Moog Spectravox

1715752419611.png


Nieuw van Moog, gebaseerd op de limited run tijdens Moog Fest: de Spectravox. Een spectral processor annex filterbank annex vocoder annex eenvoudige monosynth. Naast de bijzondere geluiden lijkt het me ook een interessant ding in combinatie met andere (semi)modulaire toestellen omdat je er bijvoorbeeld ook multiband envelope followers uit kunt trekken. Reeds voor te bestellen bij Thomann voor €699.





  • SOUND SOURCE​

    VCO, White Noise Generator
  • FILTER​

    10x variable resonance voltage-controlled filters: 1 Low-Pass Filter, 8 Bandpass Filters, 1 High-pass Filters
  • ENVELOPE​

    VCA EG (Decay)
  • ANALYSIS ENGINE SOURCES​

    Ext. Input via 1/4" / XLR combo jack or 3.5mm jack with preamplifier. XLR input supports dynamic mics.
  • PATCHBAY JACKS​

    36 x 3.5mm
  • INPUTS​

    19 Input Jacks
  • OUTPUTS​

    17 Output Jacks
  • AUDIO OUT​

    1⁄4” TRS Headphone or 1⁄4” TS Instrument
  • SECURITY​

    Kensington lock slot
  • POWER SUPPLY​

    wall adapter; barrel connection; center-pin positive
  • INPUT​

    100 - 240VAC; 50 Hz - 60 Hz
  • OUTPUT​

    +12VDC; 2.0A
  • POWER CONSUMPTION​

    4.8 Watts
  • EURORACK CURRENT DRAW​

    450mA (maximum) from +12VDC (10-pin header)
  • MOUNTING DIMS​

    60HP (1.5” Module Depth)

 
Laatst gewijzigd:
Ik kan dit met mijn beschikbare modules nadoen maar dan moet ik wel acht filters parallel schakelen en daarvoor moet ik onder andere een paar mixers doorlussen. Hier is alles intern geschakeld in een compacte behuizing. De vraag is alleen: hoe vaak ga ik zoiets gebruiken? Ik heb in 2012 een patch voor een soloklank gemaakt waarbij ik met drie parallelle banddoorlaatfilters ook een heel eind kwam, hoewel ik toen al meer filters in mijn systeem had. Een leuk ding voor muzikanten die er volop mee kunnen experimenteren.
 
Ik heb sinds begin dit jaar een Tip Top / Buchla 296t in mijn rack zitten die 16 bandpass filters heeft. Vocoding/Spectral transfer kan hij ook maar nog veel
meer door de filters te pingen, de envelope followers gebruiken als cv bron etc... Uiterst flexibel in te zetten en een droom om sound design mee te doen.
Kost wel iets meer (750 €) maar is excellent gebouwd en klinkt fantastisch. Vindt deze een best leuke tool die toch best op zijn plaats is in een bestaande modular set-up.
Wordt deze nu al in China gemaakt of nog in Ashville?
 
Leuk dat Moog met zulke dingen verdergaan na een paar jaar, maar ik weet nu al dat dit niks voor mij is.
 
Ja ik zie de toegevoegde waarde echt niet in van dit apparaat en zou niet eens weten waarvoor je het zou moeten inzetten in je muziek.
Maar ik ben zeker benieuwd naar reacties: zijn er mensen hier die deze Moog in hun muziekproductie zouden kunnen gebruiken en vooral hoe?
 
Die TR-606 demo is wel geinig. Alleen een beetje raar dat -ie begint met de boel te oversturen. Maar dat moet kennelijk met Moog spullen :dubbel:
 
Ja ik zie de toegevoegde waarde echt niet in van dit apparaat en zou niet eens weten waarvoor je het zou moeten inzetten in je muziek.
Maar ik ben zeker benieuwd naar reacties: zijn er mensen hier die deze Moog in hun muziekproductie zouden kunnen gebruiken en vooral hoe?
Een filterbank is zeker muzikaal inzetbaar (in de Loopop video wat voorbeelden) en die envelope followers per band biedt ook wel interessant opties, zo kun je andere modular / CV gear aansturen met de verschillende frequentiegebieden van een inputsignaal. Ik denk niet dat ik er een ga kopen maar een interessant ding is het zeker wel. Die vocoder optie lijkt me redelijk zinloos, dan pak je beter een Microkorg of Microfreak ofzo.
 
Een filterbank is zeker muzikaal inzetbaar (in de Loopop video wat voorbeelden) en die envelope followers per band biedt ook wel interessant opties, zo kun je andere modular / CV gear aansturen met de verschillende frequentiegebieden van een inputsignaal.

Maar dat kan natuurlijk ook met een hoop ander dingen. Wat maakt deze dan anders of beter dan zijn alternatieven?

Ik denk niet dat ik er een ga kopen maar een interessant ding is het zeker wel. Die vocoder optie lijkt me redelijk zinloos, dan pak je beter een Microkorg of Microfreak ofzo.

Ja zeker en dat bedoel ik ook een beetje.
 
Back
Top