Iemand verstand van MPC 2000 / 2000XL's? Mijne heeft kuren

Skurdd

Stamgast
Lid sinds
3 juli 2020
Berichten
315
Locatie
Utrecht
Hi all!

Ik ben mijn 2000XL aan het fixen. Althans; dat is het idee.
Hij gaat aan. Alle lichten branden, maar het scherm is blanko (staat wel aan dus) en geeft niks weer.

Zit de originele floppy drive in, die ik wil vervangen wanneer ik hem heb gebruikt om de OS te updaten.

Ik heb alle kabels nagelopen en vermoed dus dat het ergens een geklapte capacitator is. Vrijdag ga ik met een metertje alles langs.

Zie op MPC fora meer van dergelijke topics, maar mensen posten nooit de oplossing helaas.

Heeft er iemand kennis van dit soort aparaten? Of een fix?
 
Hm, klinkt alsof die zijn firmware niet laad als ik je post goed begrijp. Had je z’n chips eruit gehaald ? En weer terug geplaatst? (Ivm firmware update?) Groetjes Danny
 
Hm, klinkt alsof die zijn firmware niet laad als ik je post goed begrijp. Had je z’n chips eruit gehaald ? En weer terug geplaatst? (Ivm firmware update?) Groetjes Danny
Hee! Welke chip bedoel je? Er zit geen ESPROM in. Bij MPCSTUFF heb ik een SD card lezer gekocht en die komt met een floppy waarmee je hem naar 1.20 kunt upgraden. Maar ik heb geen idee of hij de floppy leest. Hij heeft hetzelfde probleem wanneer ik de floppy loskoppel.
 
K had ooit een vergelijkbare situatie met m’n mpc60, en bleek dat de firmware op 1 eprom beschadigd was. Die kon ik opnieuw branden en werkte alles weer naar wens. Krijg je ook geen reactie verder als je m in update-modus zet ?
 
K had ooit een vergelijkbare situatie met m’n mpc60, en bleek dat de firmware op 1 eprom beschadigd was. Die kon ik opnieuw branden en werkte alles weer naar wens. Krijg je ook geen reactie verder als je m in update-modus zet ?
Ik kan niks updaten omdat het scherm blijft hangen. Gaat aan maar laat niks zien…
 
Bijgaand wat foto’s. Baal als een stekker want ik heb een scherm, ram en een SD drive besteld. Dom. Als er iemand is die dit soort spul repareert, ik hoor het graag…

IMG_7524.jpeg
 

Attachments

  • IMG_7525.jpeg
    IMG_7525.jpeg
    268 KB · Bekeken: 32
  • IMG_7526.jpeg
    IMG_7526.jpeg
    250,3 KB · Bekeken: 30
  • IMG_7527.jpeg
    IMG_7527.jpeg
    200 KB · Bekeken: 34
Ja gezien, thanks ik waardeer de hulp.

Ik krijg uberhaupt niks booterigs te zien. Scherm blijft hangen zoals op de foto…


Ik dacht eraan een EPROM te bestellen maar de verkoper zegt dat dit niks oplost.
 
Nou ik blijf een beetje hangen in t corrupte firmware vraagstuk, als ik ze op de mpc60 zelfs omwissel qua volgorde dan heb ik dezelfde reactie namelijk ook, ben ook wel benieuwd wat dan die eprom kan betekenen voor je ?
 
Nou ik blijf een beetje hangen in t corrupte firmware vraagstuk, als ik ze op de mpc60 zelfs omwissel qua volgorde dan heb ik dezelfde reactie namelijk ook, ben ook wel benieuwd wat dan die eprom kan betekenen voor je ?
Ahh shit. Ik begreep dat een eprom een alternatieve manier is van de OS updaten/laden. Dan flash je hem vanuit de EPROM. Dat is een chip die je dan moet installeren en dan zet je 2 switches om. Verder ben ik nog niet :(
 
Je hebt niet per ongeluk je backlight van je scherm aangedraaid ? Dat ie op standje inferno staat er er dus niets leesbaar is ? (Of heeft de 2000 dat niet? (Ik heb enkel een 60)

En heb je je nieuwe beeldscherm al geprobeerd ?
 
Je hebt niet per ongeluk je backlight van je scherm aangedraaid ? Dat ie op standje inferno staat er er dus niets leesbaar is ? (Of heeft de 2000 dat niet? (Ik heb enkel een 60)

En heb je je nieuwe beeldscherm al geprobeerd ?
Jaa heb meermaals geprobeerd met shift & jogwheel het contrast te wijzigen. Doet niks. Nieuwe scherm zit er op maar het is dus een ander probleem.
alle andere lampjes blijven ook aanstaan bijv.
 
Dan is het iets anders ja.

Goeie is altijd om even na te gaan als je iets maakt/ installeert.

“Waar ben ik al geweest”

Dus waar heb je al allemaal aangezeten. Heb je stekkers los gehaald en terug gedaan. Ic’s losgehaald enz.

En dat allemaal nog een keer heel goed nalopen. Heb je niet per ongeluk de connector van je nieuwe beeldscherm op z’n kop gedaan. Of die van de floppy enz enz
 
Je kan ook nog proberen het ram even te verwijderen en kijken of de mpc boot op z’n interne geheugen. Hij flashed volgens mij van het moederbord nl.
 
Ja; heb alles losgehaald 1 voor 1. Ook de ram en floppydrive. Steeds blijven de lampjes branden (tot ik de bovenste printplaat loskoppel) en gaat het schermpje aan.

Morgen ga ik met een voltmeter alles maar even nalopen...
 
Ahh shit. Ik begreep dat een eprom een alternatieve manier is van de OS updaten/laden. Dan flash je hem vanuit de EPROM. Dat is een chip die je dan moet installeren en dan zet je 2 switches om. Verder ben ik nog niet :(
Ja precies idd, zat ff een beetje vlug te lezen wat t is, en deze chip overbrugd dan de vast gesoldeerde chip zeg maar, wel ben je dan nog steeds afhankelijk van een floppy met daarop de juiste versie software (afhankelijk van welke versie boot chip erin gaat) ik was zelf nooit zo’n fan van de floppy’s en toen t mogelijk was heb ik ook gelijk de mpc60 verbouwd met een cf-kaart erin, die draaide zelfs nog op dd floppy’s die 15jaar geleden ook al goed op leeftijd waren natuurlijk. Ik snap die boot-rom wel maar of t zal werken is idd een gokje natuurlijk en heb ik zelf geen ervaring mee
 
Back
Top