De invloed op je psyche of dat van een ander door materialistisch handelen is ook niet iets waar iedereen aan denkt.

Moreel verantwoord handelen betreft meestal maar een klein stukje, een stukje waar je je goed bij voelt, maar er zitten altijd bij-gevolgen aan die onwenselijk kunnen zijn.

Ik bedoel, ik kan biologische maatschappelijk verantwoordelijke geteelde cacao bonen kopen, maar hoe komen die hier ? Met de boot ? Die boot stoot een partij rotzooi uit, is dat dan moreel verantwoord om die cacao bonen te kopen? Ik kan er ook voor kiezen om ipv die cacao bonen maar een glaasje water te drinken, maar dan verdient die boer in Afrika weer niets.. Je zal dus altijd moeten kiezen uit meerdere 'kwaden'. De meeste mensen zijn tevreden met het op 1 of enkele punten moreel verantwoordelijk bezig te zijn geweest, maar dan zijn we er nog niet. Net zoals Biologisch vlees eten nog steeds betekent dat er dieren worden vermoord, en ga zo maar door.
 
Nou wat jij beschrijft geeft ook aan dat het eigenlijk niet aan de consument kan/mag liggen. Tenzij je 3 uur per dag aan econometrie en milieu schade wilt berekenen bij elke aanschaf.
 
Dat bedoel ik niet, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Maar de grootste stappen worden gemaakt dmv de wet.
Sterker nog, ik ben van mening dat de wet zo'n beetje het grootste goed is wat er bestaat, het bepaalt hoe we met elkaar moeten omgaan.
Nu zeg ik niet dat de wet perfect is, dat zeker niet, maar als we als mensheid een doel hebben in het leven dan zou het doel moeten zijn om te leren hoe we met elkaar moeten omgaan en daarnaar handelen. De wet is een van de pogingen om dat te regelen, hiernaast heb je natuurlijk nog zaken als geloof, ethiek, en weet ik veel wat nog meer. Allemaal goed bedoelde pogingen om de mensheid naar een beter / hoger niveau te tillen. Helaas werkt niet iedereen even goed mee.
 
Ja maar sommige mensen bedoelen het goed en kopen Unilever producten omdat ze het als Nederlandse kwaliteit zien. Niet iedereen kan of heeft tijd om dat te zien en op school leer je dat ook niet meer denk ik? Ik heb nog een school tuintje gehad.

De Trias politica staat sowieso onder druk. Gelijk hebben en krijgen is een ding. Het probleem begint al bij een simpel geschil en de meeste geen 1000,- liggen om binnen 2 dagen ergens een advocaat op te zetten.
 
Maar de grootste stappen worden gemaakt dmv de wet.

Ik ben het met je eens, maar met een omweg kom je dan toch weer terug bij de consument, want wie kiezen de wettenmakers?
Met de huidige tendens in Europa stemt dat mij niet heel erg hoopvol eerlijk gezegd.
 
Uiteindelijk is het een sociologisch probleem. Voor verreweg de langste tijd dat mensen bestaan leefden we in vrij kleine groepen, pas na de Neolithische Revolutie veranderde dat. En dat is nog niet zo heel lang geleden. Door de beschikbaarheid van meer, maar niet beter, voedsel kwamen er steeds meer mensen bij die de neiging hadden op een bultje te gaan wonen. Pas toen kwam de noodzaak van wetten e.d. omdat de samenleving complexer werd. En ik denk dat die samenleving met wetten en regels in de kern tegennatuurlijk is, de mens is simpelweg van nature niet erg geschikt om in zo'n samenleving te functioneren. Problemen op dat vlak zullen we hoogstwaarschijnlijk dan nog heel lang blijven houden.
 
Ik ben het met je eens, maar met een omweg kom je dan toch weer terug bij de consument, want wie kiezen de wettenmakers?
Met de huidige tendens in Europa stemt dat mij niet heel erg hoopvol eerlijk gezegd.

We hebben nog een lange weg te gaan, maar vergelijk de huidige tijd met de middeleeuwen, dan zijn we er hier en daar toch wel wat op voorruit gegaan, maar dit is een proces van duizenden jaren.
 
Uiteindelijk is het een sociologisch probleem. Voor verreweg de langste tijd dat mensen bestaan leefden we in vrij kleine groepen, pas na de Neolithische Revolutie veranderde dat. En dat is nog niet zo heel lang geleden. Door de beschikbaarheid van meer, maar niet beter, voedsel kwamen er steeds meer mensen bij die de neiging hadden op een bultje te gaan wonen. Pas toen kwam de noodzaak van wetten e.d. omdat de samenleving complexer werd. En ik denk dat die samenleving met wetten en regels in de kern tegennatuurlijk is, de mens is simpelweg van nature niet erg geschikt om in zo'n samenleving te functioneren. Problemen op dat vlak zullen we hoogstwaarschijnlijk dan nog heel lang blijven houden. 7
Wetten en regels zijn zeker tegennatuurlijk maar met een groeiende wereldbevolking kunnen we niet zonder. Als we nu alle wetten en overheden afschaffen dan wordt het een totale anarchie. In ieder geval voor een flinke tijd, tot er weer behoefte aan overheden en wetten ontstaat.

Het grootste probleem zoals ik het zie is 'de wil'. We willen te veel en we willen te veel niet. Als we niks zouden willen, dan hadden we ook niks nodig, en dan ging er ook niks mis, want niemand zou het anders willen.
 
Back
Top