Overstappen van Mac naar PC?

Ik gebruik een MacBook Pro M1 uit 2020 én een MacMini M1 uit 2020, beide zonder problemen met extern scherm (Philips). de eerste keer dat ik het aansloot werkte het bij mij ook niet, maar dit bleek te liggen aan de gebruikte USB-C kabel. Je moet écht een thunderbolt kabel gebruiken. Ik heb verschillende geprobeerd en de enige die direct zonder problemen werkte was de officiële Apple kabel.

Oh en zowel mijn externe scherm als mijn USB audio interface hangen rechtstreeks aan de Mac. Mijn synths hangen aan een powered 48W. USB hub.
Deze setup werkt probleemloos met minimale latency.
 
Ik gebruik een MacBook Pro M1 uit 2020 én een MacMini M1 uit 2020, beide zonder problemen met extern scherm (Philips). de eerste keer dat ik het aansloot werkte het bij mij ook niet, maar dit bleek te liggen aan de gebruikte USB-C kabel. Je moet écht een thunderbolt kabel gebruiken. Ik heb verschillende geprobeerd en de enige die direct zonder problemen werkte was de officiële Apple kabel.

Oh en zowel mijn externe scherm als mijn USB audio interface hangen rechtstreeks aan de Mac. Mijn synths hangen aan een powered 48W. USB hub.
Deze setup werkt probleemloos met minimale latency.
Thx, het lijkt er dus toch op dat er hoop is...😎
 
Al je veel of minstens twee grote schermen wil hebben zit er meestal HMDI en SVGA op een computer.
Die grote tv`s hebben allemaal een HMDI aansluiting tegenwoordig.
Zo kocht ik een SVGA naar HMDI omzetter voor de SVGA uitgang.
Zo kunnen twee schermen gelijktijdig aangestuurd worden.
Met windows geen problemen.
Omdat het niet zo vaak verkocht wordt is het geen massaproduct.
Zo betaalde is voor het zelfde al een keer €55 en ook €15 ook weer hetzelfde.
 
Ik gebruik een MacBook Pro M1 uit 2020 én een MacMini M1 uit 2020, beide zonder problemen met extern scherm (Philips). de eerste keer dat ik het aansloot werkte het bij mij ook niet, maar dit bleek te liggen aan de gebruikte USB-C kabel. Je moet écht een thunderbolt kabel gebruiken. Ik heb verschillende geprobeerd en de enige die direct zonder problemen werkte was de officiële Apple kabel.
Vrijwel alle schermen met Thunderbolt ingang komen ook met een Thunderbolt kabel, dus vreemd dat je een andere probeert. Er zit inderdaad een behoorlijke bak extra electronica in zo'n kabel die nodig is als je gecombineerd stroom, beeldsignaal en andere USB signalen door wil geven. Andere gecertificeerde kabels dan die van Apple werken ook prima, heb ook de volle bandbreedte met een Anker kabel.
Goedkope USB-C kabels missen sowieso de Thunderbolt hardware maar zelfs soms basic USB 3 support (schaam je Ikea ;) ), daar kan je eigenlijk alleen maar apparaten mee opladen op laag vermogen...
 
Vrijwel alle schermen met Thunderbolt ingang komen ook met een Thunderbolt kabel, dus vreemd dat je een andere probeert.
Mijn Philips 279P dus niet. Alleen de HDMI kabel werd standaard meegeleverd.
 
Al je veel of minstens twee grote schermen wil hebben zit er meestal HMDI en SVGA op een computer.
Die grote tv`s hebben allemaal een HMDI aansluiting tegenwoordig.
Zo kocht ik een SVGA naar HMDI omzetter voor de SVGA uitgang.
Zo kunnen twee schermen gelijktijdig aangestuurd worden.
Met windows geen problemen.
Omdat het niet zo vaak verkocht wordt is het geen massaproduct.
Zo betaalde is voor het zelfde al een keer €55 en ook €15 ook weer hetzelfde.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst SVGA op een computer heb gezien, dat is wel echt iets van vroeger. SVGA is een analoge standaard die doorgaans lage resolutie en refreshrates heeft vergeleken met moderne standaarden,en niet meer van deze tijd of voor schermen van deze tijd is (ziet er na conversie vaak ook lelijk uit omdat de resolutie niet matcht met die van het panel) Tegenwoordig is het vooral USB-C en HDMI, en meerdere schermen tegelijk aansturen is ook op Mac geen probleem (nooit geweest ook, Mac is al van oudsher populair voor grafisch werk en video editing waarbij meerdere schermen een must is). Je kunt zelfs op je Mac draadloos je iPad nog als extra scherm inzetten ("sidecar"). Handig in de studio ook als je even een verplaatsbaar scherm wil.

Ik sluit me aan bij de "het probleem zit in de hub" posse. Op mijn werk gebruik ik ook een hub met twee schermen, netwerk en wat USB dingen eraan om via thunderbolt aan mijn MacBook Pro M1 Max te hangen, en als er gelazer is, is het altijd met dat ding. Meestal op te lossen door er een paar flinke klappen op te geven en/of de stroom er even af te halen.
 
Laatst gewijzigd:
Inmiddels werkt het nu weer volledig naar wens. Conclusie: hubs werken lang niet altijd feilloos...

For future reference:
- Anker 10-in-1 HUB werkte niet zonder storing bij het aansturen van een 4k over HDMI
- Een dedicated USB-C --> HDMI kabel op de 2e poort van de MacBook naast de hub, werkt prima.
 
Ja dat klopt inderdaad, van die oude beamers waar nog een VGA kabel uit het plafond hing.

Sowieso gekmakend soms, al die standaarden naast elkaar. Tijdje was het een potpourri van (s)VGA, DVI, Displayport, HDMI, mini HDMI, mini Displayport, Thunderbolt 2 ... ben blij dat je tegenwoordig overal wel met USB-C en HDMI wegkomt.
 
Ja dat klopt inderdaad, van die oude beamers waar nog een VGA kabel uit het plafond hing.

Sowieso gekmakend soms, al die standaarden naast elkaar. Tijdje was het een potpourri van (s)VGA, DVI, Displayport, HDMI, mini HDMI, mini Displayport, Thunderbolt 2 ... ben blij dat je tegenwoordig overal wel met USB-C en HDMI wegkomt.
Tja, vintage is niet altijd beter ;-)
 
Sowieso gekmakend soms, al die standaarden naast elkaar. Tijdje was het een potpourri van (s)VGA, DVI, Displayport, HDMI, mini HDMI, mini Displayport, Thunderbolt 2 ... ben blij dat je tegenwoordig overal wel met USB-C en HDMI wegkomt.
Eind 2024 moet iedereen één dezelfde aansluiting voor een mobieltje kunnen gebruiken, zelfs Apple moest er aan geloven.
Best kans dat dit ook gaat komen voor computers en monitoren en het zou tijd worden ook.
 
Mijn Philips 279P dus niet. Alleen de HDMI kabel werd standaard meegeleverd.
Dat is ook geen Thunderbolt scherm, maar een USB 3.2 scherm met USB-C kabel. Daarvoor werkt iedere USB-C naar USB-C kabel met USB 3.2 support. In de praktijk zijn er heel veel USB-C kabels die dat niet volledig ondersteunen (soms alleen USB 2) dus er zijn inderdaad veel kabels die passen maar niet werken...
 
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst SVGA op een computer heb gezien, dat is wel echt iets van vroeger. SVGA is een analoge standaard die doorgaans lage resolutie en refreshrates heeft vergeleken met moderne standaarden,en niet meer van deze tijd of voor schermen van deze tijd is
In principe was SVGA 'klaar' toen schermen digitaal werden. Bij die oude beeldbuizen was het nodig om ergens het signaal analoog te maken en was er voor gekozen dat in de computer te doen, maar sinds schermen ook digitale inputs hebben is die hele omzetting overbodig, foutgevoelig en slecht voor de beeldkwaliteit...
 
Back
Top