Een synth op basis van magnetische versterkers?

Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar wat ik gemerkt heb is dat de transformators uit mijn voorraadje die ik heb getest met gelijkstroom of laag frequente wisselstroom wel zijn te verzadigen maar dat dat voor hogere audio frequenties niet meer lukt. Ik vermoed dat je daar speciale (zelf gewikkelde?) ringkerntransformators voor nodig hebt. Maar zonder precieze gegevens wat voor transformators dat dan moeten zijn heb ik daar geen zin meer in. De kans dat het op de gok dan nog niet werkt lijkt mij te groot.
 
Vermoedelijk dus een trafo met dun, Permalloy-achtig kernmateriaal. Om te proberen zou het leuk zijn als je een stuk van dat materiaal als tape kan bemachtigen, om te zien of je daarmee in de goede richting komt.
 
Vermoedelijk dus een trafo met dun, Permalloy-achtig kernmateriaal. Om te proberen zou het leuk zijn als je een stuk van dat materiaal als tape kan bemachtigen, om te zien of je daarmee in de goede richting komt.

Als tape? :?
 
Dit?


Nog een vraagje over Falstad: kun je ook een audio bestandje als input gebruiken?
 
Kijk ook even hier:


Dunne folie, ipv. tape. Zie ook de tabel met de permeabiliteit op hogere frequenties. Ze zeggen voor dit materiaal: "For frequency bands below 150kHz, PC2S products with thicknesses of 50μm and 30μm for high sensitivity are recommended." Aluminiumfolie (van de Aldi, die heb ik hier liggen :D) is 13μm dik, om een idee te krijgen. Iets dikker dan wat ze zeggen, daar kom je waarschijnlijk wel mee weg, 30kHz is best een stukje lager dan de 150kHz die ze hier noemen. Maar iets dergelijks, als folie of tape, is vermoedelijk de weg te gaan voor deze toepassing.
 
Lijkt me gaaf om te kunnen:

Maar mijn 2cents, als je de kern met staal of een magneet voed via een mechanisme dan krijg je toch ook versterking tijdens het in en uitschuiven?

 
De praktische bouw van zulke geschikte transformatoren is kennelijk iets voor mensen met gouden handjes. Daar waag ik mij niet aan.

Aangepaste simulatie:

 
Heb wat audio bestandjes geprobeerd, en voor gitaar klinkt het niet gek. Niet revolutionair maar voor een pedaalje goed te gebruiken. Helaas heb ik geen geschikte vrije audio bestandjes, maar als iemand wil horen hoe het klinkt post hier dan een eigen audio wav bestandje, dan haal ik 'm er doorheen. Als je weet hoe Falstad werkt kun je het ook zelf doen. De mate van vervorming kun je regelen met de slider rechts.
 
voor gitaar klinkt het niet gek. Niet revolutionair maar voor een pedaalje goed te gebruiken.

In plaats van met echte trafo's enzo dan maar het principe met wat elektronica simuleren om tot een vergelijkbaar resultaat te komen?
 
In plaats van met echte trafo's enzo dan maar het principe met wat elektronica simuleren om tot een vergelijkbaar resultaat te komen?

Ja - dat lijkt mij haalbaar. Of met een hardware of sofware modular (zoals VCV-rack). In principe is het heel eenvoudig:

Neem 4*arctan(abs(input+DC)) en stuur het resultaat nog even door een HPF om de gelijkstroom component te verwijderen. De arcrtangens-functie komt overeen met soft distortion, en de absolute-functie kun je maken met bijvoorbeeld een bruggelijkrichter.

Dus input en DC door een summer, die som door een gelijkrichter, dat door soft distortion, dan wat versterking, en tot slot dan nog door een high pass flter.

Ik moet zelf zo weg, dus tot later...
 
Laatst gewijzigd:
Had er net ook al een OpAmp circuitje voor bedacht:

shot.png


Maar moet nu eerst nodig mijn hond uitlaten...
 
Wat is een zinnige en betrouwbare site om lid van te worden voor wat vrij te gebruiken samples en loops. Om wat te kunnen downloaden moet je tegenwoordig kennelijk overal een account nemen...
 
Heb toch een paar geschikte loops gevonden op SampleRadar:





En hier zijn ze nadat ze door mijn simulatie gehaald zijn:





Deze simulatie is gebruikt:

 
Back
Top