Memmorymoog onderhoud dilemma

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.824
Locatie
Belgische Kust
Ben van plan om volgende winter mijn Memmorymoog een flinke onderhoudsbeurt te geven.
1 toetscontact hapert af en toe voor de rest is er niets mis mee, al 15jaar niet meer open geweest.

1 Nu kunnen we de oude voeding overhalen, battery, toetscontacten reinigen dat kost 30euro, klaar. Blijf ik wel met een 110v voeding zitten en luidruchtige ventilator. 20min opwarmtijd.

2 we kunnen de hele voeding zooi vervangen door een moderne voeding, dan hebben we geen ventilator meer is hij 220v, blijft veel koeler en een stuk stabieler. Kost wel 500euro. +- Minder dan 5min opwarmtijd

3 we kunnen ook optie 2 doen en het hele keybed ook vervangen. Hebben dan ook een modern topklasse toetsenbord erin. Ben ik ongeveer 800 aan onderdelen kwijt.

4 ik hem ook een Lamm style revisie geven, dat is veel werk kost 1100 euro aan onderdelen en wordt hij veel te stabiel. Dan heb ik geen Memorymoog meer maar iets als een Lamm memorymoog, en dat is iets anders en klinkt anders. +- 2min opwarmtijd


Wat zouden jullie doen ?
 
1 of 2
Als je m niet zoekt te verkopen kan 1 gerust volstaan.

Maar is natuurlijk n relatief antwoord: ik speel geen keys. Moest ik keys spelen deed ik 3: het beste is namelijk goed genoeg voor me. Dan denk ik altijd aan die reclame van L'Oreal. "Want ik ben het waard" - en Vic is t waard, toch?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
4: nee. Haal de vintage niet uit de moog.
3: hij reageert niet op velocity ofzo he? Voor een louter aan/uit klavier zou ik gewoon zorgen dat hij perfect werkt en klaar. Dus nee.

Tussen 1 en 2: je wil hem nooit meer kwijt. Hij heeft je 15 jaar niks gekost (15 jaar een piano stemmen is 1300-2800 euro...). Hij is veel waard. Dan lijkt 500 eur voor een zekere toekomst én de genoemde voordelen me de keuze. En de originele voeding 110V hou je netjes bij. Al is het maar om hem over 50 jaar wereldwijd interessant aan te kunnen bieden.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik heb in mijn Pro One ook n nieuw keyboard gezet, van veel betere kwaliteit dan origineel. Oud verkocht. Kostte me dan noch ocharme 100 euro of zo. En als je de sequencer wil programmeren kan je dubbele trigs missen. Succes met beslissen :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Als je het origineel niet perfect werkend krijgt is dat zeker de betere keuze. Maar als het wel werkt maakt het mij bij note on/off klavieren verder niet zo uit.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik zou voor optie 3 gaan. Zo goed als hij kan zijn zonder het karakter aan te tasten.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Niet mee eens. Zeker niet nu de One bestaat. Ik zou de MM nu zeker houden wat de MM speciaal maakt. Genoeg andere opties voor strakke polys.
 
Optie 3..
Ben niet heel bekend met de Lamm, maar als je een toetsenist bent... ik zou er in investeren.. geeft zo veel plezier terug.
Voor de rest zoals Nicolas 2000 zegt... er is een One... behoudt het karakter van jouw MM

Heb Syhthfluencer Rob Rosen van Rosen Sounds California wel eens gesproken.... die houd het ook bij de MM... kan niks tegen op volgens hem. De One was niet zijn ding. Zijn One staat nu hier. :D
Zou graag een MM eens in het echt willen horen...
 
Een mm en een one hebben buiten dat er moog op staat klank technisch niets met elkaar te maken. De moog one klinkt vergeleken met een memory als een speelgoed keyboard.

De lamm upgrade doet niets af aan de klank, maar heeft wel alle mogelijke CC waardes die je kan aansturen. Is stabiel, geen opstarttijd, Waarom zou je dat niet willen ?
 
Ik zou het klavier gewoon origineel houden. Die Fatar replacements voelen misschien beter aan qua aanslag, het blijft een volledig plastic frame, die fatar klavieren. Het originele Matsushita klavier voelt dan wel goedkoop aan als je erop speelt, het is eigenlijk een heel degelijk model met een stevig stalen frame. De toetscontacten zijn goed te reinigen met IPA en wattenstaafjes. Meestal keert de werking dan weer goed terug. En anders zijn er speciale geleidende opzetplakkertjes van Sounddoctorin beschikbaar welke de toetscontacten weer als nieuw maken.

Bij een vervanging voor de voeding is het belangrijk dat deze echt specifiek voor de Memorymoog ontwikkeld is. Regelmatig zie je "PSU upgrades" voorbijkomen voor vintage synths waarbij iemand gewoon een paar standaard goedkope Chinese schakelende voedingen aan elkaar heeft geknoopt op een plankje en dit dan een perfecte upgrade noemt. Dat komt meestal de betrouwbaarheid en signaal/ruis verhouding niet ten goede. Vooral digital switching noise kan een lastig euvel zijn bij slecht ontworpen schakelende voedingen.
 

Niet goedkoop maar lijkt me fatsoenlijk.
 
Zo €550 voor een voeding.
Voelt nogal veel. Ik heb er twee MM’s en zou inderdaad wel een stille voeding erin willen…
 
Verschrikkelijk nare en onprofessionele man om zaken mee te doen ook die synthtaste Duitser.
 
Verschrikkelijk nare en onprofessionele man om zaken mee te doen ook die synthtaste Duitser.
vertel eens over je nare ervaring? dan ben ik gewapend indien nodig.

Er is alternatief ook een Amerikaan die voedingen maakt maar veel duurder.
Zelf maken kan ook maar dat kost veel tijd en is ook niet gratis, wel goedkoper
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb op reparateursgroepen en elders heel veel narigheid gelezen over Synthtaste. Daarnaast schijnt hij voor z'n voedingen gewoon een paar goedkope chinese schakelende voedingkjes te stapelen, klein spanningsregelaartje erachter en hoppa. Kostprijs misschien €150 euro, verkoopprijs boven de €500 euro. Ik zou het er niet op gokken. Iemand die wel betrouwbare voedingen maakt is Synthronics.de, helaas niet voor de Memorymoog en ook met dat bedrijf heb ik niet altijd even klantvriendelijke verhoudingen, maar ze leveren wel goede producten. De prijs voor Synthronics spul valt echter ook weleens te betwisten..
 
Ik heb meerdere ervaringen met Synthtaste en ik zou Synthtaste vermijden, zijn producten zijn prima maar het is een vervelende kerel. Daar hoef je op zich geen last van te hebben als alles goed gaat maar zodra er een probleem is dan wordt het snel erg ongezellig, en dat is mild uitgedrukt. De originele voeding van de Memorymoog is in principe helemaal niet zo verkeerd, het is een schone en betrouwbare voeding. Hij is natuurlijk niet heel efficiënt en genereert daardoor veel warmte. Ik ben er nog niet zo zeker van dat het een goed idee is om de ventilator eruit te halen als je er een schakelende voeding in monteert. Het is niet zo dat de rest van de elektronica geen warmte produceert. De printplaten zitten dicht op elkaar en de warmte kan nergens heen. De ventilator wil je natuurlijk het liefst wel kwijt maar ik weet niet of iemand als eens serieus gemeten of de temperatuur dan niet te ver oploopt. De ventilator vervangen door een stil en beter gebalanceerde ventilator scheelt al heel veel. De LAMM modificatie verandert niks aan de klank, het zorgt voor een stabieler en beter gestemd instrument en ik zou niet weten waarom je dat niet zou willen. De LAMM upgrade is veel werk maar niet heel spannend en je kan zelf een heel eind komen. Je mist natuurlijk wel zijn software en die zorgt voor een betere tuning en een betere midi implementatie.
 
Synthtaste, daar blijf ik in ieder geval ver van weg.

Of ik overhaal de oude voeding op de ouderwetse manier of ik ontwerp en maak mn eigen stille switcher voeding met extra filters en met reset DS1811 ic based reset circuit.
 
Back
Top