Grote verhalen over grote studio met grote zorgen.

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.824
Locatie
Belgische Kust
Het was weer zo'n dag gisteren en vandaag.

Met uren met een sound en akkoordprogressie in gedachten, na werk de studio in, schakelaars aan en een hoop Gekraak...;{ Lexicon reverb naar de vaantjes.
Andere reverbs genoeg maar dat is niet wat ik wil, dus loskoppelen en de schuur in om te herstellen, paar uurtjes later weer OK en in gebruik.

Polysix aan, Novation supernova II aan en lap, weer een hoop gebrom en gekraak.
Koppel los die supernova en sleur mee de schuur in. Hersteld en weer de studio in, nu werkt het perfect.

Supernova via chaotische zooi midipatchbays op de Chroma Polaris gekoppeld en oeii..
Ik hoor een defecte voice, dacht dat ik die had uitgeschakeld, checken,,,idd hij is uitgeschakeld, Kut heb nu 2 defecte voicen, dit gaat em niet worden...Koppel los en loeizwaar ding sleur mee naar de schuur.
Uurtje of 2 studeren, geen simpel probleem, voicen hersteld, de andere 4 preventief aangepakt en hop weer naar de studio, speelt als nieuwe 6voice VCO synth.

Nu kan ik eindelijk mijn muzikaal idee proberen.... Klinkt toch niet zoals in gedachten...trekt op niets, ga wat anders doen. Voordeel van veel gear, veel mogelijkheden.

Nu heb ik veel voldoening na zo'n suc6volle hersteldag, maar het kost toch een groot stuk van mn vrije tijd.
 
Daarom vermijd ik vintage.
Kan ik 100%¨inkomen, maar toch hebben vintage synths hun eigen plek in het synth klankkleur en beleving spectrum. dat mis je dan wel.
 
Ben al 10 dagen vrij. De tuin enz is behoorlijk aangepakt, de auto gewassen, boel andere zaken aangepakt, rekjes voor drumbakken gemaakt, gear besteld… zit ik eindelijk achter de modor dr2 en ben àlles vergeten. Moet dus terug vanaf nul beginnen leren hoe ie werkt. Ik weet dat t makkelijk is om wat te knallen, maar hoe je echt iets doet met patterns moet ik nog leren. Ik droom al over een 303 kloontje en n trance bak erbij om dikke beuk te maken maar die modor is zo breed qua jam mogelijkheden dat ik mss maar best simpel begin. Of t ergens gaat heen gaan…

Vic dat verhaal van je hoop ik niet te evenaren
 
ja lijkt me niets zoveel spullen.
En helemaal als het vintage is.
Natuurlijk is het mooi maar muziek maken is voor mij toch het belangrijktste.
ik heb vaak issues om alles aangesloten te hebben. ook een hoop aan instrumenten en mics.
Dingen servicen, diy en techniek het is super interessant maar ik merk dat nu mijn setup kleiner word met dingen die ik veel gebruik ik veel creatiever kan zijn.

Kijk een akkoestische gitaar hang je zo om je nek en kan je altijd op spelen.
natuurlijk wel een nieuwe snaren erop of soms een service beurt.
maar gear is een ander verhaal.

Het blijft kiezen. of je besteed veel van je vrije tijd aan repareren servicen of je synths wegbrengen of je houd het bij een moderne setup met minimaal aan vintage.

Ik heb onlangs een Easel gekocht van iemand die eerder echt een dikke studio had met zowat alle klassiekers die je maar kunt bedenken.
Die heeft alles weggedaan precies om die reden. Tom Holkenberg zelfde verhaal.

Soundwise klinkt mijn Ibanez goedkope gitaar ook veel als strat.
Mijn moderne MS20 klinkt ook als.

Of je kiest voor die mooiste sound van vintage bakken waar je maar veel minder tijd aan kan besten

ik heb wel wat vintage. tx816, fender Princeton amp, mics, tape echo ed... allemaal service tijd aan besteed.

Zie het minder is meer topic :)
 
Ik herken dat wel van vroeger in m’n hardware studio. Synth aan, geen geluid… nadat het euvel is opgelost zat ik te ver weg van m’n mengpaneel om er een reverb of iets of op te gooien, en te lui om op te staan. Software heeft toch een hoop ellende voor me weggehaald op dat vlak. Alhoewel het, ondanks het een 🍏 betreft, nog steeds wel eens gebeurd dat spontaan m’n DAW er mee stopt… En ja, het fijne van hardware is toch dat je er zonder te turen naar een scherm en een muis arm je leuk bezig kunt zijn. Dan toch maar een gitaar zoals flyweight al aangeeft…
 
Ik zit nog op Windows 7. Nu geen flikker waard die pc, maar ooit als mensen de unieke sound van m'n cheape Waves plugin bundel op waarde schatten heb ik de gans met de gouden eieren in handen....
 
Kan ik 100%¨inkomen, maar toch hebben vintage synths hun eigen plek in het synth klankkleur en beleving spectrum. dat mis je dan wel.
Ja, ik snap dat stuk van die beleving op zich ook wel, veel van die oude bakken zijn ook tof. Maar gelukkig heb je tegenwoordig ook moderne synths van fors formaat met grote stroeve knoppen en alles wat die oude dingen tof maakt. Qua klank hoor ik het verschil tussen (premium) oud en (premium) niet echt eerlijk gezegd, in elk geval bij lange na niet genoeg om het gedoe dat je erbij krijgt voor lief te nemen. Daarnaast heb ik ook niet de kennis, skills, spullen en tijd om me op al dat onderhoud en reparatiegedoe te storten.
 
Zoveel mooie nieuwe synths tegenwoordig, dus afstappen van vintage naar nieuw analoog (en digitaal / hybrid) is makkelijker dan ooit.
De problemen met oude bakken komen ook bijna nooit alleen, het lijkt soms wel domino d day met een mus in de studio.

Wat ik met wel afvraag is hoe dat over 10-20-30 jaar met de gear van nu gaat. Kunnen we die nog makkelijk repareren, zijn de onderdelen dan nog te koop etc?
Electronica uit de 70s en 80s is vaak prima te repareren en overzichtelijk groot.
 
SMT is ook te repareren alleen je hebt er wel andere skills en tools voor nodig. Aan de andere kant gaat het misschien ook wel minder snel kapot want het wordt ook allemaal lang niet zo warm als die oude zooi. Daarnaast is mijn omloopsnelheid van gear een stuk hoger dan dat dus ik maak me daar niet veel zorgen over :D En over 30 jaar al helemaal niet, dan zou ik 77 zijn ... mag blij wezen als ik dan nog leef uberhaubt.
 
Ik zoek bij synth oud en nieuwer op voorhand wat op of er typische manco's zijn, unobtainium parts etc. Dan wordt het allemaal nogal zorgeloos. Maar helaas betekent dat ook sommige bakken links laten liggen.
 
Wat ik met wel afvraag is hoe dat over 10-20-30 jaar met de gear van nu gaat. Kunnen we die nog makkelijk repareren
In ieder geval veel makkelijker lijkt me :geslaagd:

VB:

1. OBX8 is op hardware vlak een veel eenvoudiger toestel dan een OB-XA.
2. Er is steeds meer beweging in wetgeving rond Duurzaamheid en Reparatie, vooral in Europa.
3. SMT, Thru hole, maakt niets uit voor herstellen, net zo makkelijk. Wel heel andere skills en spullen nodig.
4. Straks krijgen we wel AI voor diagnose, schematics en symptomen erin ---> mogelijk defecte componenten eruit. Nu moeten we alles nog zelf uitvissen met gezond verstand en veel meet spullen.

Ik zie een positieve trend in herstelwereld, dat kan ik van de jaren 90' en de jaren 10' niet zeggen.

Jm2c
 
@Vic Ik voel deze pijn. Nog niet zo lang geleden stond m’n huiskamer vol met 40 vintage synths en drumdoosjes. Arps, Chroma Polaris, Arp Solina String Synth, Yamaha CS15, Korg 707, Prohet 600, Farfisa Syntorchestra, Moog, Linndrum, enz enz enz. Maar inderdaad zoveel gedoe ermee, en ik ben enkel muzikant en niet technisch, dus dat werd onwerkbaar.

Alles verkocht en vervangen door een Mac, VSTs en een stevig midi keyboard. Wat een verademing! Niet alleen kan de klank net zo'n vintage feel opwekken (als je weet wat je doet), maar het scheelt zoveel gedoe en geluiden vervangen in een productie is opeens ook super easy. Kan nu eindelijk muziek maken, in plaats van hopen dat er niet weer iets kapot gaat tijdens een productie.

Neemt niet weg dat er nostalgische waarde aan die ouwe bakken hangt. M'n zieltje moet het nu doen met een GUI die het nostalgische gevoel oproept, en m’n brein trapt daar gelukkig wel een beetje in :erm: Nog wel wat Eurorack ernaast om te kunnen knopjes pielen.

ps: Niet dat jij die weg ook moet bewandelen natuurlijk. 't is meer dat ik je pijn herken en meeleef.
 
Laatst gewijzigd:
Waarschijnlijk is het makkelijker om vintage los te laten als je een fase van herstel-ellende achter de rug hebt gehad, maar de synth-goden zijn mij tot nu toe nog goedgezind! 🤞🏻

Mijn MKS-80 was even een zorgenkindje doordat een VCO stuk leek te zijn, maar na grondig onderzoek door Bob Augustin bleek het gelukkig een makkelijk te herstellen VCA chip te zijn en niet de beruchte doch robuuste IR3R03. Nu klinkt ie beter dan ooit, o.a. dankzij de hercalibratie. Eenvoudig onderhoud en herstel doe ik doorgaans zelfs en lukt prima. De electronica van vroeger is lekker overzichtelijk en het beschikbaar stellen van een service manual was toen nog normaal. Voor een modern toestel zijn die vrijwel niet te vinden, dus reverse engineering zal over 20-30 jaar de uitdaging worden, naast microscopische soldeerskills.

Als je het basis-onderhoud van vintage niet zelf wilt/durft te doen zou ik niet aan vintage beginnen, want extern onderhoud loopt snel in de papieren.
 
Laatst gewijzigd:
De eindgebruiker, luisteraar, gaat echt niet een nummer wel of niet goed vinden omdat er vintage inzit. Wel als ie vintage klinkt of niet, dat kan met allerlei software.

Als de eindgebruikers het product (song/track) afkeuren omdat er geen egte JP8 in zit, nou dan is dat maar lekker zo. Die snappen niet waar muziek om gaat dan imo. Dan zijn het elitaire types met een bruin randje.
 
Mij intreseerd me de luisteraar // eindgebruiker weinig.
Maak muziek voor mijn eigen bevrediging.
Toon is everything.

Als iemand anders het ook leuk vind, vind ik het tof.
Het leukste is toch wel kleine kinderen die komen dansen op mijn gitaar gejengel :)
 
Ik bedoel meer te zeggen, dat het allemaal zelfbedotting is. Uiteindelijk druk je een paar toetsen op een keyboard in, of dat nu een plugin triggered of een HW bak. Plezier kan je aan allebei beleven, niet dat het een beter of slechter is. Het gaat om persoonlijke workflow en voorkeuren.

Dus als je het leuk vindt om de schuur in te gaan om HW te gaan herstellen om het moment dat je het wilt gebruiken, prima, kan een deel van de hobby zijn. Terwijl datzelfde gegeven voor een ander de hel kan zijn en een inspiratie killer.
 
De eindgebruiker, luisteraar, gaat echt niet een nummer wel of niet goed vinden omdat er vintage inzit. Wel als ie vintage klinkt of niet, dat kan met allerlei software.

Als de eindgebruikers het product (song/track) afkeuren omdat er geen egte JP8 in zit, nou dan is dat maar lekker zo. Die snappen niet waar muziek om gaat dan imo. Dan zijn het elitaire types met een bruin randje.
Ja mee eens hoor. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld piano-klanken: je hoeft echt geen Steinway-piano op te nemen om mensen van een goed klinkend piano-stuk te laten genieten. Er zijn veel uitstekende en betaalbare alternatieven. Maar op een echte Steinway-piano spelen geeft wel een ander gevoel dan een VST + MIDI keyboard. Productbeleving draait om veel meer dan alleen de klank of het resultaat, en blijft altijd persoonlijk.
 
Back
Top