Een synth op basis van magnetische versterkers?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
6.110
Locatie
Zeist
In dit topic kwam het idee naar voren om een synth op basis van magnetische versterkers te bouwen. Of dat iets wordt staat nog te bezien, maar het project lijkt al wel interessant genoeg om een eigen topic te verdienen.

Dus bij deze geopend! 8)
 
Voor het overzicht plaats ik hier nog even het leesvoer dat genoemd is in het andere draadje, een korte inleiding:



De experimenten van Nyle Steiner (ja, inderdaad die van het filter):




En wat literatuur over het onderwerp, met meer diepgang:



Edit: nog eentje. :D

 
Laatst gewijzigd:
De Falstad simulatie lijkt te werken, maar zou dat eigenlijk niet moeten doen. De ideale travo bij de ingang zou de offset van de ingangsspanning moeten negeren, maar doet dat juist niet. Dat komt mij hier wel goed uit, maar ik begrijp het niet. :?
 
Nooit van gehoord. Van een versterker dan.
Wel van een verzwakker of regelaar wat met een transformator kan gedaan worden. Ook nog eens een speciale.
Versteren kan alleen met buizen of transistors/

Niet te snel iets onmogelijk noemen als je het niet begrijpt: in principe is het ook een regelaar. ;) Maar door een slimmigheidje kun je er toch een versterker van maken. Dat gaat zo: je regelt een extern aangeboden wisselspanning van een voldoende hoge frequentie met je audiosignaal plus offset zodat er over de "last" dan een met het audiosignaal gemoduleerde versie van de extern aangeboden wisselspanning komt te staan. Door dat gemoduleerde signaal vervolgens weer gelijk te richten en de rimpel te verwijderen krijg je (bij een juiste keuze van de spanningen en componenten) een versterkte versie van je audio input.
 
Ja ik snap het. Met een klein stroompje is het mogelijk een doorgang te regelen waar veel grotere stromen kunnen lopen.
In transformatorhuisjes werd zoiets al langer geregeld. Verder ben ik niet op de hoogte.
De wisselstroom wordt geregeld met een geringe gelijkstroom in een speciaal gewikkelde transformator.
Een voorbeeld dat ik op school zelf in de praktijk heb mogen zien en er aan mocht draaien met ampère meters die de uitkomsten weer gaven.
In een tijd waar de triacs in volop opkomst waren.
 
Ja ik snap het. Met een klein stroompje is het mogelijk een doorgang te regelen waar veel grotere stromen kunnen lopen.
In transformatorhuisjes werd zoiets al langer geregeld. Verder ben ik niet op de hoogte.
De wisselstroom wordt geregeld met een geringe gelijkstroom in een speciaal gewikkelde transformator.
Een voorbeeld dat ik op school zelf in de praktijk heb mogen zien en er aan mocht draaien met ampère meters die de uitkomsten weer gaven.
In een tijd waar de triacs in volop opkomst waren


Niet te snel iets onmogelijk noemen als je het niet begrijpt: in principe is het ook een regelaar. ;) Maar door een slimmigheidje kun je er toch een versterker van maken. Dat gaat zo: je regelt een extern aangeboden wisselspanning van een voldoende hoge frequentie met je audiosignaal plus offset zodat er over de "last" dan een met het audiosignaal gemoduleerde versie van de extern aangeboden wisselspanning komt te staan. Door dat gemoduleerde signaal vervolgens weer gelijk te richten en de rimpel te verwijderen krijg je (bij een juiste keuze van de spanningen en componenten) een versterkte versie van je audio input.


Heb je er zelf wel eens mee gewerkt?
 
Nee - ik kende magnetische versterkers alleen uit de boeken. En voordat ze hier op het forum weer opdoken heb ik ook nooit begrepen hoe ze werkten. Dat kwartje is bij mij pas gevallen door het lezen van een door Disharmonic geplaatste link.

Met een analoge computer heb ik op school nog wel gewerkt, en ook met een digitale computer die je in machinetaal (door middel van schakelaartjes) moest programmeren. Ja - we worden oud... :beard:
 
Moet/mag de oscillator ook electro magnetisch zijn? Want al een tijdje speelt de gedachte van een slechte transformator, slap gewikkeld en veel hum afhankelijk van je aanvoer 50/60hz, kun je dit dan niet gewoon voltage controleren en zo pitch creeeren?
 
Met feedback kun je een magnetische versterker laten oscilleren. Dat is in sommige gelinkte video's ook te zien. Dus dat lijkt mij dan de aangewezen weg voor een synth op basis van magnetische versterkers. Wat met magnetische versterkers kan, moet wat mij betreft ook met magnetische versterkers. Anders kun je immers net zo goed een gewone synth bouwen...
 
De Falstad simulatie lijkt te werken, maar zou dat eigenlijk niet moeten doen. De ideale travo bij de ingang zou de offset van de ingangsspanning moeten negeren, maar doet dat juist niet. Dat komt mij hier wel goed uit, maar ik begrijp het niet. :?

Oplossing (waarschijnlijk) gevonden:


Voor een ideale transformator groeit de primaire stroom bij een aangelegde gelijkspanning op lineaire wijze onbeperkt aan en dan krijg je secundair inderdaad een gelijkspanning als output. Dus heeft een offset in de ingangsspanning als in berichtje #2 effect op de rest van het circuit.
 
Nou nee - een ideale travo verstookt geen energie, en als je secundair ook niets aansluit gaat alle energie in het opgebouwde magnetische veld zitten. Wel wordt het dan problematisch om 'm later nog weer eens uit te zetten. :duivels:
 
Ik weet dat schermen kunnen stralen..

Wat gebeurt er als je een oude crt oscilloscoop z’n magnetische scherm straling versterkt/omzet?
 
Laatst gewijzigd:
Interessant, gedownload.. ik leer hier enorm van thx.

Maar jip en janneke, komt het erop neer dat je de EMF wilt beheersen?

Uit jou link:

"this electromagnetic radiation (which is
probably more dangerous than the electric portion) can penetrate just about anything. The
use of screen shields especially for computer monitors wills not totally reduce the effect of
the radiations from the screen because of the magnetic portion of the electromagnetic
radiation [16]. EMFs from TVs may be one of the biggest hazards in our home because
children often love to sit very close to the TV, exposing themselves to a steady flow of
harmful EMF"

Vanaf 2:10 wellicht interessant om mee te nemen.

 
Laatst gewijzigd:
Elektromagnetische velden hebben zowel een elektrische als een magnetische component. En elektromagnetische velden kunnen zich ook in de ruimte voortplanten. Daarom noemt men dat ook wel straling. Statische magnetische (of elektrische) velden kunnen zich niet voortplanten. Daarom spreekt men bij statische magnetische (of elektrische) velden ook niet van magnetische (of elektrische) straling.

Maar wat er wel of niet precies gevaarlijk is, daar ben ik niet deskundig in.
 
"this electromagnetic radiation (which is
probably more dangerous than the electric portion) can penetrate just about anything. The
use of screen shields especially for computer monitors wills not totally reduce the effect of
the radiations from the screen because of the magnetic portion of the electromagnetic
radiation [16]. EMFs from TVs may be one of the biggest hazards in our home because
children often love to sit very close to the TV, exposing themselves to a steady flow of
harmful EMF"

Het lijkt dat ze het vooral hebben over 'Bremsstrahlung', dit zal tegenwoordig bijna niet meer spelen, ouderwetse beeldbuizen zijn inmiddels een zeldzaamheid. Het effect is trouwens secundair, bij een beeldbuis komt er een beetje röntgenstraling vrij en dat komt omdat snelle elektronen afkomstig van het elektronenkanon hun snelheid verliezen als die botsen op het scherm aan de voorkant.
 
Even een proefopzetje gemaakt voor een oscillator met verschillende te kiezen tonen m.b.v. feedback:



Zoiets zou met een magnetische versterker ook moeten kunnen.
 
Back
Top