DX7 condensator

DACman

Nieuwkomer
Lid sinds
12 juli 2022
Berichten
11
Locatie
Zuid-Holland
Voor de reparatie van mijn Yamaha DX7 (1e type) moet ik de RIFA condensator vervangen. Ik kom alleen een hoop tegenstrijdige informatie tegen wat een goede vervanger is.


1720180065248.jpeg


Het betreft C1 in dit schema. Aangezien hij parallel staat aan de hoofdschakelaar maakt het niet uit of hij fail-open of fail-closed is. Maar ik geef zelf de voorkeur aan fail-open omdat hij anders de hoofdschakelaar kan gaan overbruggen.

1720180402570.png


Iets zoals op deze foto zou ideaal zijn voor de originele look. Zit ik dan vast aan een film condensator?
Synthchaser is geen optie vanwege de verzendkosten.

Ik sta ook open voor alle andere tips betreft (preventief) onderhoud.

Alvast bedankt!
 
Volgens mij is het altijd film. Als je maar een X2 exemplaar koopt in ieder geval. En je hoeft ze zeker niet uit het buitenland te halen, ze worden vrijwel overal verkocht voor minder dan een euro. Zoek in dit geval naar 22nF, want in Europa gebruiken we meestal niet 0,022uF.
 
Je zou de afstand tussen de pootjes nog evenentueel kunnen opmeten
 
Volgens mij is het altijd film. Als je maar een X2 exemplaar koopt in ieder geval. En je hoeft ze zeker niet uit het buitenland te halen, ze worden vrijwel overal verkocht voor minder dan een euro. Zoek in dit geval naar 22nF, want in Europa gebruiken we meestal niet 0,022uF.
Het advies is dus een condensator die fail-short doet? Dus dat hij in geval van falen de hoofdschakelaar gaat overbruggen?
 
hier had ik nog niet eerder van gehoord bij condensators, maar wel iets om rekening mee te houden.
Staat dat op de condensator aangegeven, of het een fail-open of fail-short type is,
en met welk symbool of tekst.
 
Laatst gewijzigd:
hier had ik nog niet eerder van gehoord bij condensators, maar wel iets om rekening mee te houden.
Staat dat op de condensator aangegeven, of het een fail-open of fail-short type is,
en met welk symbool of tekst.
Op de nieuwe die ik op het oog heb staat duidelijk X2. X is fail-short
Y is fail-open. Op de oude staat een Y, maar dat is toeval lijkt het. Want de verhalen van anderen zijn roken + synth gaat niet meer uit.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn redenatie is nu dat je fail-short (X) wil. Je merkt dan aan het gedrag van je schakelaar (synth kan niet meer uit) dat er iets mis is met de condensator, zodat je hem kan vervangen. De synth gebruiken met de schakelaar uit is dan wel weer gevaarlijk, omdat dan alle stroom door een defecte condensator gaat. Bij een fail-open zou je niks merken van een defecte condensator en kan je uiteindelijk brand krijgen.
Ik heb dit alleen nog niet ergens kunnen bevestigen.
 
als de schakelaar uit staat, en de condensator geeft een kortsluiting,
dan moet alle stroom van de DX7, 40 watt, door die condensator.
das geen feest ;+)
 
Ik wist niet dat de dx7 zo'n zuiper was. Veel van mijn synths zijn <10W. De Neuron lust er wel watt van.

Die Rifa's (en andere merken) kunnen roken als ze gaan, niet normaal. Hele winkel vol rook!
 
Is die synth chaser geen WIMA cap? Zoiets :


Ik dacht eigenlijk dat dit een soort "snubber" cap was om de switch te beschermen maar RFI zou ook kunnen ...
 
Lijkt echt wel op rifa qua looks. Ik heb al wel wat vervangen op revoxjes en eentje had brandschade. Gewoon weggesmolten isolatie, bloot koper bedrading
 
Lijkt echt wel op rifa qua looks. Ik heb al wel wat vervangen op revoxjes en eentje had brandschade. Gewoon weggesmolten isolatie, bloot koper bedrading

Ja die originele is een RIFA Y cap , die blijkbaar volgens een productiefout toch in sluiting gingen en opfikken. Die synthchaser en sommige andere verkopers bieden precies een Wima Y2 cap aan als vervanger. Zoals Guido al aangeeft kan je beter een Y cap gebruiken . Het X of Y zijnde van een cap is in hun specifieke situatie wel belangrijk! Moest je dat niet zo goed kennen moet je dat maar eens googlen.
 
Ja die originele is een RIFA Y cap , die blijkbaar volgens een productiefout toch in sluiting gingen en opfikken. Die synthchaser en sommige andere verkopers bieden precies een Wima Y2 cap aan als vervanger. Zoals Guido al aangeeft kan je beter een Y cap gebruiken . Het X of Y zijnde van een cap is in hun specifieke situatie wel belangrijk! Moest je dat niet zo goed kennen moet je dat maar eens googlen.
Ah dat verklaart het. Mijn condensator blijft duidelijk geleiden, maar dat komt dus door een productiefout.
Heb jij enig idee waarom ik berichten ben tegengekomen dat het absoluut een X2 moet zijn?
 
Stomme line filter, lekker belangrijk.

Het is zondag en ik heb een Kater...

Zou die cap in de vuilbak gooien, synth dichtmaken en op spelen.
Zit daar niet om je dx7 beter te maken maar om aan de oude europese RFI regelgeving te voldoen.
 
Back
Top