Hoe je oren beschermen bij n jam / experimenteren?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
10.011
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik heb een probleem met mijn rechteroor. Het heeft een flinke dosies herrie gekregen... Ik heb dinsdag zitten jammen thuis en een toetsencombinatie op de MODER DR2 (shift + fader) stelt t volume in per instrument. Nu heb ik dat een paar keer per ongeluk gedaan, de shift toets dient vaak om de knoppen hun 2e functie te geven.
Ik had een hoofdtelefoon op.
Bestaat er een soort van limiter die ik kan gebruiken op de hoofdtelefoon? Een dakje dat ik er tussen zet speciaal voor dit soort issues? Ik prik soms op verschillende plaatsen in, op mixer, audio interface of op de mackie big knob. Dus iets dat mee verhuisd met me in de kamer zou handig zijn (hoeft niet absoluut)

Ivm mijn oor: ik ga vanavond niet naar een dj set kijken, maar heb maandag wel ticket voor een favo band... Mijn oor heeft soms al last van middelmatige volumes sinds dinsdag. Ik heb als ik uitga altijd oordoppen bij die ik inprik als er weer eens iemand in je oor zijn verhaal kwijt moest die denkt dat je 15m verder staat. Mijn oren trekken dat echt niet meer.
 
Oordoppen beter de hele avond in doen en niet pas als iemand in je oor tettert ;)

Voor de studio zou ik er een limiter tussen zetten, maar zou ook niet weten welke.
 
Ik doe de avond enkel zonder oordoppen als mijn favo muziek passeert en de klank ok is. Verder zet ik me normaal in t midden vd zaal. Dat verhaal was beeldspraak :)

Ik dacht misschien een rodec limiter te kopen… niemand wil dat nog dus betaalbaar…
 
Herkenbaar. Mijn toch al rotte oren hebben geregeld een flinke opdoffer gekregen door wat unhappy accidents. Eigenlijk is het best een limiter op de master inserts op een mixer. Nu heb ik geen grote mixer meer maar mijn rack submixert heeft wel limiting per kanaal.

Als ik monitor via mijn audio interface gaat het al via een compressor/limiter in de doos dus daar is dan geen probleem.
 
Ik heb contact met die verkoper en pik morgen als t meezit die rodec limiter op. Die dient om discotheken dj's in de tang te houden, op hoge kwaliteit. Dus ik denk dat 't een goede is qua specs. Die komt dan na de master out op de mixer. In hoeverre dat gaat opleveren wat ik wil moet ik testen.
 
Ik doe de avond enkel zonder oordoppen
Wat voor oordoppen heb je? Ik weet natuurlijk niet hoe jij muziek beleeft, maar met fatsoenlijk op maat gemaakte doppen met 15db demping kan ik de hele avond EN genieten van de muziek EN van mijn gesprekspartners. Hoewel dat laatste niet zou hoeven natuurlijk :). met die doppen is de muziek zelfs fijner om te luisteren (concert/club volume) dan zonder.
 
Ik heb alpine setjes van baxshop. Ik heb wegwerp. En ik heb op maat gemaakte irritante krengen die ik nooit draag wegens bloed irritant. Als je beweegt maken ze nl geluid in je oor of zoiets. Zijn van t werk en niemand draagt ze want ellende

Als je naar de prodigy gaat luisteren klinkt t ellendig met alpine. Je hoort enkel veeel te veel laag, zeker hun recenter werk na fat of the land. Het was zo slecht dat ik ze niet meer gedempt hoe te horen. En ongedempt was te luid. Bij andere concerten is t minder uitgesproken. Maar mooi is t nooit
 
Bestaat er een soort van limiter die ik kan gebruiken op de hoofdtelefoon? Een dakje dat ik er tussen zet speciaal voor dit soort issues? Ik prik soms op verschillende plaatsen in, op mixer, audio interface of op de mackie big knob. Dus iets dat mee verhuisd met me in de kamer zou handig zijn (hoeft niet absoluut)

NEE!

Een limiter maakt het alleen maar erger.

Het enige wat werkt is de volume knop naar beneden draaien.


Uitleg:
Als je kijkt naar de hoeveelheid energie van een sinus tov een blokgolf met hetzelfde niveau, dan zit er in de blokgolf 2x zo veel energie.
Een limiter maakt van een sinus een "meer blokgolf" vorm.
Absoluut niet doen.



Een hoger geluidsniveau is niet beter dan een lager geluidsniveau, het is alleen harder.
Maar mensen denken altijd dat harder ook beter is.
Mensen horen de meeste details bij een SPL van 70dB, zet je het harder, dan hoor je juist minder.


Een tip van Laidback Luke is dat als je het geluid harder wilt zetten, zet het dan juist lager.




Earplug tip:
Ik gebruik al jaren deze Moldex Spark Plugs Wegwerpoordoppen - 200 paar kopen?
Ze dempen heel neutraal en je kan er prima mee slapen.
 
Ik zet mijn hoofdtelefoon/muziekboxen nooit erg hard. Maak al heel lang muziek maar daardoor daar waarschijnlijk geen gehoorschade of tinnitus aan overgehouden.
Het is ook niet nodig denk ik zelf. Oren wennen gewoon aan een volume. Het is misschien een erg simpel maar werkt wel (bij mij althans)
 
NEE!

Een limiter maakt het alleen maar erger.
We zullen zien. Ik heb de rodec begrenzer in huis net. Die dient er speciaal voor om dj’s niet over n ingestelde limiet te laten gaan en komt na de mixer voor de amp. Het is dan vermoedelijk ook geen standaard limiter
 
Wat voor oordoppen heb je? Ik weet natuurlijk niet hoe jij muziek beleeft, maar met fatsoenlijk op maat gemaakte doppen met 15db demping kan ik de hele avond EN genieten van de muziek EN van mijn gesprekspartners. Hoewel dat laatste niet zou hoeven natuurlijk :). met die doppen is de muziek zelfs fijner om te luisteren (concert/club volume) dan zonder.
Eens met goede oordoppen is het eerder beter dan slechter. Ik heb zelf de 25db filters in. Daarmee is alles echt nog goed te volgen. Het staat toch vaak harder overal dan je denkt. Heb ook een db meter op mijn telefoon.
 
ik heb eens een dagje les PA gehad en 't kwam er op neer dat er zoveel regeltjes met uitzonderingen zijn dat ze nog nooit zo luid legaal hebben mogen spelen, als de gig groot is. Moet zeggen dat applaus en geroep gefluit tussen nummers me t ergste is. Daar word ik zonder oorbescherming vechtensklaar van.

Ik heb 3 setjes Alpine, ik gebruik ze altijd, het zijn de minst slechte die ik heb getest. Ik heb ze in mijn auto's liggen en altijd in mijn jeans.
 
Volumeknop naar links draaien, geen limiter voor nodig. Zeker met koptelefoon echt uitkijken voor schelle tonen die veel te hard staan. Wel echt apart dat je t met een limiter wilt oplossen :/
 
Als ik aan de andere kant vd studio sta met n bedrade hoofdtelefoon, aant opnemen is een wandeling naar de volume knop geen optie en altijd te laat.
 
Als ik nog niet weet wat er uit de koptelefoon gaat komen wat volume betreft zet ik de schelpen niet precies op mijn oor maar ergens boven mijn oor op mijn achterhoofd. Dat doe ik voornamelijk bij telefoon als ik bijvoorbeeld in de wacht kom te staan. Als het moment daar is, dan is het suppersnel te herstellen om ze precies op je oren te zetten. Zo schuif je de Koptelefoon en niet het volume.
 
NEE!

Een limiter maakt het alleen maar erger.

Het enige wat werkt is de volume knop naar beneden draaien.

Voor je algemene gain staging heb je wel gelijk denk ik, maar waar een limiter wel goed voor is om extreme pieken weg te nemen. Dat is echt veel schadelijker voor je oren dan een relatief hoog geluidsniveau of druk voor wat langere tijd.
 
een wandeling naar de volume knop geen optie en altijd te laat

Misschien jezelf de reflex aanleren van onmiddellijk dat ding van je hoofd zetten, zodra het hard gaat. Da's soms niet het eerste waar je aan denkt.

En niet in of-of-termen denken. Gewoon zachter zetten, én een limiter. Uiteraard het normale niveau ruim onder de threshold van de limiter, hij hoeft niet mee te doen met het muziekmaken, lijkt me.

Dan zou je in elk geval meer safe moeten zitten.

Beter maak je gewoon normale muziek :D;)
 
Ik route fx naar zichzelf en soms gaat t gewoon ff fout. Soms is feedback die ducked als de kick komt gewoon moddervette techno
 
Back
Top