Soundcraft cps275 power supply

cream

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2004
Berichten
1.763
Locatie
‎ ‎ ‎
Ik heb hier een soundcraft cps275 power supply die na een tijdje best wel wat geluid maakt. Hij ziet er ook wat stoffig uit en wilde kijken of ik wat kan schoonmaken binnenin. Ik hoor daarentegen dat er nogal wat spanning op kan blijven staan na uitschakelen. Hoe veilig is dit te doen? Heeft iemand trouwens ook ervaring met andere stillere fans?
 
Ik heb er ook een gehad (Soundcraft Ghost console denk ik?). Openmaken is goed en veilig te doen is mijn ervaring. Tijdje laten staan na het uitzetten en aangesloten laten staan op de console; ik heb er nooit problemen mee gehad.
Er zit een lange aparte luchtkoker met koelblok met fan erop aan de zijkant, deze kun je goed schoonmaken, en de fan is ook goed demontabel om schoon te maken (zit met schroefjes op het koelblok vast). Ik heb de fan ook al eens vervangen met een gelagerde Papst fan. Let erop dat je een spannings-gereguleerde fan gebruikt (3 polige stekker), niet PWM regeld!

Ik moet zeggen dat het verschil niet super groot was; het is vooral dat de fan geregeld aan- en uitschakeld, en dat hoor je gewoon toch wel wat. Oplossing: zet de console zo ver mogelijk weg; de kabel is dusdanig lang dat je kunt overwegen om 'm in een andere ruimte te zetten als je een gat in de muur kunt maken.

Check ook deze thread:

En check deze thread:
Hier heeft iemand een Noctua NF-A8 FLX 80mm fan gebruikt.
 
Bedankt voor de info!. Deze is voor een soundcraft k3. Waarom is het nodig om hem aan de tafel te laten ( speciale reden?)
 
K had een kleine multi-fancontroller gekocht, samen met 3 super stille 80mm ventilatoren en daarmee een lucht circulatie gecreëerd. Super stil en goed gekoeld. Die oude fan maakte bij mij ook een stevig lawaai, en op een gegeven moment hield de temp-sensor er ook mee op en moest ik die oude fan continu laten blazen en werd t nog slechter. Dat was een tijdelijke fix omdat ik m’n zinnen op de drie nieuwe fans had gezet. Een verademing zo stil en instelbaar qua snelheid

Groetjes Danny
 
Aha, daar ga ik ook eens even naar kijken. Toevallig nog foto's hoe het er binnen uit ziet?
 
Ff gezocht maar geen foto’s meer. Opzich niet heel ingewikkeld, de twee grote transistoren zitten op t koelblok en dragen zorg voor de +/- 17v lijnen, als je niet koelt worden die heet en stoppen ze ermee (ik denk zelf dat ik geluk heb gehad en hem toen uit kon schakelen, omdat de audio kanalen uitvielen) en natuurlijk nog de 5v en 48v die gekoeld worden. Zelf had ik m nog ge-recapped toen die toch even open lag, verder heb ik er ook nooit problemen mee gehad. Volgens mij staan ze toch als betrouwbaar te boek. Ik heb m zelf achter de soundcraft ghost hangen zonder midi
 
Bedankt voor de info!. Deze is voor een soundcraft k3. Waarom is het nodig om hem aan de tafel te laten ( speciale reden?)
Na het uitzetten even aangesloten laten om eventuele reststroom de gelegenheid gegeven om weg te vloeien; daarna uiteraard loskoppelen. Dit als suggestie voor jouw vraag omtrent eventuele spanning na het uitschakelen.
 
Aha, daar ga ik ook eens even naar kijken. Toevallig nog foto's hoe het er binnen uit ziet?
In de 2e link in mijn post staat een foto van de binnenkant van de psu. Maar wees niet bang om 'm zelf ook open te schroeven, het is niet een heel ingewikkeld apparaat.
 
In de 2e link in mijn post staat een foto van de binnenkant van de psu. Maar wees niet bang om 'm zelf ook open te schroeven, het is niet een heel ingewikkeld apparaat.
yes, ik heb hem opengemaakt en hij ziet er opmerkelijk schoon uit. Ik zou toch misschien de ventilator willen veranderen naar een stillere. Ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen hoe je die luchtkoker los krijgt zodat ik er bij kan. Of is er een andere manier?
 
yes, ik heb hem opengemaakt en hij ziet er opmerkelijk schoon uit. Ik zou toch misschien de ventilator willen veranderen naar een stillere. Ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen hoe je die luchtkoker los krijgt zodat ik er bij kan. Of is er een andere manier?
Oei, ik weet niet meer precies hoe ik dat heb gedaan destijds. Volgens mij zitten er componenten van het PCB vast aan het koelblok; dan blijven er 2 opties over:
- Koelblok en PCB als een geheel losschroeven van de casing (er staat mij iets van bij dat ik dit heb gedaan).
- Met een dunne schroevendraaier door de ventilatiegaten steken.
 
Back
Top