EDM / stabhouse probeersel

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.074
Locatie
-
De laatste paar jaren luister ik weer wat vaker meer naar EDM.. (heet dat zo?? :) ) iig vind ik progessive wel fijn.. en de befaamde Deadmau5 stabjes.. reeds gedateerd maar ik vind het nog steeds zo lekker klinken. Maar wat karakteriseert EDM nu? Repetitief, langzaam evaluerend en opbouwend naar nieuwe thema's.. ik hoor het allemaal wel maar het zelf uitwerken lukt me gewoon minder goed. Vrijwel altijd als ik wat maak kom ik in een soort discovibe terecht..:D

Deze week ben ik zelf maar weer eens bezig geweest.. Eergistern begonnen met iets.. mezelf beperkt tot één DAW.. (Reason) een waar ik in het verleden wel wat mee heb gedaan. Veel synths en lekkere drums in zitten ook zodat ik wat meer kan focussen op resultaat.
De baslijn is 3 á 4 keer veranderd en is toch weer te funky denk ik? Het tussenstuk (met piano en lead) heeft wat wat.. ik had er eerst een kick onder hangen maar door de meer legato basnoten komt het er ook wel mooi uit.. maar best moeilijk..

anyway.. lekker ouderwets DAW pielen.. is ook wel weer eens leuk.. :)
 

Attachments

  • Stab ding.mp3
    6,1 MB
Laatst gewijzigd:
Heeft leuke elementen, vind de bass net iets te overheersend en misschien niet helemaal het juiste geluid voor de soort track, door de hihats klinkt het lekker vol, wellicht iets te kort maar doordat er niet heel veel variatie in zit is de 2:40 ook wel weer prima, verder leuk gedaan :okdan:
 
Dank voor het luisteren en de tips @metatron :mega: Bas is wel iets te aanwezig idd.. ik hoor het nu op 2.1 speakersetje waar ik veel op luister.. mix had ik met een hoofdtelefoon gedaan.. maar misschien zijn het ook de accenten in de baslijn?
Qua lengte is het nu wel heel compact.. moet het nog wat meer uitsmeren.. heb het gisterenavond even snel gemaakt tot de structuur die het nu is.. beetje op de automatische piloot.. 2 keer het variatie thema maar de ruimte ertussen mag best wat langer en nog wat meer evalureren qua geluiden..

De drum basis ben ik ook wel tevreden over.. maar een paar breakjes hier en daar ontbreken nog.. al met al zeker leuk om deze uitdaging eens aan te gaan en weer eens een track te maken. :)
 
Haha, ik zat te luisteren dacht meteen wat een lekkere baslijn zit er in en na de track las ik het commentaar pas... :)
Misschien iets kort ja maar ondanks dat je niet veel meer maakt ben je het niet verleerd, mooie instrumentatie in een goed arrangement en mooie mix ook by the way.
Met nog wat aandacht qua lengte denk ik dat je hier een hele goede track hebt gemaakt.
Ideetje komt op: hij gaat nu een beetje continue door, maar een progressie/akkoordenchange voor een mooie bridge bij 1.35 zou bijv kunnen, even de drums helemaal weg, eventueel iets lager tempo of zo en verderop fade je weer de drums erbij en weer terug naar de basic track als einde, is dat wat misschien?
 
Dankje Willem. De baslijn houden we er dan maar grotendeels in.. haha..

Wat betreft het verloop en compositie.. progressive bestaat vaak niet uit heel veel thema's.. en dankt zijn identiteit ook wel een beetje aan de herhaling.. subtiele veranderingen.. Het moet wel langer uitgerekt worden en wat meer verloop hebben.. daar ga ik nog wat mee experimenteren. Het tempo wil ik wel zo houden.. En ik zit te denken om er wat met de sax overheen te doenm, in de stukken waar nu de drums zit.. dan kan ik dat ook wat meer uitrekken..
 
Had trouwens eerder dit jaar ook al alle moed bij elkaar geraapt en wat house proberen te maken met NI Maschine en de vele grooveboxen die ik heb vergaard.. daar had ik overheen gesaxed.. (Zie hieronder)

Het probeersel in de OP heb ik met Reason gemaakt.. in het verleden wel vaker leuke dingen mee gemaakt.. maar kan ik kan in Reason niet de structuur meer wijzigen tijdens het spelen met de sax.. Ableton is eigenlijk geschikter dan..
Het plan wat ik ooit had; jammen met grooveboxen ((zoals de funky Japanner ;)), over de muziek heen saxen, is teveel multi-tasking en technisch gewoon moeilijk uitvoerbaar..
Ik gebruik nu kant en klare tracks die ik soms in elkaar mix, dat verreist al aandacht genoeg als ik sax speel... hehehe.. :D


 
Laatst gewijzigd:
Hey funky Patrick! ;)
De tweede track herinner me nog van een eerdere post wel, goeie wat funky track lekker wat reverb op de sax, ook tof baslijntje.
De eerste met de Maschine kende ik nog niet, lekker smooth hoor, die glijdt zo m'n oren in, da's weer met die Yamaha toch?
Klinkt heel lekker enne...hield je je weer een beetje in voor de buren want het klinkt mooi rond, heerlijke track.

Heb je er wel 'ns aan gedacht om een demo'tje van dit soort tracks naar een paar maatschappijen op te sturen?
 
Hey funky Patrick! ;)
De tweede track herinner me nog van een eerdere post wel, goeie wat funky track lekker wat reverb op de sax, ook tof baslijntje.
De eerste met de Maschine kende ik nog niet, lekker smooth hoor, die glijdt zo m'n oren in, da's weer met die Yamaha toch?
Klinkt heel lekker enne...hield je je weer een beetje in voor de buren want het klinkt mooi rond, heerlijke track.

Heb je er wel 'ns aan gedacht om een demo'tje van dit soort tracks naar een paar maatschappijen op te sturen?
Dank je.. ja die yamaha is echt wel een lekkere toeter..

Het doel is eigenlijk om tracks als hieronder te leren maken.. (opname uit een vroeg stadium) die dan live spelen en dan laten groeien door het spelen.. maar ook niet ieder optreden leent zich ervoor. Ik heb zodadelijk een wedding van een bruidspaar, 60 jaar getrouwd ergens bij een groot landhuis op het terras.. de kinderen hebben me ingehuurd om wat te zingen, saxen en wellicht ook nog wat kampvuur muziek met de gitaar.. Dan worden het zeker geen EDM stampers.. :D Maar vorige week had ik met een bedrijfsbarbecue aardig wat Loungy EDM tracks kunnen spelen.. en hele leuke reactie daarop, daar doe ik het voor. :)
Ik denk dat de kans om bekend te worden met uitgebrachte tracks ongeveer net zo groot is als de lotto winnen.. :D maar niets verwachten, dan krijg je meer en ik krijg sowieso meer.. :)


 
Maar vorige week had ik met een bedrijfsbarbecue aardig wat Loungy EDM tracks kunnen spelen.. en hele leuke reactie daarop, daar doe ik het voor. :)
Da's altijd leuk natuurlijk als je de waardering van anderen hoort
Ik denk dat de kans om bekend te worden met uitgebrachte tracks ongeveer net zo groot is als de lotto winnen.. :D maar niets verwachten, dan krijg je meer en ik krijg sowieso meer.. :)
Tsja, hoe val je op uiteindelijk, het is een lastig verhaal en dat laatste geloof ik zeker, kan je bijv weer leuke instrumenten van kopen (want je hebt nog bijna niets natuurlijk ;))
 
de sax meandert continu waardoor die tracks ietsje inwisselbaar worden, het gevaar van jammen.
ergens even een keuze, dit is t thema van deze track, bats in je bakkes, en dan weer door.
heb je al es gedacht aan de sax te multitracken.
dat je ook es wat stevige horns funky stabby kan maken.
even echt werken en keuzes maken op een stukje. dan komt alles bij elkaar met n dikke bak energie, en dan kan je daarna weer rondje aanklooien
track van openingspost vind ik wat te non offensive happy stock vibeje en qua sound allemaal niet erg spannend
 
de sax meandert continu waardoor die tracks ietsje inwisselbaar worden, het gevaar van jammen.
ergens even een keuze, dit is t thema van deze track, bats in je bakkes, en dan weer door.
heb je al es gedacht aan de sax te multitracken.
dat je ook es wat stevige horns funky stabby kan maken.
even echt werken en keuzes maken op een stukje. dan komt alles bij elkaar met n dikke bak energie, en dan kan je daarna weer rondje aanklooien
track van openingspost vind ik wat te non offensive happy stock vibeje en qua sound allemaal niet erg spannend
Hey.. ik vermoed dat 'meandert' verandert moet zijn?? :)

Thanx voor het luisteren en de tips!! Ik ben het helemaal met je eens.. wat betreft jammen.. constitentie is alles.. doorgaans probeer ik ook wel themaatjes te maken.. maar dat moet groeien.. als ik na een paar rondjes iets heb wat lekker speelt maak ik een opname.. ook een beetje als naslag voor mezelf.. De video's die ik met Maschine en grooveboxen zijn niet zo heel veel tijd in melodieën vastleggen gestoken.. maar dat mag geen disclaimer zijn natuurlijk :D. De opname Majed Salih - Pluviralh (Sax Jam) heb ik wat meer dagen inzitten..

Wat betreft het muziekje in de OP.. nog een lange weg te gaan.. Ik heb al 'n paar jaar geen DAW meer gebruikt denk ik.. In het verleden heb ik heel vaak sax arrangementjes opgenomen maar vind dit jammen een leukere manier om melodieën te laten groeien en vooral de sax beter leren beheersen.. Ik gebruik voor de jams nu tracks die gereleased zijn.. maar ben al blij dat ik 'n beetje de sound(s) die ik lekker vind heb weten te benaderen.. het is al meer dan 2 jaar geleden dat ik een paar avondjes met een DAW bezig ben geweest..
 
Mooie basis voor elk nummer.
Ik mis wel wat wendingen en wat spanning zo nu en dan.
Later aanvullen met zomerse female backings :D .

Cheers,
Exo. :mega:
Oh.. backings van Dames.. ik vind dat niet zo saxy.. :D
Maar idd.. er moet nog een hoop gebeuren.. en nog veel te leren, vooral in deze stijl.. :)
 
Back
Top