Arturia Polybrute 12: Meer stemmen, nieuw fulltouch keyboard

polybrute.png



Vlak voor Superbooth '24 heeft Arturia de nieuwste versie van de Polyrbute gelanceerd. De Polybrute 12 is, zoals de naam al doet vermoeden, 12-stemmig. De volledig analoge synth is voor het grootste deel identitiek aan z'n 6-stemmige oudere broer, maar deze nieuwe Brute heeft toch wat extra features mee gekregen.

Wat als eerste opvalt is natuurlijk de kleur: BEIGE. Even wennen, maar het geeft wel een oldschool Oberheim vibe en het staat goed in je mid-century scandinavian interieur. 12 stemmen betekent meer oscillatoren, vca's en filters. Arturia heeft verder een nieuw toetsenbord met FullTouch-technologie in de Polybrute 12 ingebouwd. Dit is een polyfonisch aftertouch-toetsenbord van 5 octaven en 61 toetsen met drie modi , waarmee het polyAT-idee wordt uitgebreid. Naast de klassieke monofone en polyfone aftertouch biedt de Polybrute 12 drie alternatieve modi, FullTouch genaamd, die aftertouch-expressie over het gehele toetsbewegingsbereik mogelijk maken. De geringste aanraking (trigger) op het toetsenbord in deze modi produceert een aftertouch-signaal.

De synth 12 heeft 768 preset-geheugens, waaronder 480 kant-en-klare geluiden in 8 banken van 96. Deze zijn volledig aangepast voor polyfone aftertouch. De Arturia Polybrute 12 is nu verkrijgbaar voor € 3999.

Videootje:

 
Ik heb hem zien staan op Superbooth, er was veel belangstelling voor en ik had geen zin om te wachten. Ik vind het geen mooi ding om te zien, onnodig groot met die barbecue achterop. Ik had mijn hand op die roosters gelegd maar voelde er geen warmte uitkomen dus waarom ze erop zitten?
 
Ik mis Roland.Die witte jassen uit Japan moeten toch in staat zijn met het spectrum verloop uit het verleden en de technologie van nu gewoon Arturia polybrute over de knie te leggen zeker.
 
Ik heb hem zien staan op Superbooth, er was veel belangstelling voor en ik had geen zin om te wachten. Ik vind het geen mooi ding om te zien, onnodig groot met die barbecue achterop. Ik had mijn hand op die roosters gelegd maar voelde er geen warmte uitkomen dus waarom ze erop zitten?
Was inderdaad enorm druk en met zoveel herrie in de hal betwijfel ik ook het nut van het uit proberen, gaat toch in eerste om het geluid.
Ik heb ook niks van warmte door de roosters gemerkt ondanks de benauwdheid.
Zal het een design keuze zijn om het een beetje op een klassieke grote synth uit de jaren 70 te laten lijken?
 
Wel een dikke synth, maar wel erg dik aan de prijs. Voor dit bedrage kan je ook zoveel andere opties in overweging nemen. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
 
Roland is een softwarebedrijf geworden dat er hardwarecontrollers bij doet.

.. en budget VA (want dat is het in feite) dingen. Maar wat ze doen doen ze ook wel goed, niets mis met hun software (-hardware). Het is duidelijk ook een strategische keuze voor wat betreft het electronisch music gericht gedeelte. Ik weet niet meer of het hier was maar onlangs waren wat getallen gepost waar dit maar 5% van hun omzet blijkt. De rest is toch meer de andere markten zoals drums en PA werk.
 
Ik vind moderne Roland producten dikke prima, maar dat is inderdaad de strategie. Ze hebben fors geïnvesteerd in de technologie die ze nu in al hun producten gebruiken en de hele integratie van die producten met Roland Cloud (=stabiele inkomsten uit abonnementen), dus de kans dat ze heel veel R&D en productielijnen gaan optuigen om weer op de analoge tour te gaan lijkt me heel klein. Niet alleen kost dat bakken met geld, maar het haalt ook het fundament onder hun huidige melkkoetje vandaan.
 
Niet alleen kost dat bakken met geld, maar het haalt ook het fundament onder hun huidige melkkoetje vandaan.

Bovendien komt het de diversiteit van het segment ten goede naar mijn mening.
Genoeg keuze in fabrikanten en instrumenten om in je analoge dan wle digitale behoeften te voorzien.
Blij met m'n Roland cloud hardware en blij met de analoge power van m'n Matriarch.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Wel een dikke synth, maar wel erg dik aan de prijs. Voor dit bedrage kan je ook zoveel andere opties in overweging nemen. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
Het maak je groot.😉
 
Niet alleen kost dat bakken met geld, maar het haalt ook het fundament onder hun huidige melkkoetje vandaan.
Ja,maar als de koe gemolken is, moet het terug naar de wei, anders valt dat beest dood neer.Nieuw leven inblazen kan alleen met aanvoer van vers gras op de wei.
En die aanvoer kan zijn een dikke synth met vernieuwende tech erin, het zou geen kwaad kunnen.Het mes aanscherpen, niet bot laten worden.
Sommige automerken maken soms een Supercar om hun visitekaartje af te geven aan de wereld en kan de verkoop van hun producten weer aanzwengelen.De ontwikkelingskosten van een Supercar zijn zeer hoog, maar daar profiteren de andere modellen van het merk weer van.
Soms moet je aan je reputatie denken voor de toekomst.Ik vind dat Roland verplicht is om een dure knaller uit te brengen.
 
Laatst gewijzigd:
Mooi ding om te zien en te horen. Qua uiterlijk doet hij mij een beetje denken aan een AX80 als je de kleur even achterwege laat. Ik snap dat het 4000 euro kost, maar of ik dat ook wil, is nog maar de vraag.
 
Ik heb hem zien staan op Superbooth, er was veel belangstelling voor en ik had geen zin om te wachten. Ik vind het geen mooi ding om te zien, onnodig groot met die barbecue achterop. Ik had mijn hand op die roosters gelegd maar voelde er geen warmte uitkomen dus waarom ze erop zitten?
Het zou zo moeten zijn dat door die roosters geen ventilators nodig zijn.
 
Dat is de uitleg die ik heb gehoord. Toch vraag ik me af waarom er zo veel ruimte en koeling nodig zijn. Omdat de circuits zijn gebouwd met discrete componenten?
 
Dat is de uitleg die ik heb gehoord. Toch vraag ik me af waarom er zo veel ruimte en koeling nodig zijn. Omdat de circuits zijn gebouwd met discrete componenten?
Da's de gewone Polybrute - en de 12 is volgens mij niet zóveel groter (dieper/dikker).

/// Vergeleken met de Prophet 5/10:
Meer lucht dan componenten. :D
 
Vind die polybruut wel echt goed klinken.
Komen echt mooie klanken uit.
Lijkt me de geschikte morning after synth, na een nachtje ervoor met een behringer gespeeld te hebben.🙂
 
De mijne (Polybrute) staat te koop hier op MP.....Dus wil je een mooie, eigenlijk gewoon nieuwe......kijk even.....
Misschien komen we tot een deal.....:okdan:


Rob
 
Zo, mijn Polybrute (6) noir is naar een andere liefhebber.....(Niks mis mee overigens)
Nu; wachten, wachten, wachten.........:Z:z:Z
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top