Drum sample VST plugin

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.613
Locatie
Weesp
Wat is tegenwoordig een goede plugin om dum samples mee te organiseren en af te spelen? In eerste instantie dacht ik an NI Battery, maar die is inmiddels alweer een tijdje uit en ik lees er nogal wat wisselende verhalen over.

Wat zoek ik:
- makkelijk door VST library kunnen navigeren om samples uit te zoeken en kits te maken
- eenvoudige bewerkingen, zoals sample lengte, envelope, pitch etcetera
- mapping naar meerdere outputs
- eventueel wat effecten per sample
- bijgeleverde sample packs is een pre

Ik maak vooral ambient en techno. Voor realistische drums gebruik ik al BFD2, en ik heb ook tremor en chop suey voor drum synthese.
 
Ik ben fan van XO van XLN Audio 👍

Daar kun je al je one shots samples mee beheren en beats mee programmeren. Met een druk op de knop vervangt hij de samples door samples die erop lijken. Of samples uit een bepaalde library. Zo kun je een keer een toffe beat programmeren en die afspelen met samples van een 808, 909, 707 enz. Of je bladert eenvoudig door alle snare samples op je harde schijf, terwijl de beat speelt. Dan hoor je in context welke het beste past.
 
Laatst gewijzigd:
Hier lees ik goede berichten over: Triaz
Vroeger gebruikte ik Geist 1/2. Vond ik fantastisch, maar het product wordt niet meer doorontwikkelt en geeft bij mij op W10 te veel bugs. Ik gebruik nu Battery, best netjes, maar zou eigenlijk iets willen met de workflow van Geist. Deze zou ook wel eens goed kunnen zijn: TAL Software
 
Ben fan van TAL-drums. No nonsense, fijne layout, spreekt voor zich, prima browsen door samples, mapping mogelijk plus een aantal basic effecten. Precies wat je zoekt dus.
 
Goeie suggesties hier! Bedankt, de meeste had ik nog niet van gehoord. De interface van Atlas en XO spreekt me op zich wel aan, die sample map lijkt aangemaakt te worden op basis van de samples? Het goed labelen en organiseren van samples schiet er bij mij meestal (altijd) bij in, dus dit zou ik wel tof vinden. Ik ga eens een demo proberen.
 
Goeie suggesties hier! Bedankt, de meeste had ik nog niet van gehoord. De interface van Atlas en XO spreekt me op zich wel aan, die sample map lijkt aangemaakt te worden op basis van de samples? Het goed labelen en organiseren van samples schiet er bij mij meestal (altijd) bij in, dus dit zou ik wel tof vinden. Ik ga eens een demo proberen.
Tip: Als je voor XO gaat, wacht dan even tot ze een kortingsronde hebben, dan krijg je 'm voor de helft.

XO kan ook zelf patronen randomizen en de stems-export is supernuttig. Het maakt het browsen alleen niet makkelijk - in de zin dat je samples uitgespreid zijn over een soort wolk. Maar - met kick001.wav t/m kick999.wav heb je ook geen idee in welke volgorde ze zitten. Wat je wel kunt doen is bij elk instrument aangeven - "probeer iets soortgelijks te vinden".

Voor kicks gebruik ik sowieso Kick 2, dan heb je ook daar geen duizenden samples nodig.
 
Tip: Als je voor XO gaat, wacht dan even tot ze een kortingsronde hebben, dan krijg je 'm voor de helft.
Ik zie 'm bij Gear4music voor Euro 82, dat scheelt nu 1/3 ongeveer, Atlas was in augustus voor de helft, kans dat deze zomer dat weer gebeurt.
XO kan ook zelf patronen randomizen
Dat doet Algonaut ook, randomize/chaos voor compleet andere variaties of variations, dan verandert het langzaam over tijd.
Ik zie dat er een beta uit is v2.5.6 met nieuwe features en verbeteringen; Atlas beta - Algonaut
Ik ken XO niet maar als ik het even snel bekijk hebben ze veel gemeen, wellicht verschillen ze op sommige punten maar veel lijkt wel op elkaar.
 
XO kan ook zelf patronen randomizen en de stems-export is supernuttig. Het maakt het browsen alleen niet makkelijk - in de zin dat je samples uitgespreid zijn over een soort wolk. Maar - met kick001.wav t/m kick999.wav heb je ook geen idee in welke volgorde ze zitten. Wat je wel kunt doen is bij elk instrument aangeven - "probeer iets soortgelijks te vinden".

Je kunt mapjes uit- en aanvinken, hè. Dan pakt hij alleen samples uit die map. Zo heb ik mappen met de naam 808, 909, techno, minimal house etc.

Voor kicks gebruik ik sowieso Kick 2, dan heb je ook daar geen duizenden samples nodig.

Die heb ik ook en ik combineer ze. Het fijne van XO is dat ze over bijna alles hebben nagedacht. Ik layer bijvoorbeeld meestal 2 kicks, 1 met een mooie attack en de ander voor de sub. Dan kun je van een van de twee de fase omkeren, of hem mono maken, zodat ze goed samengaan. Ook heb je per sample een transient designer, EQ, verschillende groove-opties etc. En je kunt een overall effect op de master zetten, bijvoorbeeld crunch
Hier lees ik goede berichten over: Triaz

Wow, die ziet er ook goed uit. Mooie.

Ik zie 'm bij Gear4music voor Euro 82, dat scheelt nu 1/3 ongeveer, Atlas was in augustus voor de helft, kans dat deze zomer dat weer gebeurt.

XO staat op Knobcloud voor 69 euro.
 
En deze thump erachter ;)

 
Wat is tegenwoordig een goede plugin om dum samples mee te organiseren en af te spelen? In eerste instantie dacht ik an NI Battery, maar die is inmiddels alweer een tijdje uit en ik lees er nogal wat wisselende verhalen over.

Wat zoek ik:
- makkelijk door VST library kunnen navigeren om samples uit te zoeken en kits te maken
- eenvoudige bewerkingen, zoals sample lengte, envelope, pitch etcetera
- mapping naar meerdere outputs
- eventueel wat effecten per sample
- bijgeleverde sample packs is een pre

Ik maak vooral ambient en techno. Voor realistische drums gebruik ik al BFD2, en ik heb ook tremor en chop suey voor drum synthese.

Als je met Ableton Live of Bitwig werkt, voldoet de standaard simpler in een drum machine niet?
 
Ik heb zelf Atlas en wel tevreden over, hoewel ik voornamelijk de drum machine van Bitwig zelf gebruik icm Loopcloud. XO heb ik een demo van geprobeerd en is eigenlijk hetzelfde principe. Enige verschil wat ik kon ontdekken was dat XO meer sound design mogelijkheden had in de app zelf (zoals reverb etc..), maar dat Atlas daarentegen polyritmes heeft in de sequencer en XO niet. Dat was voor mij de reden om voor Atlas te gaan. Maar ik denk dat XO of Atlas wel het beste zijn in zijn soort en wat je zoekt.
 
Voor de volledigheid nog drie gratis VST drum samplers:

Poise
Sitala
SpeedrumLite

Heb ze alle drie, maar gebruik ze eigenlijk niet, dus geen ervaring mee (gebruik meestal het drum rack van Ableton als ik samples gebruik).
 
Als DAW gebruik ik cubase artist 9.5, en heb daarin nooit echt een fijne manier gevonden om met sample libraries om te gaan. Sitala en SpeeddrumLite heb ik een tijdje terug wel geprobeerd, maar dat vond ik toch wat te beperkt (zowel het browsen als bewerken).

Atlas lijkt me heel interessant met die sample wolk. Polyrhythm gebruik ik vaak dus dat is ook wel een pre. Al neem ik aan dat je met de meeste plugins de samples ook gewoon vanuit je DAW kan triggeren?
 
Al neem ik aan dat je met de meeste plugins de samples ook gewoon vanuit je DAW kan triggeren?

Zeker, dat is gewoon midi. Bij XO kun je eenvoudig exporteren als audio of midi. De hele beat als wav, of de verschillende sporen als stems. Die drag en drop je daarna eenvoudig in je DAW.

Drag en drop werkt ook met midi en dat doe ik meestal. Dan zet ik 8 midi-kanalen met 1 exemplaar van XO als input onder elkaar in mijn DAW. Je kunt de beat als geheel draggen en droppen. Maar - en dat vind ik weer slim van XO - als je een kanaal op solo zet, zie je alleen de midi van dat kanaal.

Dus dan zie je niet dit:

1717930887432.png


Maar dan zie je dit:

1717930918357.png


In dit geval voor de kick. Die midi-clip sleep ik dan naar de midi-track voor de kick, en dat herhaal ik voor de clap, hihats, extra percussie etc.

In mijn DAW kan ik er dan eenvoudig extra noten bij programmeren en variaties maken. Samples bewerken (pitch, attack etc) doe ik in XO en alle instellingen uit die plugin kan ik eenvoudig automatiseren. Dan heb je meer vrijheid, dan als je er meteen een audioloop van maakt.

Het grootste pluspunt van een plugin vind ik dat je echt zelf beats maakt. Je kunt ook wat samples van een pack onder elkaar plakken, maar dat is niet echt creatief. En vaak matchen loop ook niet helemaal, omdat ze bijvoorbeeld een andere groove hebben. Bij een audioloop van 4 of 8 maten heb je daarnaast weinig flexibiliteit. Met een plugin maak je alles zelf en kun je geluidjes tot na de komma tweaken.
 
Laatst gewijzigd:
Als DAW gebruik ik cubase artist 9.5, en heb daarin nooit echt een fijne manier gevonden om met sample libraries om te gaan. Sitala en SpeeddrumLite heb ik een tijdje terug wel geprobeerd, maar dat vond ik toch wat te beperkt (zowel het browsen als bewerken).

Atlas lijkt me heel interessant met die sample wolk. Polyrhythm gebruik ik vaak dus dat is ook wel een pre. Al neem ik aan dat je met de meeste plugins de samples ook gewoon vanuit je DAW kan triggeren?
Polyritmes zitten misschien inmiddels ook in XO, maar toen ik Atlas kocht nog niet in ieder geval. Beste is van beide eens een trial te proberen. Ik gebruik de sequencer eigenlijk nooit meer, waar ik Atlas voor gebruik is zoeken naar leuke drum samples, die drag n drop ik dan naar individuele channels in Bitwig, ik heb daarin namelijk veel meer mogelijkheden zoals note FX en polyritmes kan ook gewoon in de piano roll. Je kan ook wel multi-out gebruiken maar ik vind dat allemaal iets te omslachtig. Maar het maken van de maps en dat Atlas alles zelf sorteert op soort drums vind ik wel echt tof, ook korte synth geluiden neemt ie mee en noemt het "other". Het heeft in ieder geval ontzettend veel mogelijkheden en het staat standaard in mijn template.
 
Je kan ook wel multi-out gebruiken maar ik vind dat allemaal iets te omslachtig.

Dat doe ik wel altijd. XO noemt dat bussen en je kunt in je DAW aanvinken welke bussen je wilt activeren. Vervolgens kun je kanalen (automatisch) toewijzen aan een van deze bussen, en dan heeft elk geluid een eigen kanaal in de mixer van je DAW. En kun je daar plugins op gebruiken.

Trouwens, meelgeleverrde presets lijken me nog wel een overweging bij de aanschaf van een plugin. Een echt goede beat programmeren is nog best pittig, en ik ben blij dat ik regelmatig even kan spieken. Ook in andere genres.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top