Arturia Polybrute 12: Meer stemmen, nieuw fulltouch keyboard

polybrute.png

Vlak voor Superbooth '24 heeft Arturia de nieuwste versie van de Polyrbute gelanceerd. De Polybrute 12 is, zoals de naam al doet vermoeden, 12-stemmig. De volledig analoge synth is voor het grootste deel identitiek aan z'n 6-stemmige oudere broer, maar deze nieuwe Brute heeft toch wat extra features mee gekregen.

Wat als eerste opvalt is natuurlijk de kleur: BEIGE. Even wennen, maar het geeft wel een oldschool Oberheim vibe en het staat goed in je mid-century scandinavian interieur. 12 stemmen betekent meer oscillatoren, vca's en filters. Arturia heeft verder een nieuw toetsenbord met FullTouch-technologie in de Polybrute 12 ingebouwd. Dit is een polyfonisch aftertouch-toetsenbord van 5 octaven en 61 toetsen met drie modi , waarmee het polyAT-idee wordt uitgebreid. Naast de klassieke monofone en polyfone aftertouch biedt de Polybrute 12 drie alternatieve modi, FullTouch genaamd, die aftertouch-expressie over het gehele toetsbewegingsbereik mogelijk maken. De geringste aanraking (trigger) op het toetsenbord in deze modi produceert een aftertouch-signaal.

De synth 12 heeft 768 preset-geheugens, waaronder 480 kant-en-klare geluiden in 8 banken van 96. Deze zijn volledig aangepast voor polyfone aftertouch. De Arturia Polybrute 12 is nu verkrijgbaar voor € 3999.

Videootje:

Dat maakt dan in ieder geval de Bitimbrale mogelijkheden bruikbaar.

helemaal mijn ding maar niet onder de indruk, geen Wow, dat is het...

ik vind de Arturia sound dik in orde.
Heb wel mijn Matrixbrute weg gedaan ivm ruimt.
Maar klank wise zeer mooi allemaal.

Ben ééns met geld op zak gaan spelen op een polybrute en na een uurtje pielen beslist om te laten staan.
Zeker niet slecht maar er was beter op de markt voor dat geld.

De Polybrute12 staat wel op mn wishlist, dat helemaal onderaan.

ik zou niet weten wat ik moet met 12 stemmen, maar wel n mooie kleur. Tenminste, op andere foto's dan die hierboven toch :)

Klinkt goed, maar mijn 12 stemmige Behringer Deepmind klinkt ook lekker en kost maar een fractie.
Voor de Arturia soundkleur gebruik ik gewoon mijn Minibrute 2s en als ik polyfoon wil spelen neem multisample ik hem in mijn MPC.
Weer € 4000 euro bespaard.

Wat kleur kan doen hè? De eerste PolyBrute trok me qua uiterlijk totaal niet aan. Deze kleurstelling bevalt me wel. Van de klank was ik wel overtuigd, al had ik liever de brute vco's van mijn MatrixBrute gezien. Ik ben alleen nog niet overtuigd van de aftertouch, met name de sturing van de envelopes daarmee. Waarom zou dit de meest expressieve analoge synthesizer ooit zijn? Met een Prophet T8 kon je velocity de attack laten beïnvloeden, release velocity de release laten beïnvloeden en polyfone aftertouch het verloop van de klank tussen deze twee stadia. Eerst maar eens bespelen dan, voordat ik de opgeklopte marketingpraat geloof.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Wat kleur kan doen hè? De eerste PolyBrute trok me qua uiterlijk totaal niet aan. Deze kleurstelling bevalt me wel.

Dat ben ik geheel met je eens.
Klankmatig bevalt wat ik hoor mij ook.
Het lijkt me een heel expressief instrument een dijk van een synth.
Ik vind de prijs niet onredelijk denk ik, maar blijft een hoop geld.
'Gelukkig' heb ik echt geen ruimte meer.

Blijft altijd apart spul van Arturia, krijg er altijd een Lidl/Aldi gevoel bij.

Niks mis mee overigens.
Dat gevoel krijg ik van Roland.Het blikvoer speeltuig dat ze uitbrengen tegenwoordig.(Niks mee hoor)
Laat ze nu eens ook een dikke synth uitbrengen en hun visitekaartje nog eens tonen zoals in de begintijden.

Wat kleur kan doen hè? De eerste PolyBrute trok me qua uiterlijk totaal niet aan. Deze kleurstelling bevalt me wel. Van de klank was ik wel overtuigd, al had ik liever de brute vco's van mijn MatrixBrute gezien. Ik ben alleen nog niet overtuigd van de aftertouch, met name de sturing van de envelopes daarmee. Waarom zou dit de meest expressieve analoge synthesizer ooit zijn? Met een Prophet T8 kon je velocity de attack laten beïnvloeden, release velocity de release laten beïnvloeden en polyfone aftertouch het verloop van de klank tussen deze twee stadia. Eerst maar eens bespelen dan, voordat ik de opgeklopte marketingpraat geloof.
Oberheim kleurtje.😊

Ik vind hem wel mooi!Info:Polybrute 12
Mijn 6 gaat in de verkoop......(Niks mis mee overigens)

R.

Dat gevoel krijg ik van Roland.Het blikvoer speeltuig dat ze uitbrengen tegenwoordig.(Niks mee hoor)
Laat ze nu eens ook een dikke synth uitbrengen en hun visitekaartje nog eens tonen zoals in de begintijden.
JPX, System 8, JP80, JDXA?

:okdan: jij ook?(Niks mis mee overigens)8)

R.

:okdan: jij ook?(Niks mis mee overigens)8)

R.
Haha,heb er geen, wel ooit gezegd als er een polybrute zou uitkomen met minstens 12 kelen, ik er eentje zou kopen.Maar dat was toen gezegd.Die prijs wordt je ook niet happy van.
DE expressie mogelijkheden zijn hier wel echt serieus denk ik.Met één presetje kun je wel vlot een tijdje amuseren.
Liever een hybride uitbreiding gezien met een wavetable oscillator.
Misschien moet een forumlid de brute maar is uitproberen.

Misschien moet een forumlid de brute maar is uitproberen.
Niemand?Misschien hadden ze niet moeten zeggen lid te zijn van syntforum.Niet erg gunstig tot uitnodiging voor een demo.☺️

Back