Tip: Stem seperation tool in FL Studio

bombario

Ouwe rot
Voor de FL-gebruikers die dit nog niet weten.

In de nieuwste FL Studio Beta zit een stem-seperation tool, die het heel aardig doet. Je kunt bijvoorbeeld een oude jazz- of soul-track inladen en dan opsplitsen in drums, bas, instruments en vocals.

Ik zocht zo'n tool om zelf beter te horen wat er in bepaalde nummers gebeurt. Daar is hij ook geschikt voor 👍

Nog wel een opmerking: ik kreeg hem zelf niet direct aan de praat. Bij de tweede keer installeren kreeg ik de optie Stem Seperation wel.

Het schijnt één van de betere te zijn. Maar wel een beetje prijzig als je alleen de stem separation tool van FL Studio wilt.

Die van Akai MPC Software klinkt ook best goed (gebaseerd op YT filmpjes), maar helaas kun je die niet voor MPC Beats kopen.

Ik heb Serato Sample LE die ik zou kunnen upgraden naar 2.0, maar ik ben niet zo overtuigd van de kwaliteit van hun stems tool. Gebaseerd op de hoge kwaliteit van de timestretching had ik beter verwacht.

Een online tool als StemRoller - Make stems, instrumental, or acapella version of any song! gebruik ik liever niet.

Hopen dan maar dat NI het aan Maschine toevoegt? Het was één van de punten in hun online survey, dus hopelijk maken ze er werk van. Al weet ik niet goed wat ik nog van het nieuwe NI moet verwachten.

Het schijnt één van de betere te zijn. Maar wel een beetje prijzig als je alleen de stem separation tool van FL Studio wilt.

Dat zou ik ook niet doen, nee. Ik heb zelf FL als sinds versie 11 en elke update is gratis 👍

Serato hoorde ik matige verhalen over. In de video die ik keek op YT tipten ze deze als veel betere optie.

Voor mij is het vooral handig om handig om af en toe even te spieken. Wat hoor ik nu eigenlijk in een nummer? Met name bij complexe baslijnen vind ik dat vaak lastig, en dan is dit ideaal.

Serato hoorde ik matige verhalen over. In de video die ik keek op YT tipten ze deze als veel betere optie.

Voor mij is het vooral handig om handig om af en toe even te spieken. Wat hoor ik nu eigenlijk in een nummer? Met name bij complexe baslijnen vind ik dat vaak lastig, en dan is dit ideaal.

Er wordt (te)veel gehypet op YT. Ik vertrouw liever op m'n eigen oren. :)

Ja, om in te zoomen op een bepaalde partij is ook een mindere kwaliteit prima geschikt.

In een drukke mix vallen artifacts misschien niet zo op, maar ik wil dat een stem ook op zichzelf natuurlijk klinkt. FL Studio en MPC klinken wat dat betreft beter dan Serato Sample.

Er wordt (te)veel gehypet op YT. Ik vertrouw liever op m'n eigen oren. :)

Met dat eerste deel ben ik het eens. 90% van die muziekproductievideo's op YT is hijgerig en niet om aan te gluren. Daarom bekijk ik ze ook niet.

Wat betreft het tweede deel is het wel echt handig. Ik speel op gehoor en kan goed luisteren. Maar soms spelen er zoveel partijen tegelijk en gaat het zo snel, dat ik heen en weer blijf spoelen. Dan is dit wel echt handig.

Kwaliteit van de stems is trouwens ook zeker niet altijd top. Maar dat heeft vast ook te maken met het bronmateriaal. Ik zou het in elk geval niet snel gebruiken in een track.

Ik zag trouwens laatst wel een interessante video van iemand die toffe vocals en koortjes maakte met AI. Daar wil ik nog wel een keer mee experimenteren, want ik heb een matige stem.

Wat betreft het tweede deel is het wel echt handig. Ik speel op gehoor en kan goed luisteren. Maar soms spelen er zoveel partijen tegelijk en gaat het zo snel, dat ik heen en weer blijf spoelen. Dan is dit wel echt handig.

Daar kan een goede timestretch tool bij van pas komen. :)

Kwaliteit van de stems is trouwens ook zeker niet altijd top. Maar dat heeft vast ook te maken met het bronmateriaal. Ik zou het in elk geval niet snel gebruiken in een track.

Het doet me soms denken aan lage kwaliteit mp3 of RealPlayer bestanden van vroeger. En waar bepaalde lofi vervormingen goed passen in mijn Hip Hop beats, ben ik niet zo'n liefhebber van 'lossy'.

Ik zag trouwens laatst wel een interessante video van iemand die toffe vocals en koortjes maakte met AI. Daar wil ik nog wel een keer mee experimenteren, want ik heb een matige stem.track.

Wat me overigens opvalt bij de meeste stem separation tools, is dat er slechts vier stems gemaakt kunnen worden; drums, bass, instruments en vocals. Soms zou je deze categorieën nog wat verder willen uitsplitsen zoals het inmiddels vergane Regroover dat deed met drums. Wellicht dat een intelligente tool het onderscheid tussen bepaalde instrumenten/klanken beter kan maken dan eentje gebaseerd op conventionele technieken.

Laatst gewijzigd:
Het doet me soms denken aan lage kwaliteit mp3 of RealPlayer bestanden van vroeger. En waar bepaalde lofi vervormingen goed passen in mijn Hip Hop beats, ben ik niet zo'n liefhebber van 'lossy'.

Eens. En ik speel sample loops in 9 van de 10 gevallen na. Trouwens, ook bij arpeggio's. Dat geeft meer flexibiliteit en dan heb ik meer het gevoel dat het echt van mij is.

Als ik iets 1 op 1 namaak heb ik geen illusie dat het van mij is.
Maar goed iig beter dan kant en klare loops gebruiken.

Ik heb onlangs een hiphop track gemaakt met vocals van Jcole en viel me ook op dat de sound als een oude realplayer klinkt.
Het werkt maar mooi is anders.
Zo zie je maar dat als je de mooiste sound wil dat zelf doen toch het beste is.

Zo zie je maar dat als je de mooiste sound wil dat zelf doen toch het beste is.

Vind jij. Hiphop is gebouwd op samples en daar is toch helemaal niets mis mee? Of neem Daft Punk: die jatten alles geniaal bij elkaar. Het gaat erom wat je ermee doet. Daarom speel ik het ook na en geef ik er vervolgens mijn eigen draai aan. Er leiden zoveel wegen naar Rome...

Vind jij. Hiphop is gebouwd op samples en daar is toch helemaal niets mis mee? Of neem Daft Punk: die jatten alles geniaal bij elkaar. Het gaat erom wat je ermee doet. Daarom speel ik het ook na en geef ik er vervolgens mijn eigen draai aan. Er leiden zoveel wegen naar Rome...
The Prodigy is daar een zeer goed voorbeeld van

Idd het is puur mijn mening en niets anders.

Dat hiphip met samples kan worden gemaakt vind ik geen argument om te verantwoorden dat je een arp van iemand letterlijk gaat zitten namaken.

Maar goed don't ask me.
ik doe dat gewoon niet.

Creatief zijn is voor mij iets minder jatten minder namaken naspelen en juist meer zelf experimenteren.

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet.
Tegenwoordig kun je iig niet meer zomaar samplen en die muziek uitbrengen en das maar goed ook.

Dat hiphip met samples kan worden gemaakt vind ik geen argument om te verantwoorden dat je een arp van iemand letterlijk gaat zitten namaken.

Je kunt het ook omdraaien. Je hebt een woordenschat nodig om goed te kunnen spreken. Als peuter papegaai je alles na, tot je de basis beheerst en zelf je gedachten verwoordt. Namaken om ervan te leren vind ik dan ook helemaal prima. En dan daarop voortbouwen en er je eigen draai aan geven 👍

Ja idd zo kun je alles weer omdraaien :)
En dat kan ik ook weer omdraaien.
En zo blijven we draaien.

Doe lekker wat je leuk vind en waar je plezier in hebt.
Je hoeft je niet te verantwoorden, aan niemand en alles mag.
Tenzij je het uitbrengt.

Net Acon Digital Remix geprobeerd, maar die viel me tegen. Leek ideaal voor me als insert effect, CPU vriendelijk en ook betaalbaar, maar ik vond het helaas niet goed klinken. :(

RipX DAW is een duurdere en zwaardere applicatie met voor mij wellicht teveel mogelijkheden, maar de klank van de stems is wel indrukwekkend.

Een dergelijke programma kost wel wat, maar ik hoef niet meer weg om te crate diggen. Gewoon de albums die ik al heb opnieuw checken. Dat scheelt dan weer geld en tijd. 8)

RipX DAW is een duurdere en zwaardere applicatie met voor mij wellicht teveel mogelijkheden, maar de klank van de stems is wel indrukwekkend.

Toch is het ook bij Hit’n’Mix RipX hit or miss. 8~ Zoals eerder gezegd, zal dit voor een deel van het bronmateriaal afhankelijk zijn. Maar als het hit is, dan is het ook raak. Eigenlijk zou je een paar van deze tools moeten hebben, want de één is goed in drums isoleren, de ander in bass, enz.

RipX is ook interessant vanwege het MIDI gedeelte. Mocht de stem van een instrument niet zo goed klinken, kun je altijd nog besluiten een VST instrument aan te sturen en het origineel daarmee te benaderen. Of er juist een totaal andere klank aan te geven. Of andere noten te spelen. Of... Zoveel mogelijkheden.

Ben benieuwd hoe deze technologie zich verder gaat ontwikkelen. Ik maak mijn Hip Hop beats graag door samples van losse instrumenten te combineren (vergelijkbaar met een band of orkestje), hoewel ik ook wel samples chop als DJ Premier. Meestal focus ik op intro’s, solo’s en outro’s, want bij samples zitten vaak de drums in de weg. En mocht ik voor m’n gevoel instrumenten missen, vul ik deze met VSTi’s aan. Al deze nieuwe mogelijkheden kunnen deze werkwijze ten goede komen, maar er schuilt ook het gevaar dat je net als bij teveel keuze in VST effecten en instrumenten op een gegeven moment meer bezig bent imet mogelijkheden overwegen dan met muziek maken. Al moet ik zeggen dat ik spelen met nieuwe gereedschappen zonder productief te zijn, net zo leuk vind als muziek ermee maken. Altijd maar op zoek naar de perfecte set-up. Demo’s/beta’s uitproberen, plugins/apparatuur kopen en weer verkopen... Maar dat is weer een andere discussie. :)

Ik heb al eens een test gedaan met RIPX. Stemseparators, Izotope RX advanced, Steinberg Spectralayers, of?? .. veel belovende mogelijkheden. Je kunt in een soortvan Pianoroll noten van akkoorden of melodIeën deleten in ge-extracte partijen.. Had gehoopt dat ik daarmee saxofoon partijen ongedaan kon maken om ze zelf te spelen maar het resultaat werkte heel erg random en was vooral onbruikbaar.
Ik vond het de 250 euro niet waard. Vocalen deed het wel goed.. maar daar had ik UVR ook al voor ontdekt en dat is open source (gratis en voor niks...)
Doet trouwens ook stems maar even goed zoeken in het menu. Omgekeerd kun je dus ook de muziek gebruiken om overheen te soloren. Of zingen natuurlijk..

Had met de kerst voor iemand dit hieronder gedaan van Hazes (ff verderop scrollen voor de accapella).. Je kunt met wat nabewerken en fx toevoegen best goede vocals creëren voor remixen..

Laatst gewijzigd:
Vocalen deed het wel goed.. maar daar had ik UVR ook al voor ontdekt en dat is open source (gratis en voor niks...)
Doet trouwens ook stems maar even goed zoeken in het menu.

Ik zag UVR5 al voorbijkomen op diverse forums, dus die ga ik ook maar eens uitproberen. Mij gaat het meer om stems van instrumenten maken dan vocals removen/acapella's maken. Op het eerste gezicht zie ik echter niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Back