Keyboard roland KB5 audio output stereo / mono

Steffe

Nieuwkomer
Lid sinds
4 februari 2024
Berichten
14
Locatie
Belgie
Beste collega's

ik heb een keyboard Roland KB5
Deze heeft een audio output : stereo / Mono

1. bij het aansluiten van mijn stereo koptelefoon hoor ik zoals links en rechts dezelfde aangeslagen noten..... (dus geen verschil)



2. idem bij het aansluiten van een externe versterker Pioneer A 109

mijn vraag: 1. waarom is er dan een stereo output op het keybord??
(ik dacht eerst dat de lage tonen in bv de linker zijde van de koptelefoon te horen zijn, en de hoge noten in de rechterzijde....: dat is dus niet het geval...)
2. kan men een piano stuk in stereo weergeven via een externe versterker? , zijn er forumleden die in stereo spelen bij een keybord?

reden: ik ben bezig om het geluid op te waarderen van mijn keybord.....
zie draadje:
1717079000267.png



vriendelijke groeten,
steffe
 
Laatst gewijzigd:
Dit heeft te maken met een interne schakeling,
De linker uitgang (Mono) is een optelling van linker en rechterkanaal samen (zodat het geluid in het midden klinkt)

De Rechter uitgang is direct verbonden naar een rechterkanaal (vergelijkbaar een balans knop naar rechts gedraaid op een stereo installatie)

Wanneer enkel de mono-uitgang is aangesloten, zal het geluid wel links/rechts uit de versterker komen. Echter het keyboard zelfs stuurt het geluid uit naar het midden. (Indien je galm aanzet op je keyboard klink het geluid meer op de achtergrond en de galm als een soort van leeg olievat).

Door zowel de linker als rechter uitgang aan te sluiten op het keyboard en naar de versterker spreidt het geluid uit het keyboard en wordt doorgeven aan de versterker de galm zal alware door de ruimte zweven. (stereobeeld)

Hopelijk heb ik je hierbij verder geholpen! :koffie:
 
Dag L3N,

Dank voor uw info.
Ik zal dus verder eens experimenteren met de 2 audio uitgangen van de keyboard naar de externe versterker.

Ik zal ook eens nazien in de manual van de BK5 hoe ik de galm kan instellen. (dat heb ik nog niet gevonden....)

ps: van een collega had ik vernomen dat het linkse kanaal een klein beetje verschilt van het rechtse kanaal, waardoor een ruimte-gevoel ontstaat als je luistert.
(lees: een zeer klein tijdsverschil tussen de 2 audio kanalen, waardoor het ene kanaal iets later zou komen tov het andere kanaal...)
zou dat de verklaring zijn van de galm (galm = ? ruimte gevoel)

vriendelijke groeten,
steffe
 
Laatst gewijzigd:
Daar kan ik helaas geen bruikbaar antwoord op geven. Ik weet wel dat er een merkbaar verschil hoorbaar is wanneer alles stereo is aangesloten:koffie:
 
Back
Top