Slechts klinkende TR-909 kick ooit.

Ja eens maar soms hoor je door de opname heen wel wat voor dynamiek het zou kunnen zijn. Er waren Dj’s die hun platen afplakte en producers geheimen. Al denk ik tegenwoordig dat er veel meer knowledge gedeeld wordt.

Maar toevallig had ik als jongetje van 17 een vader met een kelder die hij aan twee producers verhuurde. Ik weet nog dat ze met mengtafel saturatie experimenteerde. Net als ik jaren later. Kan soms wel toevoegen. Outboard gear sinds het horen van de Emperical labs distressor heeft bij mij alles over de kwaliteit van een muziek instrument laten wankelen al zal ik altijd zeggen dat de bron ook zo goed mogelijk moet zijn.
 
Een droge echte 909 kick is nooit dik hoor, ik weet nog dat ik m'n eerste 909 kocht en dacht; hij is niet in orde! 5 exemplaren verder krijg je wel door dat er echt processing nodig is om ergens te komen. Sowieso zijn maar weinig kicks standaard vet... behalve de moddervette OG 808 dan, uiteraard.
Haha.. dat dacht ik ook toen ik mijn eerste 909 had gekocht.. wel heel veel lol mee gehad.. later geruild voor zgan Akai S950 met alle 2 de geheugenuitbreidingen erin.. daar kon ik dat moment meer mee.. Ik had ook een Alesis D4 die toen net uit was.. Alle samples daarin waren al iets meer processed.. sommige waren stereo opgenomen.. Ik weet nog dat ik em net had en in no time dit mixje maakte.. geen fx erop, niks.. alles kaal uit de drummodule..
 
Ik heb momenten van kick fetisch. Meestal probeer ik met wat ik binnenkrijg eerst een kick te maken. Of het nou een oscillerend filter is of een synth.

Ik heb zelf nooit een s950 gehad maar ik geloof zeker in processing kicks daarmee. Ik deed het o.a met een Dss-1 😱

Ik had een extreem Hq 909 met tape saturatie sample set.. geen idee waar die gebleven is
 
Als ik mijn 909 aanzet is t thuis altijd pret… wat totaal in de pret buurt komt en verder gaat: modor dr2

Geen menu geduik onzin, tweaken maar. Totaal mijn ding
 
Bij echt oude housetracks waarbij een 909 is gebruikt is de kick vaak helemaal niet zo bewerkt.
Tracks werden toen vaak geproduceerd om de 909 sounds heen. Wat je tegenwoordig ziet is dat alles zo hard en opgepompt moet klinken dat een vrij standaard 909 kick gewoon te licht is en op allerlei manieren moet worden aangedikt/bewerkt.
 
De eerste drumcomputer die ik kon betalen in 1986 was de Boss Dr-220. Die klonk echt FANTASTISCH!
Tenminste, dat dacht ik in 1986, want toen ik hem 10 jaar later weer eens aansloot dacht ik "wat een bagger geluid" :D

DR-220E.jpg
 
Outboard gear sinds het horen van de Emperical labs distressor heeft bij mij alles over de kwaliteit van een muziek instrument laten wankelen al zal ik altijd zeggen dat de bron ook zo goed mogelijk moet zijn.
Ik ben op vrijdag wat trager dan op maandag. Ik kan ook wachten tot maandag met het processen van deze opmerking maar ik dacht, als ik het nu vraag, kan ik er dit weekend over nadenken. Dus mijn vraag (voor de zekerheid), bedoel je daarmee dat de Distressor daadwerkelijk iets toevoegt?
 
Nou, ja als ik het zelfs letterlijk neem. Het is een soort tape saturatie harmonics toevoeger maar dan doe ik hem eigenlijk te kort. Helemaal met de British mode erop. Ik kan je als je het interessant vind ook aanraden om eens naar de Elektron Analog Heat te kijken. Ik ga zelf nu even onderzoeken wat voor componenten er in de Distressor zitten. Vroeger keek ik daar niet naar.
 
Ik ga zelf nu even onderzoeken wat voor componenten er in de Distressor zitten. Vroeger keek ik daar niet naar.

Succes daarmee, het schijnt dat empirical labs alle componenten heeft geschuurd zodat niet te zien is welke het zijn en zo cloning wilt voorkomen.
Of dit een synth-urban myth is weet Ik niet...
 
Nou ik zit al een tijdje te zoeken en het lijkt een combinatie van een aantal compressors.Tis idd niet klink en klaar daar waaronder de 1176. Toroidal power supply. Dual opamp op07 zoiets. Ga nog wel even verder zoeken. Als iemand wat weet!?
 
Gaan we nou beweren dat 5k euri voor een 909 teveel is :D

Het verschil zit em toch in hoe het knalt op een groot soundsystem. 909 kick is dan toch wel de standaard. Het mooie is van de 909 kick is toch wel dat hij een track draagt maar niet overheerst en er genoeg ruimte is om te doen wat je verder nog wilt.
 
Haha ja dat is ook wel weer zo.

Produceerde the Prodigy niet op P.A. Ipv nearfields?

Per PA systeem klinkt het ook weer anders. Tis ook maar net hoe de audio engineer de cross-overs heeft ingesteld. Voor een live set zou ik altijd iets van een notch filter in je set nemen om voor of na de upperbass te tweaken. Of in je tech rider specs aangeven of vragen. Dan heb je optimaal geluid uit je drumdoos
 
Tis ook maar net hoe de audio engineer de cross-overs heeft ingesteld. Voor een live set zou ik altijd iets van een notch filter in je set nemen om voor of na de upperbass te tweaken. Of in je tech rider specs aangeven of vragen.
Upperbass tweaken?? Serieus?? :dubbel:

Je kan op een podium toch niets zeggen over het zaalgeluid!? Vertrouw nou maar op je sidefill en de soundengineer.. Weleens van Cardioid gehoord?? Vrij standaard tegenwoordig... dan hoor je geen laag achter de subs/ op een podium.. ook best lekker soms.. :)
Als je de tech te vriend wil houden zorg je gewoon voor een super dikke live set.
 
Ja daar is niks geks aan, de technische aspecten die jij noemt probeer je in een soundcheck zo goed mogelijk op te lossen. Als je van te voren weet wat de specs zijn van het systeem helpt dat. Monitoring en wat het publiek hoort heb ik altijd super belangrijk gevonden en ik kan echt niet tegen slechte monitoring. Dat haalde bij mij echt de fun eruit.

Ik snap ook niet zo goed wat je punt is. Vrienden met de audio engineer als je een goede set neer zet? Een audio engineer staat in dienst van de organisator en de performers.

En sinds wanneer is Cardiod standaard . Dit is een fenomeen waar de audio techs op lokatie (en theoretisch) mee oefenen en experimenteren. Ik weet dit omdat ik bevriend ben met een P.A speaker ontwikkelaar van het hoogste segment.
 
Als een 909 niet goed beukt zonder processing, is het geen goede 909.
En daar zijn er best veel van.
Toen Jeff Mills in Nederland ging optreden, heb ik samen met R-ond verschillende 909's voor hem naast elkaar getest.
Grote verschillen!
Hij speelde gewoon met een kale 909, beukte iedereen weg.


Als ik mijn 909 aanzet is t thuis altijd pret… wat totaal in de pret buurt komt en verder gaat: modor dr2

Geen menu geduik onzin, tweaken maar. Totaal mijn ding

Ik denk dat jij de Perkons ook heel leuk gaat vinden.
 
Back
Top