Body Synths presenteert: Metal Fetishist - patchbare percussiesynth met een dikke twist

Metal-Fetishist-top.jpg


Superbooth 2024 gaat bijna van start maar zoals traditie vereist zijn er al een hoop "leaks" van nieuwe hardware en software. Een van de opvallendste hardware-nieuwkomers dit jaar die gepresenteerd wordt is de Metal Fetishist, een digitale percussiesynth die als we de hype mogen geloven de DFAM zijn/haar bitch maakt. De MF lijkt vooral gericht op makers van harde techno, EBM en Industrial en Noise.

Zoals gezegd is de Metal Fetishist digitaal. De synth heeft een eenvoudige structuur: Oscillator, White Noise generator en een Multimode Filter. Hiermee genereer je Kicks, noises, drones, melodieen en alles wat daar maar tussenin zit. Daarnaast is er een sequencer met een twist: Je kunt random sequences genereren met variaties voor modulatie, cutoff en triggers, en die vervolgens "locken" met een tweede sequencer, tot maximaal 32 stappen. Via random idee-generatie kun je zo tot interessante sequences komen.

De eindtrap van de Metal Fetishist bevat een digitale distortion. Die kan hard over z'n nek gaan en bevat downsampling en overdrive. De synth is compatible met eurorack en heeft 8 CV inputs/outputs voor o.a. trigger, pitch, cutoff en noise. De MF heeft zelf ook een clock-divider aan boord en je kunt de synth ook met een rood knopje (!) triggeren.

Hoe klinkt dat dan? Zo:



De Metal Fetishist wordt gemaakt door het nieuwe Berlijnse bedrijfje Body Synths, is begin jui leverbaar en gaat ongeveer 360 euro ex BTW kosten. meer info: BODY SYNTHS - Electronic Instruments Berlin
 
Echt vet! Lekker die digitale distortion.
Ik ben best wel into experimental/noise/ambient.
Zo een subtiele drummert zouden veel toevoegen aan mijn gevoelige liedjes :)

Eerlijk krijg ik mooiere dingen in dit gebied met een mixer, 808 en feedback.
Wel dezelfde soort oor bloed muziek.

Moog is voor mietjes. Dit is it :-)

@klinkske heeft er al 3 bestelt gok ik.
 
Ik ben best wel into experimental/noise/ambient.
Ik ook wel, maar deze demo is er voor mij toch wel flink overheen. Misschien dat 'ie me meer kan bekoren op wat subtielere settings.
 
Ik ook wel, maar deze demo is er voor mij toch wel flink overheen. Misschien dat 'ie me meer kan bekoren op wat subtielere settings.
inderdaad. In de juiste handen denk ik dat er toffe dingen uit te halen zijn, maar deze demo schrikt eerder af dan dat het aantrekt. Maar misschien is het vooral ontworpen voor dit soort gebeuk?
 
Instant buy voor de beginnende muzikant die bij aanvang van carrière direct tinnitus wil. Vaag apparaat voor een selecte groep liefhebbers hoewel het eindresultaat wel erg leunt op de distortion niet? Er zijn redelijk wat devices die dit soort geluiden produceren als je het signaal aan het eind maar goed kapot maakt. benieuwd hoe die clean klinkt eigenlijk.
 
inderdaad. In de juiste handen denk ik dat er toffe dingen uit te halen zijn, maar deze demo schrikt eerder af dan dat het aantrekt. Maar misschien is het vooral ontworpen voor dit soort gebeuk?
Wellicht, maar dit soort sounds krijg je zelfs uit een Volca Sample oid met een goedkoop distortion pedaal erachter ook wel. Die distortion an sich vind ik niet heel bijzonder ofzo, ik zou juist liever horen hoe het ding zelf klinkt voordat het helemaal kapot wordt gemaakt.
 
Voor de bak herrie die het moet zijn, vond ik 't nogal braafjes klinken.

Hopelijk kan @klinkske straks laten horen hoe deze écht kan klinken. Hopelijk. Voor nu: mwuah...
Prijs is flink, maar één output… ik heb enkel geluisyerd op de telefoon naar de video maar denk dat modor dr2 eens ik er eindelijk eens aan toekom me wel n poos gaat amuseren. Deed me er zeker aan denken.
 
Drum synth + body...hmm dat "triggert" dit bij mij. Eindelijk kan ik dit nu ook thuis doen :D
ITS MY BODY TALKING !!
 
BTW effe die sounddemo geluisterd, maar dat klinkt wel erg extreem bruut, op een goede manier. Kan je wel dikke vette punk elektro mee maken
 
Ik ook wel, maar deze demo is er voor mij toch wel flink overheen. Misschien dat 'ie me meer kan bekoren op wat subtielere settings.
Dat van Noise/Experimenteel/Ambient is waar de rest was meer een poging om sarcastisch lollig te doen.
Vind de sound wel echt tof. Oor bloedende snijdende distortion.

Digitale distortion heeft voor mij ook wel iets speciaals.
Vaak meer snijdend preciecer en meer definitie.
Vooral cool als je digitale en analoge distortion combineert met feedback en een filter in de feedbackloop.

Lijkt me dat je dit ook prima met de Pulsar kan doen niet?
 
Lijkt me dat je dit ook prima met de Pulsar kan doen niet?
Pulsar heeft inderdaad distortion, maar zo kapot als dit weet ik eigenlijk niet. Meestal draai ik die knop niet verder open dan 20-30% en daarvan mix ik zelden meer dan 20% bij het dry signal. Ik hou niet zo van die compleet gesloopte drum/noise sounds.
 
Nee dat snap ik.
Vaak is het ook niet echt leuk om te maken als je het te lang doet.

Zelf zoek ik heel erg na aparte klanken die ik met instrumenten combineer.
Nu ben ik met een track bezig waar een zwaar distorted Syntrx in zit.
De drums en bas zijn totaal distorted.
Maar als je het geheel hoort icm met akkoestische en electrische gitaren klinkt het helemaal niet zo distorted meer.

Dus het is altijd context.
Een heel lelijk geluid zou in een bepaalde track juist helemaal te toon kunnen zetten.

Die balans zoeken tussen aakelig en mooi vind ik heel intressant.
 
Ik vind het ook wel lekker klinken eigenlijk.
Ik hou wel van muziek die klinkt alsof je speakers ontploft zijn.
 
Back
Top