Cubase 12 external FX: mega irritant en fascinerend probleem volumeverschil

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.797
* overstap naar Cubase 12 gemaakt na heel veel jaren cubase 5 elke dage gebruiken
* alles valt wel mee voorlopig om mijn weg te vinden
* ook al external fx (voor outboardchain) gebruikt voorbij dagen en dat ging goed
....
TOT:
...
* vandaag - ik heb niet bewust settings veranderd - de return van mijn external fx loop veel zachter klonk dan de send
* uiteraard eerst basics getest zoals fx send/return volume (zie screenshot)
* uren (tja..) outboard gecheckt, routings gecheckt van mijn rme-kaart,enz... maar het bizarre is dat de external fx return echt wel op exact zelfde volume als de send toekomt in cubase (ook te zien op levels van mixer) en op het kanaal in kwestie, maar véél zachter klinkt. Ronduit bizar
* Op screenshots zie je met/zonder external fx loop en je ziet dat level zowel met als zonder even luid is (op misschien half db'tje na omdat ik screenshot heb gemaakt terwijl loop spelde)....maar klinkt dus VEEL zachter.
* absoluut niets met outboard of wat dan ook te maken want ook op mijn rme totalmix kan ik zien dat deze netjes op exact hetzelfde volume binnenkomt

Wie helpt? Heb dit probleem in 14 jaar cubase 5 niet 1 keer gehad.
 

Attachments

  • external fx uit.PNG
    external fx uit.PNG
    18,6 KB · Bekeken: 24
  • met external fx aan.PNG
    met external fx aan.PNG
    16,2 KB · Bekeken: 18
Hmm apart. Het is dus op elk kanaal hetzelfde? En wat als je een nieuwe routing aanmaakt, blijft het dan ook zo?
 
* op alle kanalen zelfde
* paar keer nieuw project aangemaakt
* computer gereboot (incl volledig afgezet)
* audiokanalen in cubase opnieuw aangemaakt
* external fx in studio routings opnieuw aangemaakt
* laatste cubase install van de website van steinberg
* project met slechts 1 simpel kanaal/geen andere vsts's op kanaal/geen automatisatie of wat dan ook

..probleem blijft..echt heel bizar en mega frustrerend
 
voorlopig lijkt het erop dat nieuw/korter adat-kabeltje tussen lyra en ssl alphalink probleem oplost
fingers crossed
 
Back
Top