Overstappen van Mac naar PC?

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.335
Locatie
't Gelders Eiland
Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Ik heb een MacBook Air 2020 m1, 16g. Die doet het op zich prima, ware het niet dat ik problemen heb met het aansturen van een extern scherm. De Mac herkent het scherm, maar geeft niet altijd beeld door. Ik heb zoveel mogelijk uitgesloten en kom er achter dat het niet aan het ext. scherm ligt en ook niet aan het dock voor meer I/O. Soms dit ie het een uur, soms een week, soms helemaal niet. Om gek van te worden

Op het interweb kom ik veel van dit soort klachten tegen en die bestaan ook al jaren! Er bestaan veel "workarounds" maar die werken allemaal niet. De meeste klachten zie ik rondom de m1 chip, een enkele ook bij de M2, zowel bij MacBook als Mac mini. Ik kan het probleem niet reproduceren, ik kan de oorzaak niet vaststellen en apple komt enkel met generieke antwoorden uit de categorie "zit de stekker wel in het stopcontact?" Ik voel me zo zachtjes aan een beetje genaaid door apple.

Nu overweg ik om een windows desktop te bouwen, gelijk eentje met een dikke CPU voor het video editten. Ik heb de afgelopen 20j niet met een windows laptop gewerkt en ben nog een beetje twijfelend of ik het moet doen. Het absolute voordeel is natuurlijk dat het veel kosten efficiënter is dan Mac, customisable en uitbreidbaar.

1. Iemand een idee hoe het issue met een external display opgelost kan worden? (want dat heb ik het liefst natuurlijk).
2. Zijn er ervaringen van mensen die de overstap gemaakt hebben?
3. Waar moet ik op letten als ik de overstap maak?
4. W10 of W11?
5. Hoe zit het met latency verschillen tussen Mac M1 en Windows? Ik draai nu met een hele lage latency, al moet ik zeggen dat ik relatief weinig plugins draai, omdat ik vooral met hardware werk
6. Wat zijn de ervaringen met overbridge en windows?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Alvast bedankt voor het meedenken!
Alleen problemen gehad met oude (en full hd ready)schermen.
Met recente schermen van bekend merk nog geen problemen gehad.
MacbookAir m1 8gb
 
Stel je vraag een keertje op een mac forum. Daar zitten nog grotere freaks dan hier ;)

Zeker doen hoor
 
Voordat je teruggaat naar de hel die Windows heet (met al het gezeik met drivers etc, of werkt dat niet meer zo? ;)). Daarbij zou t zonde zijn als je een dure set moet kopen, en weer wennen aan een ander OS, terwijl de oplossing een paar tientjes zou kunnen kosten.

- Heb je het ook wanneer je alleen je scherm aan de Mac hebt hangen? Dus geen synths met audio bijv (ik lees overbridge) gekoppeld. Een avondje youtuben zonder scherm gedoe, lukt dat? Of gaat dat ook mis?

- hoe verbind je het scherm aan de Mac, zit er een usb hub tussen, of meteen van Mac naar scherm? Ik had een usb(2) hub die niet genoeg data aankon. Bij mij begon overbridge audio te stotteren met 3 elektrons. 1 soms 2 Synths eruit; geen problemen. Nieuwe hub (thomann usb 3 hub en een Dell usb 3 hub voor het scherm). Punt bij mijn m2 13” Is dat ik 2 aansluitingen heb. 1 voor voeding, rest moet door die andere. Dus zowel Beeld als geluid.

-heb je wel echt de goede kabel? Ik had voor m’n oude Mac ooit een kabel dat eruit zag als een display port aansluiting, maar dat was t niet. Of thunderbold. Ik haal ze nu diabolo weer door elkaar, maar dezelfde aansluiting was een heel ander soort kabeltje. Bij de juiste kabel kreeg ik toen wel m’n 27”” mac als 2e scherm aan de praat. Ander voorbeeld natuurlijk, maar zo simpel kan t wel zijn.


-heb je het altijd al gehad? Of sinds je iets hebt veranderd (iets erbij, andere volgorde van aansluiting bijv).

-heb je een ander scherm die je ff kunt testen, misschien ff laptop mee naar een maat en op zijn scherm een testje uitvoeren?
 
Wat voor extern scherm hebben we het over? Tegenwoordig met USB-C is het op een PC allemaal heel makkelijk.

De andere vragen heb ik niet echt antwoord op, behalve die van latency. Even los dat moderne interfaces allemaal gewoon in de basis goed zijn, is latency eigenlijk helemaal niet relevant. Tenzij je echt veel live multi-track recordings doet (in combinatie met ITB audio). Voordeel van MAC is dan wel weer de aggregate devices, dus als je per se meerdere audio interfaces wilt gebruiken dan kan dat op de MAC wel en op de PC niet.
 
Uiteindelijk moet je zelf weten wat je doet maar hoezo voel je je 'genaaid door Apple' terwijl het issue prima kan zitten in de combinatie Macbook en specifiek scherm? Je noemt wel je Mac configuratie in detail, maar wat voor scherm je hebt is niet irrelevant...

Er zijn inderdaad issues tussen sommige Apple apparaten en sommige schermen, maar er zijn ook issues tussen sommige PC videokaarten en sommige schermen.
Ik denk dat de weg van de minste weerstand gewoon is je scherm in te ruilen voor een andere die het hopelijk beter doet. Kans is groot dat het dan gefixed is - de meeste combinaties werken gewoon goed.
 
Even los dat moderne interfaces allemaal gewoon in de basis goed zijn, is latency eigenlijk helemaal niet relevant. Tenzij je echt veel live multi-track recordings doet (in combinatie met ITB audio).
Als je software synths wil bespelen met een MIDI controller is een hoge latency wel echt frustrerend...
 
Het scherm probleem is heel herkenbaar (had ook een M1 die het deed). Dongle en hdmi kabel zijn belangrijk, met de juiste combo gebeurt het niet.
 
Als je software synths wil bespelen met een MIDI controller is een hoge latency wel echt frustrerend...

Ja dat klopt wel, ik zat meer de denken aan het audio roundtrip gebeuren. Maar zelfs dan, met een moderne CPU werken veel interfaces wel op 64 samples. En eigenlijk is dat dan alleen heel relevant als je piano-suites aan het inspelen bent ofzo. Je hebt altijd nog de keuze om voor een hi-end audio interface te gaan als RME voor de beste latency als het per se moet.
 
Voordat je teruggaat naar de hel die Windows heet (met al het gezeik met drivers etc, of werkt dat niet meer zo? ;)).

Ik wil de discussie niet afleiden, maar ik kan het niet laten. Ik werk al 25+ jaar probleemloos met Windows. De pc die ik nu gebruik heb ik al 12 jaar en daar heb ik nooit problemen mee.

Een Mac is zeker mooier, intuïtiever en qua OS vast stabieler. Maar door de grote prijsverschillen heb ik nooit de behoefte gevoeld over te stappen. Dus wat mij betreft: lang leve de hel! 🔥🔥🔥 😉
 
Inderdaad beter je huidige probleem op te lossen, maar 4. W11 en 5. ten opzichte van Mac weet ik niet (werk er niet graag mee), en welke latency bedoel je vooral? Ik speel graag plugins en dat lukt zonder underruns met een afspeel latency van 1-2 ms, door een goede driver (en hoge samplerate vermoed ik, maar dat weet ik niet zeker).
 
Mooiste is als je je probleem gewoon oplost, hier een tevreden gebruiker van windows 10 ipv de Apple hemel.
Windows 11 heb ik geen ervaring mee en latency is geen probleem, da's iets van lang geleden
 
Ik denk, dat als je al zolang mac gebruiker bent en niet voorbij dit scherm probleem geraakt, je nog veel meer gaat vloeken op n pc. Ik werk namelijk op t werk met een pc en vloek er elke dag op.
 
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om een Mac vs pc discussie. Ik ben geen fanboy en gaan hater, ik was gewoon nieuwsgierig naar wat ik tegenkom bij een evt. overstap. Uiteraard los ik liever het probleem anders op, maar ik weet zo even niet hoe ik dat doe.

- Heb je het ook wanneer je alleen je scherm aan de Mac hebt hangen? Dus geen synths met audio bijv (ik lees overbridge) gekoppeld. Een avondje youtuben zonder scherm gedoe, lukt dat? Of gaat dat ook mis?
Ja het maakt niet uit hoeveel eraan hangt, het probleem bestaat los van de rest van de randapparatuur.

hoe verbind je het scherm aan de Mac, zit er een usb hub tussen, of meteen van Mac naar scherm? Ik had een usb(2) hub die niet genoeg data aankon. Bij mij begon overbridge audio te stotteren met 3 elektrons. 1 soms 2 Synths eruit; geen problemen. Nieuwe hub (thomann usb 3 hub en een Dell usb 3 hub voor het scherm). Punt bij mijn m2 13” Is dat ik 2 aansluitingen heb. 1 voor voeding, rest moet door die andere. Dus zowel Beeld als geluid.
Mijn MB air heeft inderdaad ook 2 usb aansluitingen waar ik alles mee moet doen. Ik had eerste een dongle van satechi, die heb ik in november vervangen, omdat ie de geest gaf. Nu heb ik een Anker: https://www.amazon.nl/gp/product/B08NDGD2V5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

-heb je wel echt de goede kabel? Ik had voor m’n oude Mac ooit een kabel dat eruit zag als een display port aansluiting, maar dat was t niet. Of thunderbold. Ik haal ze nu diabolo weer door elkaar, maar dezelfde aansluiting was een heel ander soort kabeltje. Bij de juiste kabel kreeg ik toen wel m’n 27”” mac als 2e scherm aan de praat. Ander voorbeeld natuurlijk, maar zo simpel kan t wel zijn.
Ik heb een fatsoenlijke HDMI kabel én ik heb er verschillende geprobeerd.

heb je het altijd al gehad? Of sinds je iets hebt veranderd (iets erbij, andere volgorde van aansluiting bijv).
Het is nooit helemaal soepel geweest, maar nu is het onwerkbaar. Het probleem bestaat dermate lang dat ik het niet meer kan achterhalen welke configuratie wel goed werkte en of het daar wat mee te maken had.

-heb je een ander scherm die je ff kunt testen, misschien ff laptop mee naar een maat en op zijn scherm een testje uitvoeren?
- De laptop van mijn vrouw geeft geen problemen op het scherm.
- Mijn laptop op het scherm van mijn vrouw (direct usb-c <--> usb-c), geeft geen probleem
- Ik gebruik een Philips ambilight in de studio, uit dezelfde serie als de TV in de woonkamer. De TV in de woonkamer heeft exact hetzelfde probleem. Bij bv. het aansluiten van een playstation bestaat het probleem niet.

Voordat je teruggaat naar de hel die Windows heet (met al het gezeik met drivers etc, of werkt dat niet meer zo? ;)). Daarbij zou t zonde zijn als je een dure set moet kopen, en weer wennen aan een ander OS, terwijl de oplossing een paar tientjes zou kunnen kosten.
De oplossing van een paar tientjes is voor mij zonder enige twijfel de beste oplossing.


Wat voor extern scherm hebben we het over? Tegenwoordig met USB-C is het op een PC allemaal heel makkelijk.

De andere vragen heb ik niet echt antwoord op, behalve die van latency. Even los dat moderne interfaces allemaal gewoon in de basis goed zijn, is latency eigenlijk helemaal niet relevant. Tenzij je echt veel live multi-track recordings doet (in combinatie met ITB audio). Voordeel van MAC is dan wel weer de aggregate devices, dus als je per se meerdere audio interfaces wilt gebruiken dan kan dat op de MAC wel en op de PC niet.
Een Philips Ambilight uit bouwjaar 2023

Als je software synths wil bespelen met een MIDI controller is een hoge latency wel echt frustrerend...
Exact

Het scherm probleem is heel herkenbaar (had ook een M1 die het deed). Dongle en hdmi kabel zijn belangrijk, met de juiste combo gebeurt het niet.
Ah interessant, dat geeft een beetje hoop. Wat is voor jou de juiste combo?

Inderdaad beter je huidige probleem op te lossen, maar 4. W11 en 5. ten opzichte van Mac weet ik niet (werk er niet graag mee), en welke latency bedoel je vooral? Ik speel graag plugins en dat lukt zonder underruns met een afspeel latency van 1-2 ms, door een goede driver (en hoge samplerate vermoed ik, maar dat weet ik niet zeker).
Inderdaad, beter het probleem oplossen, maar dat moet dan wel lukken 😎

Mooiste is als je je probleem gewoon oplost, hier een tevreden gebruiker van windows 10 ipv de Apple hemel.
Windows 11 heb ik geen ervaring mee en latency is geen probleem, da's iets van lang geleden
Fijn om te weten dat latency geen issue (meer) is.



Ik wil de discussie niet afleiden, maar ik kan het niet laten. Ik werk al 25+ jaar probleemloos met Windows. De pc die ik nu gebruik heb ik al 12 jaar en daar heb ik nooit problemen mee.

Een Mac is zeker mooier, intuïtiever en qua OS vast stabieler. Maar door de grote prijsverschillen heb ik nooit de behoefte gevoeld over te stappen. Dus wat mij betreft: lang leve de hel! 🔥🔥🔥 😉
Daarom dat het voor mij een bespreekbare optie is, mits het echt nodig is natuurlijk...

Uiteindelijk moet je zelf weten wat je doet maar hoezo voel je je 'genaaid door Apple' terwijl het issue prima kan zitten in de combinatie Macbook en specifiek scherm? Je noemt wel je Mac configuratie in detail, maar wat voor scherm je hebt is niet irrelevant...

Er zijn inderdaad issues tussen sommige Apple apparaten en sommige schermen, maar er zijn ook issues tussen sommige PC videokaarten en sommige schermen.
Ik denk dat de weg van de minste weerstand gewoon is je scherm in te ruilen voor een andere die het hopelijk beter doet. Kans is groot dat het dan gefixed is - de meeste combinaties werken gewoon goed.
Genaaid om dat het probleem al heel erg lang bestaat en er veel mensen zijn met dit probleem. Apple maar blijft komen met generieke antwoorden. Ik verwacht van zo'n premium merk dat ze op zijn minst hun best doen om het probleem te achterhalen... Een ander scherm zou inderdaad ook een optie kunnen zijn...
 
Ik denk, dat als je al zolang mac gebruiker bent en niet voorbij dit scherm probleem geraakt, je nog veel meer gaat vloeken op n pc. Ik werk namelijk op t werk met een pc en vloek er elke dag op.
Vind het jammer in dit topic dat een aantal Apple fans een uitgesproken mening hebben over windows maar hier onder mijn eigen ervaring.
Ik heb een aantal jaren als vrijwilliger mensen geholpen met computer en randapparatuur, alleen windows based omdat ik weinig ervaring heb met Apple en dan zat ik ook wel 'ns te vloeken want als ik dan bij mensen thuis kwam dan moest ik werken met bijv een Action muis of zo'n supermarkt pc met slechte onderdelen en dan allerlei problemen tegenkwam die mensen zelf hadden veroorzaakt omdat ze er geen verstand van hadden, virussen hadden opgelopen, allerlei ransomware hadden geinstalleerd of bijv een oude krakkemikkige harde schijf die om de haverklap uitviel en dan was dat niet echt lekker werken.
Maar als je regelmatig update, zorgt dat je pc schoon en efficiënt draait en als basis een pc met goede onderdelen dan is het met windows goed werken.
 
Genaaid om dat het probleem al heel erg lang bestaat en er veel mensen zijn met dit probleem. Apple maar blijft komen met generieke antwoorden. Ik verwacht van zo'n premium merk dat ze op zijn minst hun best doen om het probleem te achterhalen... Een ander scherm zou inderdaad ook een optie kunnen zijn...
Ik durf te wedden dat Apple dit probleem al lang aan het volgen is, maar tot ze zelf ook onmiskenbaar helder hebben of en hoe het op te lossen is en of het wel aan hun eigen hardware ligt zullen ze echt niet gaan beweren dat het hun probleem is.
Het is volgens mij allerminst zeker dat Apple iets te verwijten valt: veel monitoren voldoen ook niet 100% aan de HDMI spec. Als je scherm ook een Displayport ingang heeft is het het proberen waard om een USB-C naar DP kabel te proberen.
 
De Anker hub die je gebruikt is een USB hub. Deze kunnen minder data aan en ook de stabiliteit met externe schermen kan de wensen overlaten. Vooral als je ook nog andere dingen aan de hub hangt, en mede door het gebrek aan externe voeding (door middle van een adapter), kan het niet altijd de gewenste resultaten geven met de mogelijkheden die het model aanbiedt. Prima voor je externe muis/keyboard, een externe harde schijf en een thump drive, maar niet als je er ook nog een dik scherm op laat draaien en wellicht andere dingen (geluidskaart, synths, etc). Dat kunnen ze niet altijd zo goed aan.

Voor dit soort dingen zou ik zelf een CalDigit TS3 of TS4 gebruiken. Dat zijn werkpaarden die verschillende zware taken tegelijk aankunnen. Buiten dat deze door Apple zelf wordt aangeraden, ze worden namelijk ook via hun eigen website verkocht, maken ze gebruik van Thunderbolt 3 (TS3) of 4 (TS4), en hebben ze ook hun eigen voeding (die iets meer power geven dan de gemiddelde adapter). Koop er een en ga een maand testen. Is het niks, stuur je het terug met de 30 dagen niet goed geld terug garantie.

Het zou heel goed de oplossing kunnen zijn waardoor je niet in een pc hoeft te investeren en je daardoor ook niet jezelf een andere werkomgeving hoeft aan te leren. Verder is er niks mis een PC, of Appel. Beiden doen het goed tegenwoordig. En ja, wat andere ook al benoemde, niet alle schermen werken goed met een Appel. Let daar ook op!
 
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om een Mac vs pc discussie.
Was ook niet mijn insteek. Mijn hel is niet iemand anders hel, en wat iemand gebruikt om lekker mee te klooien boeit me verder niet.

- Mijn laptop op het scherm van mijn vrouw (direct usb-c <--> usb-c), geeft geen probleem
- Ik gebruik een Philips ambilight in de studio, uit dezelfde serie als de TV in de woonkamer. De TV in de woonkamer heeft exact hetzelfde probleem. Bij bv. het aansluiten van een playstation bestaat het probleem niet.

Hierop stel ik voor dat je met je vrouw moet ruilen van scherm :)
Hiermee heb je een usb hub dus omzeild, en soort van bewezen dat het wel kan, en dat het, hoogstwaarschijnlijk aan capaciteit of kwaliteit vd hub zit.

ook dat ie het in de woonkamer niet lekker doet, zelfde serie philips? zou voor mij zeggen dat hier een gemene deler is, en daar de boosdoener te vinden is. philips ambilight, wellicht in combo met de gesneuvelde hub.
de setup met de playstation zegt verder niets over je 'apple compatible' probleem.


ik zou het in de hub zoeken.
Ik heb zelf een dell DA300 als 1e punt (mijn HDMI gaat hierin), en erna een thomann usb3 hub met 7 aansluitingen en een dikke voeding. werkt voor mij als een trein, met 3 elektrons en ssl controlelrs die best veel data sturen allemaal. totaal iets over de 100,-, werkt t niet, stuur je t terug.
 
Laatst gewijzigd:
De Anker hub die je gebruikt is een USB hub. Deze kunnen minder data aan en ook de stabiliteit met externe schermen kan de wensen overlaten. Vooral als je ook nog andere dingen aan de hub hangt, en mede door het gebrek aan externe voeding (door middle van een adapter), kan het niet altijd de gewenste resultaten geven met de mogelijkheden die het model aanbiedt. Prima voor je externe muis/keyboard, een externe harde schijf en een thump drive, maar niet als je er ook nog een dik scherm op laat draaien en wellicht andere dingen (geluidskaart, synths, etc). Dat kunnen ze niet altijd zo goed aan.

Voor dit soort dingen zou ik zelf een CalDigit TS3 of TS4 gebruiken. Dat zijn werkpaarden die verschillende zware taken tegelijk aankunnen. Buiten dat deze door Apple zelf wordt aangeraden, ze worden namelijk ook via hun eigen website verkocht, maken ze gebruik van Thunderbolt 3 (TS3) of 4 (TS4), en hebben ze ook hun eigen voeding (die iets meer power geven dan de gemiddelde adapter). Koop er een en ga een maand testen. Is het niks, stuur je het terug met de 30 dagen niet goed geld terug garantie.

Het zou heel goed de oplossing kunnen zijn waardoor je niet in een pc hoeft te investeren en je daardoor ook niet jezelf een andere werkomgeving hoeft aan te leren. Verder is er niks mis een PC, of Appel. Beiden doen het goed tegenwoordig. En ja, wat andere ook al benoemde, niet alle schermen werken goed met een Appel. Let daar ook op!

Dankjewel voor je uitgebreide en goed onderbouwde antwoord! Het advies om die CalDigit te proberen neem ik ter harte. Als het inderdaad de oplossing is, dan is die nog steeds beter dan een PC bouwen met een aantal nadelige gevolgen.

Hierop stel ik voor dat je met je vrouw moet ruilen van scherm :)
Hehehe, alleen is die van haar 27" en die van mij 50" (ik zit er een eindje vanaf).

ik zou het in de hub zoeken.
Ik denk dat je gelijk hebt.


Ik heb nu een usb-c --> HDMI kabel gekocht hier bij de pc boer om de hoek. Tot nu toe (fingers crossed) werkt het zonder problemen... Ik laat nog wel even weten of het de oplossing heeft geboden... Hartelijk bedankt voor alle input zover!
 
Back
Top