Nieuwe richting

JimmyEyckmans

Beta The Mad Scientist
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.187
Locatie
Belgie
Iedereen kent me al wel ondertussen maar vond het toch nodig me opnieuw voor te stellen sinds ik een besluit heb genomen in welke richting ik verder ga.

Ik ga hier gewoon delen wat er ook op mijn profiel staat. Dit is wat de bedoeling zou zijn.

Ik speel op arrangeur-keyboards, dit zijn muziekinstrumenten met 200 tot 400 of meer stijlen.
Deze stijlen zijn in wezen muziekpatronen.
Met de linkerhand kan men de toon van de muziekpatronen veranderen, waardoor een soort melodie ontstaat.
De rechterhand wordt meestal gebruikt om een melodie te spelen, maar ik kies ervoor om dat niet te doen.

Ik ben gefascineerd door de stijlen en hun indrukwekkende geluidskwaliteit, zozeer zelfs dat ik me concentreer op het maken van akkoordenschema's met mijn linkerhand en op deze manier tracks ontwikkel.
Ik probeer een melodie te vinden binnen de stijl zelf, ondanks deze ontbreekt, door aandacht te besteden aan de instrumenten en het geleverde patroon.
Mijn doel is om een muziekstuk te maken met behulp van de akkoordenschema's en de vele variaties die beschikbaar zijn op de keyboards.

Momenteel bezit ik zes arranger-keyboards: een Casio CT-X 5000, een Korg EK-50L, een Roland BK 3, een Yamaha PSR E 473, Yamaha PSR SX 700 en een vintage Roland E600.

Mijn doel is om ze allemaal te gebruiken, zoveel mogelijk stijlen te verkennen en compatibele akkoordenschema's te ontdekken.

Ik heb drie aankooprondes die vrij zeker zullen plaatsvinden.

Ronde 1 bevat het arranger keyboard Casio CT-X 5000, dat ik al heb, en de Thomann AK-X1100, die ik van plan ben binnen 2-3 maand te kopen. Daarnaast is er een vintage Roland E600-toetsenbord dat, ondanks dat het meer dan 20 jaar oud is, opmerkelijk goede stijlen heeft.

Ronde 2 bestaat uit de Korg EK 50L en de Roland BK 3, die ik beide bezit, evenals de Yamaha PSR SX 700, die ik ook bezit.

Ronde 3 betreft de Yamaha PSR E473, die ik heb besteld, een gemiddeld geprijsd keyboard in de klasse van 500-800 € dat ik nog moet selecteren, en de Roland E A7, die ik helaas ook moet kopen.

Dit zal enige tijd duren, aangezien ik van plan ben om voor elk een tas van Thomann te kopen om ze gemakkelijker op te bergen.
Dit is onderdeel van een meerjarenplan.

Gezien de aanzienlijke kosten die aan dit creatieve proces zijn verbonden, heb ik besloten om minimaal 1€ te vragen voor een ronde van genreselecties. Als een genresectie slechts vijf knoppen bevat, bied ik twee rondes aan voor dezelfde prijs.
Albums bevatten doorgaans 5-10 nummers, maar ongeacht het aantal is de prijs altijd 1€.

Deze nominale vergoeding dient als een manier om mijn werk te ondersteunen.

Ik heb ook een website: Jimmy Eyckmans Music Room
 
Succes en vooral veel plezier.

De rechterhand wordt meestal gebruikt om een melodie te spelen, maar ik kies ervoor om dat niet te doen.

Je hebt soms wel mooie akkoordenprogressies
En daarmee ben je een waardevolle toevoeging aan muziek maken.

Maar ik wil je toch iets meegeven [terwijl ik heb geen juridische kennis heb :o:]:
als je muziek geen unieke melodie en geen unieke tekst heeft
wordt het volgens mij moeilijk om rechten over je muziek te houden,
anders gezegd:
als iemand anders een nieuw nummer maakt op jouw basis (dezelfde noten), creatief hergebruikt met een eigen melodie en tekst,
dan is dat nieuwe nummer waarschijnlijk niet van jou als het aankomt op een rechtszaak (denk ik)

Melodie en tekst zijn in onze westerse wereld juridisch belangrijk als het gaat om rechten

Nogmaals succes en veel plezier
 
Succes en vooral veel plezier.



Je hebt soms wel mooie akkoordenprogressies
En daarmee ben je een waardevolle toevoeging aan muziek maken.

Maar ik wil je toch iets meegeven [terwijl ik heb geen juridische kennis heb :o:]:
als je muziek geen unieke melodie en geen unieke tekst heeft
wordt het volgens mij moeilijk om rechten over je muziek te houden,
anders gezegd:
als iemand anders een nieuw nummer maakt op jouw basis (dezelfde noten), creatief hergebruikt met een eigen melodie en tekst,
dan is dat nieuwe nummer waarschijnlijk niet van jou als het aankomt op een rechtszaak (denk ik)

Melodie en tekst zijn in onze westerse wereld juridisch belangrijk als het gaat om rechten

Nogmaals succes en veel plezier
Het zijn meer demo's van de stijlen, als ze het pikken dan doen ze dat maar. Zo groot zie ik het allemaal niet, het is meer een leuk tijdverdrijf. Die euro die ik vraag is echt gewoon om toch iets terug te hebben naargelang het al veel geld heeft gekost en nog zal kosten. Niemand is iets verplicht, je kan alles altijd blijven vinden op Soundcloud ook.
Voor mij is het echt gewoon voor het plezier vooral. Leuk dat je sommige van men akkoorden progressies soms leuk vind!
 
Houd zeker men website in de gaten sinds ik daar nu ook een blog op heb. Heb gekozen om alles in het engels te doen omdat dat het beste gaat zijn. Wat ik doe vind maar een selectieve groep goed vermoed ik dus engels is een groter bereik.
Ik kan met co pilot van binge toch alles met AI herschrijven en dan klopt het allemaal wat beter en oogt het wat professioneler.
Ga maar eens een kijkje nemen en laat me weten wat je ervan vind.

 
Laatst gewijzigd:
Kijk eens naar de Korg Kronos.
Die Karma en drumtrack mogelijkheden zijn mogelijk wat voor U.

Het is geen arranger keyboard, het is een Synth met een next level arpegiator (KARMA).

Je kan je keyboards via midi aan de Kronos koppelen en de clock syncen, zo kan je ze samen gebruiken en uit de bol gaan 8D:dj::yamaha::peukie:
 
Kijk eens naar de Korg Kronos.
Die Karma en drumtrack mogelijkheden zijn mogelijk wat voor U.

Het is geen arranger keyboard, het is een Synth met een next level arpegiator (KARMA).

Je kan je keyboards via midi aan de Kronos koppelen en de clock syncen, zo kan je ze samen gebruiken en uit de bol gaan 8D:dj::yamaha::peukie:
Ik begrijp het, ik houd het graag simpel
 
Heb google translate gebruikt voor de Engelse tekst die ik op men website heb laten schrijven door ai van binge Microsoft. Is handig ding.

Zoals vermeld in mijn blog, heb ik vandaag de Yamaha PSR E437 aangeschaft, en hoewel ik niet teleurgesteld ben, ben ik enigszins ontmoedigd.
Ik zal dit toetsenbord uiteindelijk waarderen, ondanks zijn gebreken, maar het heeft me ertoe aangezet mijn hele aanpak te heroverwegen.
Ik was van plan om dit keyboard in de tweede ronde af te maken, maar ik moet bekennen dat het luisteren naar al zijn stijlen eentonig zou kunnen worden omdat de kwaliteit niet uitzonderlijk is.
Ik word dus geconfronteerd met de realiteit, die normaal is maar voorheen niet werd overwogen, van het bezitten van toetsenborden die niet uitstekend zijn, maar in staat zijn om aangename geluiden te produceren.
Ik realiseerde me dat ik meer variatie nodig had.
Het drong tot me door dat ik niet alle stijlen tegelijk hoef uit te brengen, zoals ik nu doe, met de bedoeling om alle mogelijke stijlen te creëren met de Casio CT-X 5000 en dan door te gaan naar het volgende toetsenbord.
In plaats daarvan, als ik elke keer nummers van verschillende keyboards uitbreng, maakt het niet uit of de ene van mindere kwaliteit is, omdat de volgende waarschijnlijk een beetje beter zal zijn.
Deze aanpak zorgt voor meer variatie, en als een keyboard niet zo goed is als de andere, hoef je niet de hele set te doorstaan, maar slechts één genreronde, die ik nu zal uitleggen.
Elk toetsenbord heeft genreknoppen voor verschillende genres. Ik zal één genreronde voltooien en die vrijgeven. Als de inhoud onder de vijf daalt omdat sommige genres minder stijlen hebben dan andere, zal ik twee rondes doen om ervoor te zorgen dat er altijd ten minste vijf nummers beschikbaar zijn.
Ik overweeg om een album van de Roland E600 uit te brengen, omdat ik al veel akkoordenschema's met dat keyboard heb gemaakt.
Ik zal nu even de tijd nemen om de Yamaha PSR E473 te verkennen en mijn volgende stappen ermee te bepalen. Misschien begin ik er een album mee te maken als vervolg op het Roland E600 album.
Ik zal dan ook pas een album releasen als ik dagelijks 1 nummer van het vorige heb gedeeld.
 
De kunst is opeenvolgingen te vinden die het luisteren waard zijn.
Als dat maar niet vreselijk saai wordt.
Voor die reden ben ik aan het nadenken erover enkel de stijlen te gebruiken die ik zelf goed vind vanaf nu.
Eerste album gaat goed op Soundcloud, 1 liedje is al 27 keer afgespeeld door 1 dezelfde persoon, andere liedjes allemaal meerdere keren afgespeeld door dezelfde personen.
 
Ik kan je blog niet vinden op je website. Er is geen link naar de blog?
Ik moet terug nadenken over hoe ik de zaken ga aanpakken. De manier die ik had was niet goed.
Ik heb de Yamaha PSR E473 gekocht en die kwaliteit is wat minder. Ik heb daar een avond mee in strijd gelegen met wat ik moest doen.
Ik vind dat keyboard ook nog goed maar het is niet super. Zo heb ik nog een keyboard, de Casio WK 7600. Dit is een model van 2012 en zoals je dus
kan bedenken zijn de stijlen ook wat minder.
Toch zitten er leuke dingen tussen. Gisteren had ik wat teveel weed gerookt en toen ben ik mentaal de verkeerde weg opgegaan. Op het einde wilde ik gewoon een database maken
van allerlei arrangers hun stijlen. Ik heb dat geprobeerd maar de fun was weg. Ik ben toen maar gaan slapen.
Daarom heb ik alles van de site verwijderd, omdat die bestond uit die database maken. Het is niet leuk. Ik wil toch iets creeëren.
Ik moet daarom terug over alles nadenken, waar ik nu sta is dat ik alle keyboards kan gebruiken maar enkel de stijlen nemen die mezelf ook aanspreken.
Ik ben nu bezig met de Casio WK7600, gewoon om te zien of dat gaat en de moeite waard is.
Als ik meer informatie heb, bouw ik de website terug op.
 
Ik heb twee arranger keyboards, een Technics KN500 en een Yamaha PSR DJX1. Die ga ik binnenkort ook weer gebruiken in combinatie met mijn softsynths.
 
JimmyEyckmans spreekt een paar maal over de kwaliteit van het geluid.

Wat ik nog al vreemd vind.
Hier zou je wel kunnen spreken over de kwaliteit van de compositie.
Bij een hifi-stereoforum is ruis uit den boze.
Bij mensen die muziek maken wordt het hier of daar juist toegevoegd.
Bijvoorbeeld door de willekeur uit sample=hold.
Met alleen keyborden kun je beter liedjes gaan schrijven.
 
Cool!:okdan:8)
Ik heb zelf een Realtech keyboard en een Roland E-10 gehad...
Tegenwoordig zijn het complete workstatons geworden...
De orgel heeft ook nie stil gezeten: De Yamaha nieuwe Electone: de ELS-02
 
Back
Top