chat GPT-4o

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.356
Locatie
Apeldoorn
De meesten zullen de film Her wel kennen en het lijkt er op dat Her nu werkelijkheid is geworden.
Ik heb zelfs nog nooit de tekst gpt gebruikt maar ik ben behoorlijk onder de indruk van waar ze nu mee komen en dan te bedenken dat door AI te laten trainen ze steeds sneller iets kunnen ontwikkelen, waar zijn we over pakweg 5 a 10 jaar?
Vraag me trouwens wel af welke veiligheden ze precies hebben ingebouwd, ze hebben oa met overheden en andere bedrijven/instanties overlegd voordat ze dit wereldkundig maakten, het zal oa wel politiek, en ander sociaal wenselijk gedrag zijn.
Hier de demo;

 
Alle dingen die ik graag doe door computers laten doen, zoals zelfrijdende autos, zelf schrijvende teksten, … ik zie t nut niet zo.

Als t zo doorgaat mag t leven in mijn plek ook 😁

Laat ze eens t weer voorspellen. Dat lukt momenteel nog geen uur op voorhand want t ging niet regenen vandaag en doet t al hele dag
 
Het probleem is dat morele criteria en sociale wenselijkheden niet op een logisch consistente manier geformuleerd kunnen worden. Filosofen zijn daar al duizenden jaren mee aan het worstelen, en zijn nog geen stap verder gekomen. De mens is simpelweg een vat vol tegenstrijdigheden. En wie toch rechtlijnig zijn wil doordrijft maakt brokken: Jede Konsequenz führt zum Teufel. Pas las ik nog een waarschuwend artikel over manipulerende AI dat de gebruikers in de maling neemt. Ik vrees dat dit probleem bij de steeds intelligenter wordende AI rampzalige vormen gaat aannemen.
 
Ik gebruik chat-gtp al een tijdje maar dit is toch wel weer next level. Bijzonder hoor. Ik weet nog dat Ray Kurzweil ongeveer 30 jaar geleden voorspelt had dat de singulariteit plaats zou vinden in de nabije toekomst. Waarbij de computer dus slimmer wordt dan de mens. Ik denk dat we dat punt wel aan het bereiken zijn nu. Hopen dat er verstandig mee om gegaan wordt door de makers.
 
Huidige populaire AI modellen begrijpen weinig tot helemaal niets. In dat opzicht zijn ze ongelooflijk veel dommer dan de mens. Ze doen statistische correlatie zonder de vraag of het antwoord te begrijpen. Daardoor LIJKEN ze slim, maar zijn het niet. Ze kunnen wél erghandig zijn voor bepaalde toepassingen.

Huidige AI modellen kan je als volgt vergelijken: een Chinees leert 100.000 Nederlandse gesprekken van buiten. Als je hem dan zegt: "wilt u koffie?" En hij antwoordt "ja, graag!" is dat puur omdat hij dat antwoord 3500 keer op die vraag heeft gezien in zijn 100.000 teksten. Maar hij begrijpt nog steeds geen woord Nederlands! Maak het model iets flexibeler en hij kan zelf een antwoord samenstellen uit meerdere bronnen nadat hij de vraag heeft opgesplitst, maar het idee blijft hetzelfde.

Dat gebrek aan echt begrip zie je goed gevisualiseerd bij AI afbeeldingen die soms gekke fouten bevatten. 2 deuren in 1 kozijn ofzo. Ze begrijpen niet wat ze tekenen.

Ik gebruik regelmatig AI in veel aspecten van mijn werk. Zeer nuttige toepassingen! Dom en gewillig, wat wil je nog meer.
 
Schattig, spelen met "consumenten" AI

Er was een tijd dat mensen nog behoorljk uit hun hoofd konden rekenen.
Gebruik van AI maakt je niet wijzer of slimmer. Alleen productiever in een uur. Goed voor de werkvloer dat wel.
 

Attachments

  • com.apple.speech.synthesis.voice.Princess.caf.zip
    216 KB · Bekeken: 19
Laatst gewijzigd:
Als je zelf de wijsheid in pacht denkt te hebben kun je inderdaad prima zonder. :D
 
Ik gebruik chat-gtp al een tijdje maar dit is toch wel weer next level. Bijzonder hoor. Ik weet nog dat Ray Kurzweil ongeveer 30 jaar geleden voorspelt had dat de singulariteit plaats zou vinden in de nabije toekomst. Waarbij de computer dus slimmer wordt dan de mens. Ik denk dat we dat punt wel aan het bereiken zijn nu. Hopen dat er verstandig mee om gegaan wordt door de makers.
volgens mij zijn computers al een tijd slimmer dan een bepaalde groep mensen.
Ook als die uit staat.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Of AI wel of niet zelf denkt is niet meer dan een woordspelletje, je kunt net zo goed redeneren dat een mens ook niet zelf denkt omdat de neuronen in zijn hoofd enkel betekenisloze spanningspulsjes rondsturen. Daar komt geen echt begrip aan te pas. En dus kunnen mensen ook niet echt denken, dat lijkt enkel maar zo. ;)

De praktijk bekommert zich echter niet om dergelijke drogredeneringen en op steeds meer gebieden haalt AI de mens nu al in slimmigheid in. Of het nut groter zal blijken dan de gevaren valt te bezien.
 
Grofweg kun je het zo zien.

1. schapen
2. wolfven
3. herders

1. die gebruiken het voor werk, plaatjes, anti-eenzaamheid, samenvattingen.
2. ja hier mag je zelf een weekje over nadenken.
3. Ex tech medewerkers die naar buiten treden en vertellen wat hun bevindingen zijn.
 
Hoe intelligent ook. Het is maar hoe je intelligent definieert. Ik zie voorlopig nog geen machine in staat om oprecht nieuwsgierig te zijn, verwondering te hebben voor iets. En als geen enkel mens geen artikel, muziekstuk of afbeelding meer zelf door mensen op internet plaatst zal de bron die de ai algo’s gebruikt om haar output te genereren op een moment stil staan en meer van hetzelfde als output leveren. Zolang de mens ai heeft uitgevonden en ontwikkeld en niet andersom vindt ik de mens toch intelligenter eigenlijk. Desondanks vind ik het helemaal te gek waar we toe in staat zijn en wat er voor software voor de massa uitrolt. Hier komt die verwondering dan weer om de hoek. Het nieuwe creatief zijn ligt in de capaciteit om hele goeie vragen te stellen en dat is een leuke uitdaging. Ik zie wel een moment dat je met je stem een uitleg geeft aan een ai model wat voor hardware instrument je hebt, alle specs invoert en een persoonlijke custom firmware laat uitspugen die je dan kan uploaden en vervolgens kan tweaken met aanvullende opdrachten om je idee te fine tunen. Kom maar op.
 
Zoals ik het heb begrepen:

ChatGPT is een woordvoorspeller. Het snapt zelf niet wat er staat en kan zich geen voorstelling maken van wat bijvoorbeeld een “auto” of “deur” is. Als je iets typt in ChatGPT, dan checkt het enkel welke woorden in welke volgorde voorkomen, en dan gaat ie in z’n algoritmes en database op zoek naar woordvolgordes die daar logisch op zouden kunnen volgen. Het lijkt dan of je er een conversatie mee voert, maar je praat enkel met een computerprogramma die “weet” welke woordjes het moet uitkotsten op welk moment. ChatGPT zal nooit “begrijpen” waar die conversatie over ging.

Zoals @ProgHead zojuist al aangaf: Dit neemt niet weg dat het tot conclusies kan leiden die de vindingrijkheid van de mens overstijgt.
 
Ik zie voorlopig nog geen machine in staat om oprecht nieuwsgierig te zijn, verwondering te hebben voor iets.
Hoeveel zie jij dan van 40 jaar AI development en quantum computing? En dan maak ik voor het gemak nog even onderscheid tussen pro en consumenten versies.
 
ChatGPT zal nooit “begrijpen” waar die conversatie over ging.
Interessant gedachte experiment. Nooit echt "begrijpen" of toetsen met het hart maar wel full blown inzetten in een technocratische maatschappij? Ik trek chatbots (uberhaupt) die afsluiten met een hartje al verschrikkelijk.
 
Ik vind het vooral mooi hoe de antropocentrische mens zichzelf zowel als centrum van het universum als het summum van verbeelding en intelligentie ziet, terwijl we slechts een paar procent DNA mutatie van een chimpansee afzitten. Het idee dat dat niet te overstijgen valt is lachwekkend.
 
terwijl we slechts een paar procent DNA mutatie van een chimpansee afzitten. Het idee dat dat niet te overstijgen valt is lachwekkend.
Uiteindelijk zijn we allemaal aapjes die kunstjes hebben aangeleerd.
AI is het nieuwe aapje in de kooi en deze is een beetje "anders" dan de andere aapjes.
We voeren het intussen nootjes in de hoop dat het beestje ons ook lief blijft vinden.
 
Wat betreft primaten, zwaar onderschat hoe die functioneren trouwens wat ik erg mooi vind.
Taal doet mij ook twijfelen althans ons schrift. Te binair.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top