Moog subsequent 37 midi clock in slave mode (zonder start/stop)?

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.152
Probleempje met de Subsequent 37, ik heb deze gesynced op een externe sequencer (in een hardware setup). Bij de arp sectie van de 37 zit een “sync” knop waarmee je deze koppelt aan het tempo van de externe sequencer. Nu lijkt dit alleen te werken als de sequencer ook daadwerkelijk speelt/ op ‘play’ staat. Tikje irritant, op de Prophet Rev2 is dit op te lossen door bij de clock opties de ‘start/stop’ commando’s op ‘off’ te zetten, de clock is dan in sync zowel bij de spelende externe sequencer als de sequencer die uit/stop staat. Het lijkt erop dat de Sub37 deze start/stop optie niet heeft? Mocht iemand hiervoor een oplossing weten, dank dank dank! (heb ik de goede instellingen niet kunnen vinden of kan dit gewoon niet anders met de moog ..). Groeten, Michael
 
Een kleine work around is om het tempo van je arp op hetzelfde tempo te zetten als je sequencer. Maar ik gebruik zelf de arp van dat ding nooit, als ik een arp nodig heb neem ik die van ableton.
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor de tip, helaas is de bpm als hij niet in sync staat alleen ‘ongeveer’ in te stellen via de aanduidingen rond de knop, precieze bpm is bv niet zichtbaar te krijgen in de display .. In elk geval is het te proberen en ga ik ook nog even al mijn midi kabels langs om te checken of daar niet iets mis zit ..
 
En wat als je 't andersom doet? Reken je knop tempo uit (en blijf er af) en gebruik die waarde als (in te stellen) ext clock tempo?
Ik moet hier ook zulke trukken uithalen soms met mijn oud spul :)
 
je hebt bepaalde sequencers die MIDI timing clock (F8h) zenden wanneer ze niet lopen (om externe apparaten toe te laten in phase te zijn en te starten bij eerstvolgend START commando) maar die sequencers zijn dun bezaaid

bv. MPC 4000 doet zoiets
 
Ik gebruik de sequencer van een Motif ES (jaja lekker oldschool maar het werkt prima) .. de prophet rev2 heeft bij de midi clock instellingen een setting “In No S/S” en daarbij werkt het dus prima (bij elke nieuwe sound die je selecteert zie je de ‘bpm’ (staat per patch standaard vermeld in de display) direct zich aanpassen naar de bpm van de sequencer (ES) ..
 
als ik dit goed lees zal de Motif wel degelijk F8h signalen stuurt wanneer hij niet aan het lopen is
(je kan dit nakijken in MIDIox door je Motif met je computer te verbinden)
want je kan wel degelijk je prophet syncroniseren terwijl de sequencer (nog) niet gestart is
ik denk dus dat de Subsequent dit niet toelaat, dus enkel zal syncen wanneer hij eerst een MIDI start commando krijgt
 
Ik ken het probleem, erg irritant als je met een arp wilt spelen als je sequencer niet loopt. Van mijn Cirklon weet ik dat ie clock blijft sturen, maar de stop message zorgt ervoor dat de sub37 niet meer luistert. Ik ben er weer eens ingedoken en zag dit in de firmware update:

Change in External Sync behavior: does not require MIDI Start message

Dat leek veel belovend dus ik heb de laatste firmware van de Moog site erop gezet (ook al had ik een hoger fw nummer in mijn moog...). Na update moog gerestart en een patch aangezet met sync aan en jawel, ik kan gelijk de arp spelen zonder de cirklon op play te drukken. Maarrrrr helaas, na stoppen op de cirklon doet iet het niet meer en heeft ie blijkbaar als nog de midi start nodig. Ik heb wel twee 'work arounds' gevonden, die het wellicht ook al wel hadden gedaan zonder de fw update:

1. Nadat de sync aan stond en hij midi clock kreeg en ik zet sync uit, staat de snelheid nog steeds waar die op stond. Valt dus niet terug op de waarde van de knop.
2. Als ik een andere patch laad en weer terug ga naar de patch die ik wil kan ik weer met de sync aan spelen.

Misschien zie ik nog iets over het hoofd, maar vind het inmiddels wel tijd voor cafe het mandje ;)
 
Back
Top