Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

Ik support meestal de "local"
Maar als het om dit soort setjes als de eerste post gaat en het is gewoon hetzelfde spul als van Conrad dan ga ik gewoon voor de goedkoopste, ook als dat Ali Express is.

Sowieso bepaal ik waaraan en aan wie ik het door mij verdiende geld uitgeef en het boeit me echt geen reet of het moreel verantwoord is.

Medelijden met ondernemers heb ik ook niet, zelfs als het wat minder gaat ( velen lopen al te zeiken dat het slecht gaat en ze bijna dood gaan als ze een cent minder hebben verdiend en ondertussen zie je ze met het geld smijten, belastingaftrek hier en daar en zo kan ik nog wel ff doorgaan)
 
Probleem is wmb niet zozeer waar iets wordt gemaakt, of dat andere landen andere mores hebben, maar of het spul zelf betrouwbaar is. Zeker met elektrische apparatuur. Of dat je bv bij soldeertin niet weet of er geen in Europa verboden stoffen inzitten terwijl je er boven zit te dampen.

En daarom haal ik lekker loodhoudende soldeertin uit China, dat werkt tenminste fatsoenlijk
 
Kwa ondernemers. Alleen degene die in een huurpand zitten daar heb ik wel compassie mee. Verkoop je sinasappelen verdien je sinasappelen. Even grofweg.
Daarnaast betalen ze meer belasting dan grote bedrijven met constructies.
 
Ik gebruik alles, als ze hebben wat ik wil dan ben ik klant.
Als meerdere het hebben dan de goedkoopste.

Dus kom vaak bij Aliexpress uit.

Lieft spring ik op de fiets en ga het halen, maar alle lokale electronica boertjes zijn verdwenen.... De kleintjes zijn fiscaal doodgeklopt
 
Kwa ondernemers. Alleen degene die in een huurpand zitten daar heb ik wel compassie mee. Verkoop je sinasappelen verdien je sinasappelen. Even grofweg.
Daarnaast betalen ze meer belasting dan grote bedrijven met constructies.
Ach waarom zou je geen compassie hebben met ondernemers die bakken met geld verdienen? Die verdienen dat doorgaans ook niet vanaf dag 1 en hebben vaak flink wat risico gelopen en tijd geïnvesteerd om op een bepaald punt te komen. Bedrijven die slecht zijn voor personeel etc snap ik maar genoeg waarbij dat niet aan de orde is. Er zit vaak ook een keerzijde aan zoveel geld verdienen waar je waarschijnlijk niet mee wilt ruilen.
 
In China pakken ze het slim aan. Zo'n Temu sluit fabrieken rechtstreeks aan op zijn platform en snijdt alle tussenpartijen weg. Daardoor zijn de prijzen zo laag. Maar daardoor is er ook totaal geen kwaliteitstoezicht en kun je met je nieuwe föhn ook maar zo je kapsel in de hens steken. Of blijken er kankerverwekkende stoffen in het kinderspeelgoed te zitten. Privacy en dat soort 'details' doen ze ook niet aan.

Onlangs dreigde Polen trouwens Temu offline te halen, als het platform niet aan de Poolse kwaliteitseisen zou voldoen. Toen bleek dat ineens wel te kunnen. Ze proberen het dus gewoon.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben een ondernemer en een zeikerd. :D

Perfecte combinatie overigens.
 
Ja, daarnaast worden veel 'premium' electronica producten van gerenommeerde merken ook in China of andere landen gemaakt die het niet zo nauw nemen met milieu, mensenrechten en arbeidsomstandigheden. Of het wordt wel in de EU of US gemaakt, maar zijn de componenten die erin zitten alsnog Chinees. Ik probeer zelf vooral weg te blijven bij het kopen-om-het-kopen spul (rotzooi waar je uiteindelijk niets mee doet) en de obvious lage kwaliteit knockoffs, beetje het wegwerpgebeuren tegengaan. Verder heb ik niet de illusie of ambitie om 'de wereld te redden', dat is toch hopeloos.
Wereld redden is een illusie, enige wat help is minder mensen op de wereld zo dat er minder vraag is naar grondstoffen.
Anders kunnen we ons luxe leven niet zo door gaan!
En buiten dat al die oorlogen is nou ook niet bepaald goed voor met milieu.
 
Wereld redden is een illusie, enige wat help is minder mensen op de wereld zo dat er minder vraag is naar grondstoffen.
Anders kunnen we ons luxe leven niet zo door gaan!
En buiten dat al die oorlogen is nou ook niet bepaald goed voor met milieu.
eigenlijk zouden ze voor het milieu gewoon weer met zwaarden moeten gaan rond steken :P minder lucht vervuiling en minder mensen
stiekem is china in dat opzicht in hun oorlog met indie best goed bezig... die mogen alleen knuppels enzo gebruiken om escalatie te voorkomen

verder is het (helaas) een illusie inderdaad, mogen wij dit of dat plastic niet meer maken volgens bepaalde regels dan vliegen ze het wel uit china binnen nog goedkoper voor de bedrijven en nog vervuilender met vlieg verkeer... you go europe :stupid
 
Zojuist brievenbus pakketje gevonden via Ali, afzender uit Schiedam.. Zag dat merken zoals Doukaudio inmiddels ook duitse distributeur hebben.
 
Wijzen naar anderen is o zo gemakkelijk, ik kijk liever naar wat ik zelf kan doen. Dat sluit ook beter aan op de OP.
 
Back
Top