Maths - tips en trucs!

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
6.052
Locatie
Zeist
Alweer een topic over Maths? Ja - maar nu met praktische tips en trucs. Wat kun je er mee; welke patches zijn handig; etc. Geen filosofie of metafysica. ;)

Openingsvraag:

Kun je Maths zo patchen dat de output een vaste positieve waarde +W aanneemt als de input positief is, en een vaste negatieve waarde -W als de input negatief is. (En nul als de input nul is.) Wat W precies is doet er niet toe. Zie hieronder voor een voorbeeldje.

comparator.png


Let op: de patch moet voor alle CV en audio signalen werken, het is niet genoeg als het enkel maar voor enkele specifieke CV en audio signalen werkt.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb geen maths maar wat je bedoelt is een comparator en een inverting comparator.

die eerste staat in de manual. die tweede ook maar dan moet je er wel een inverter voor zetten.
 
Ja het is het idee van een comparator. De comparator die in de Manual staat heb ik net uitgeprobeerd, maar die vereist dat je je instellingen per signaal aanpast. Dat is niet wat ik zoek. Het moet na patchen en een keer instellen voor alle audio en CV signalen (met spanningswaarden die binnen de Eurorack specificaties blijven) werken.
 
Eh, heb ik een geluidsvoorbeeld gemist? Wat hadden we nou afgesproken ProgHead, geen nieuwe thread voor je wat geluid gepost hebt. Ik heb er maar 1 gehoord!
 
Ohhh - ik dacht dat een al genoeg was... :o:

Hierbij beloof ik plechtig dat ik er een geluidsfragment van zal maken zodra we de Maths patch hebben gevonden die mijn openingsvraag beantwoordt.
 
Ja - laten we het daar alsjeblieft niet weer over hebben. Daar komt niets dan ellende van! :(
 
Iemand nog tips hoe ik met Maths de gezochte comparator maak? Ik kom er zelf niet uit...
 
Weet niet of het dezelfde patch is, maar op pagina 18 (op papier) / 20 (digitaal) van deze pdf staat 'ie met een plaatje (in de handleiding is 't alleen uitschreven als tekst).

Misschien geeft dat nog inzichten.

Ik heb gegoogled op "maths comparator patch", dat kan je ook nog even proberen - wellicht vind je andere resultaten ook interessant.
 
Dat is vreemd! In de Manual die ik uitgeprint en gelamineerd heb worden er op blz. 20 maar een paar regels aan de comparator patch geweid! Die pdf van jou is veel uitgebreider. Zal het bekijken.
 
Er staan twee versies van de comparator in. De eerste versie vermeldt:

Some attenuation of CH. 2 may be necessary to find the right range for a given signal.

Die valt dus af. Ik zoek een comparator die het voor audio en CV signalen gewoon doet zonder dat je voor sommige signalen nog zaken hoeft bij te regelen.

De tweede versie moet ik nog even nader bekijken.
 
Dit lijkt redelijk goed te werken:

patch.JPG


1.JPG


2.JPG



Maar hoe krijg ik die output dan bipolair zonder daarbij ook externe modules te gebruiken?
 
Ik begrijp dat je dat met een offset voor elkaar kunt krijgen, maar kanalen 1, 2 en 3 van de MATHS zijn nu al in gebruik. Hoe ga je die offset met de rest van de MATHS regelen zonder externe modules te gebruiken?
 
Ik denk dat het bij een unipolaire comparator blijft als we enkel de MATHS mogen gebruiken. Op zich vallen er met een comparator niet veel interessante geluiden te maken, maar in combinatie met andere modules wordt het leuker:

patch.JPG



 
nice! ik heb onlang geleerd hoe comparators essentieel zijn in een tri core vco om een puls wave en pulsewidth modulation te maken.
 
Back
Top