Beste Setup voor veel synths met usb

benjaminb

Stamgast
Lid sinds
15 november 2005
Berichten
259
Ik heb een opportuniteit om mijn studio te herdoen wegens een verhuis. Echter zou ik gebruik willen maken van een vernieuwde modernere Ableton connectie Setup omdat ik nogal wat problemen heb met Delay via usb & Ableton. De Delay die ik ervaar is vooral als ik bv een keyboard bespeel dat het opmerkelijker later uit mijn speakers komt. Het blokkeert me volledig in mijn muzikale creativiteit.


Mijn Setup ziet er als volgt uit :
- focusrite 2de generatie USB 18i20 met de pre-amp expander voor meer inputs/outputs (geconnecteerd met optisch kabeltje)
- 44.1Khz, 24 bit, al allerlei settings geprobeerd, kan het vaak erger maken de Delay, als ik de KHz opkrik is het iets beter maar begint de cpu teveel te spiken en glitches te geven
-MacBook Pro 2022 16gb ram Ableton 12 (werkt zo veel beter dan mijn windows pc vroeger)
- synths via usb ingeplugd op 1 grote hub , ook de Focusrite (die ga ik alvast rechtstreeks op Mac connectoren volgende keer)
- 4 andere sint op lokaal hutje met uplink naar de grote hub (is this wrong ?)
- grote usb 3.0 hub met 16 poorten op met audio usb goldplated Cable rechtstreeks naar MacBook
- de 2 hubs hebben hun eigen voeding

ik zou ook alles via midi kunnen doen maar lees dat dit vaak niet beter is, maar heb het nog niet geprobeerd.
Ben ik toe aan een soundcard upgrade ? focusrite is goed maar toch pak meer Delay dan universal audio veronderstel ik, ma bon universal audio voor zelfde Setup zou me dan ook +3500eur kosten

Graag hoor ik hoe jullie professioneel devices connectoren en dit probleem vermijden
 
Het ligt absoluut niet aan je apparatuur, die Focusrite is meer dan voldoende maar ergens in je geluidsinstelling staat iets niet goed lijkt me.
Probeer anders even via midi je keyboard te bespelen, dan weet je of het je usb connectie is of iets anders.
 
Wat Krautrock zegt.
Met die focusrite en die MacBook Pro zou je zeer werkbare latency values moeten kunnen realiseren
(die ga ik alvast rechtstreeks op Mac connectoren volgende keer)
ging ik voorstellen
ik zou ook alles via midi kunnen doen maar lees dat dit vaak niet beter is, maar heb het nog niet geprobeerd
Haal Midi en Audio niet door elkaar.
Je kan midi sturen van uit je daw(Ableton 12) naar een synthesizer maar als je het geluid dan van die synht door je Focusrite stuurt en je audio instellingen staan niet correct ga je ook (die) vertraging hebben.

Ik vermoed dat het de hub is die jou parten speelt
Connecteer die Focusrite dus eens rechtstreeks en in Ableton 12 zet je al je audio instelling goed en kies 128(samples) als buffer size.
Welke latency Values zie je staan?
 
er is ook Delay als ik gewoon de keyboards bespeel, ik hoor het vertraagd toekomen uit mijn monitors
Voor mij klinkt het dat je input eerst een soort extra lus maakt voordat het uiteindelijk je geluidskaart uitkomt?
Of kan het zijn dat er per ongeluk een oude driver van de Focusrite tussen is gaan zitten die dan gek doet of zo?
Sinds wanneer heb je dat, heb je vlak ervoor een update van iets gedaan misschien?
 
Heeft die ai geen monitor out (zonder vertraging?)

Even de handleiding checken. Een van de mijne heeft dat. Maar zou kunnen dat t een presonus is.
 
Probeer dingen rechtstreeks in de usb port van je MacBook Pro aan te sluiten om zo te kijken of het niet aan hun ligt. Bij de wat goedkopere hubs kunnen er namelijk vertragingen en dergelijke ontstaan doordat ze niet zo veel verschillende info aan in- en output aankunnen. Aangaande de link die je hebt gedeeld betreft het een USB hub. Mocht hier het probleem zitten, kijk dan voor hubs die Thunderbolt 3 of 4 hebben. Deze kunnen grotere informatie stromen aan.
 
Alles midi.
Zo herken ik wel die vertraging.
Als ik direkt inspeel hoor ik geen enkele vertraging.
De muziek komt onmiddelijk uit de computer.
Als ik de midi weer opnieuw extern naar buiten laat komen is de vertraging zo hinderlijk dat het geen doen is.
Het wordt iets later weggeschreven dan het moment van spelen.
Bij het terug luisteren is de afspeel reactie weer onmiddelijk.
Het hinderd me niet.
 
Heeft die ai geen monitor out (zonder vertraging?)

Even de handleiding checken. Een van de mijne heeft dat. Maar zou kunnen dat t een presonus is.
Je hebt een punt ik ga dit verifiëren, heb ook een ticket bij focusrite geopend.
 
Laatst gewijzigd:
Het geeft geen verbetering als je de Focusrite rechtstreeks op de Mac aansluit?
 
Wat is je sample buffer size in Live? Probeer die zo laag mogelijk te houden (tot het punt dat je plugins het niet meer trekken en beginnen te kraken).
 
Sinds ik geen usb meer gebruik voor midi ben ik gelukkiger.
 
Veel variabelen, waar het aan kan liggen.

Als je het toetsenbord van je computer gebruikt als controller, kan je vaststellen of het naar buiten vertraagt of niet.


Schermafbeelding 2024-06-07 om 13.26.10.png




Als het dan prima klinkt, ligt het aan de binnenkomende midi van je controllers.

En als het dan nog steeds beroerd is, heb je het probleem een stuk kleiner gemaakt (dan ligt het niet aan de controllers of hoe je ze hebt aangesloten, maar aan Ableton en/of je geluidskaart naar buiten toe).

Geen knip-en-klare oplossing - maar misschien helpt het bij de zoektocht..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top