Arturia Polybrute 12: Meer stemmen, nieuw fulltouch keyboard

polybrute.png

Vlak voor Superbooth '24 heeft Arturia de nieuwste versie van de Polyrbute gelanceerd. De Polybrute 12 is, zoals de naam al doet vermoeden, 12-stemmig. De volledig analoge synth is voor het grootste deel identitiek aan z'n 6-stemmige oudere broer, maar deze nieuwe Brute heeft toch wat extra features mee gekregen.

Wat als eerste opvalt is natuurlijk de kleur: BEIGE. Even wennen, maar het geeft wel een oldschool Oberheim vibe en het staat goed in je mid-century scandinavian interieur. 12 stemmen betekent meer oscillatoren, vca's en filters. Arturia heeft verder een nieuw toetsenbord met FullTouch-technologie in de Polybrute 12 ingebouwd. Dit is een polyfonisch aftertouch-toetsenbord van 5 octaven en 61 toetsen met drie modi , waarmee het polyAT-idee wordt uitgebreid. Naast de klassieke monofone en polyfone aftertouch biedt de Polybrute 12 drie alternatieve modi, FullTouch genaamd, die aftertouch-expressie over het gehele toetsbewegingsbereik mogelijk maken. De geringste aanraking (trigger) op het toetsenbord in deze modi produceert een aftertouch-signaal.

De synth 12 heeft 768 preset-geheugens, waaronder 480 kant-en-klare geluiden in 8 banken van 96. Deze zijn volledig aangepast voor polyfone aftertouch. De Arturia Polybrute 12 is nu verkrijgbaar voor € 3999.

Videootje:

Kan je misschien eens wat voorbeelden posten van lekkere strings uit deze bak?
Ik ben van plan een video te maken of te laten maken. Het moet iets speciaals worden voor zowel muzikanten als elektronici. Maar ik heb nog geen concrete afspraak met de medewerkers. Ik houd jullie op de hoogte.

Zou toch ooit nog een keertje de Arturia Matrix Brute in mijn bezit willen hebben. Maar nog altijd veel te prijzig voor mij.

Matrixbrute is een mooie bak maar man dat ding is groot.
Heb hem daarom weg gedaan.

Ik houd de MatrixBrute omdat vco's krachtiger zijn. Zo is er een metalizer voor vco 2 en een supersaw voor 1 en 2. Vco 1 en 2 hebben een sub met traploze regeling van sinus naar blokgolf. Maar hij is wel veel lastiger te bedienen dan de PolyBrute. Bijvoorbeeld: je nieuwe klank een naam geven zonder de software kun je vergeten.

Voor de gelukkige bezitters van een PolyBrute 12 een lijstje van sneltoetsen en commando's die ik uit de handleiding heb gehaald.

Attachments

• PolyBrute 12 shortcuts.pdf
    78,2 KB · Bekeken: 30
Ik houd de MatrixBrute omdat vco's krachtiger zijn. Zo is er een metalizer voor vco 2 en een supersaw voor 1 en 2. Vco 1 en 2 hebben een sub met traploze regeling van sinus naar blokgolf. Maar hij is wel veel lastiger te bedienen dan de PolyBrute. Bijvoorbeeld: je nieuwe klank een naam geven zonder de software kun je vergeten.
Vreemd dat ze die ultrasaw feature niet naar de polybrute hebben overgebracht.
Wat polybrute wel weer kan (en matrix niet): de metalizer (= wavefolder) op alle waveforms toepassen. Schijnt dat ie ook goed klinkt op saw.

Dat moet ik nog uitproberen. Ik heb wel een PPG-achtige klank gemaakt met de metalizer standaard toegepast op de driehoek. Wie zegt dat analoge synthese beperkt is, heeft gelijk, maar er valt nog genoeg te ontdekken, dankzij toepassingen als wavefolding op analoge poly's.

Akikaze,

DANKJEWEL voor de Sneltoetsenlijst, dat is SNEL!!! :okdan:

Groet,

Rob:beard:

Back